Springen naar inhoud

[sterkteleer] Sterkteberekening van een kleine brug

• Log in om te kunnen reageren

pascal01

pascal01

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 19:12

Hallo,

Kan iemand mij helpen hoe ik de sterkte voor een eenvoudige brug bereken, heb geen ervaring met mechanica (schrijnwerker wel maken niet berekenen)

Gegeven : Overspanning = 1500mm (breedte v.d. beek)
Diepte van de beek = 1000mm
Opleg aan beide zijden van de beek = voldoende

Materiaalkeuze = Azobé of Bankirai

Breedte van de brug = 2000mm
Lengte = 3000 mm ( dan heb ik een opleg aan beide zijden van 750mm)

Gewicht wat de brug moet kunnen dragen = heftruck van 5 ton

Nu is mijn vraag hoeveel liggers moet ik gebruiken en welke dimensionering ?
Is bv. een ligger van 80x230mm voldoende, als ik er 3 verdeel over 2000mm ?
Hoe dik moet het dek zijn, ik wil hiervoor een beplanking gebruiken bv. 40mm dik

Bestaat hier een soort standaardformule voor hoe ik dit probleem in de toekomst zelf kan berekenen

Dank bij voorbaat

Groeten,

Pascal

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 11 juli 2006 - 19:35

Van wie krijg jij deze opdracht,weet deze figuur of instelling dat jij niet deskundig bent?

Zomaar een paar vragen:

Waar bestaat de oplegging uit, is dit slappe grond waar je dus ofwel een aantal palen moet inslaan ofwel een betonplaat moet leggen om de druk van 5000 kg te verdelen.
Je krijgt een variabele belasting door de verplaatsing van de heftruc op de palen ofwel de oplegplaat.Op de balken wordt het niet eenvoudiger doordat je rekening moet houden met de plaats van de wielen en moet berekenen welke stand van de heftruc de maximale last geeft.
Hoe breed is de heftruk,wat voor soort wielen zitten eronder,is de 5000 kg incl. zijn belasting.
De plankjes van 40 mm zullen in eerste instantie de druk van de wielen moeten overbrengen op de aanwezige balken,dus je moet een keus maken van de plankdikte en dan het aantal balken of omgekeerd.

Als ik uitga van 4 draagbalken dan krijgen de draagplanken een overspanning van 66 cm;neem ik een gemiddelde last van 1250 kg en verdeel die over 1m2 planken dan geeft een eerste globale berekening een plankdikte van 95 mm!

Ik adviseer je om met deze "opdracht" voorzichtig te wezen,de opdrachtgever zal jou bij mankementen in de uitvoering wel verantwoordelijk stellen en je handeltje failliet kunnen verklaren en voor een rechtbank ben jij de verliezer dan!

pascal01

pascal01

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 20:29

Pascal[/quote] De opdracht is voor privé doeleinden, dus niet voor een opdrachtgever, de heftruck is ongeveer 1500mm breed en staat op luchtbanden, mijn bedoeling is eigenlijk om de houten liggers op een betonnen dek te laten rusten aan weerszijden van de beek of om fundamenten van 300x300x800 in beton te gieten om een degelijk fundament te vormen voor de liggers. De 5000kg voor de heftruck is excl. zijn last, dit kan oplopen tot 2 ton. dus eigenlijk in totaal 7000kg.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 11 juli 2006 - 22:11

Dus in elk geval je houtwerk uitrekenen;je zou eens een test kunnen doen met de planken,door uit te gaan van planken van 2 meter op 4 punten ondersteund,dus drie vakken;twee banen naast elkaar en zien wat die van 4 cm inzakken.Ik denk dat planken van 20 cm breed dat niet houden.
Dat is dus een methode,je moet ervan uitgaan wanneer de truc op de brug staat,de banden tijdelijk op een plankbreedte staan,dus een last van gem.7000kg/4 op een plank van bijv.20 cm breed en de berekende dikte.Overspanning 66 cm bij een ligger op 4 steunpunten.
Weer globaal is een max.moment 0,25 PL kgm = 0,25 x 1750 x .66 kgm=289 kgm
Stel de buigsterkte van Azobo op 100 kg/cm2 (daar heb ik geen gegevens van gevonden,is een taxatie)dan is het weerstandsmoment W=
28900/100=289 cm3 ;bij een breedte van 20 cm wordt de dikte:
1/6 bh2 = 289 > 0,166 x 20 h2=289 > h2= 289/3,33 > h= 9,33 cm,dat komt bij mijn eerste idee terecht.
Doorbuiging zou je nog kunnen berekenen,doch de spanning ligt bij de W-berekening
bij de norm als je de maten aanhoudt!
Als je vervolgens uitgaat dat de ongunstigste belasting bij een achter wiel op het midden van een balk met een belasting van 1750 kg is wordt weer het moment
M= 0,25x 1750 x 150 kgcm=65625 kgcm en W= 65625/100 = 656,25 cm3 en dat is gelijk aan 0,166 bh2 .Neem jouw breedte van de balk 8 cm,dan wordt
0,166x 8 x h2= 656 > 1,326h2 =656 > h2=494 en h= 22,5 cm;het lijkt erop dat je begintaxatie in de buurt zit!
Behoudens dat mijn aanname van de buigspanning van 100 kg/cm2 goed is,lijkt dit er wel op;denk er maar eens over na.
Bij uitvoering zou ik in het midden van de balken een zg.Andreaskruis maken om spreiding van de last en uitknikken van balken te voorkomen.Kun je doen met het zelfde formaat balk 80 x 225 mm;eenzelfde koppeling bij de opleggingen om het zaakje bij elkaar te houden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 juli 2006 - 22:27

Als je vervolgens uitgaat dat de ongunstigste belasting bij een achterwiel op het midden van een balk met een belasting van 1750 kg is wordt weer het moment

Van bruggen de ballen verstand, maar bij een volbelaste heftruck ligt het merendeel van de totale last op de voorwielen (die niet draaien)
In dit geval zou ik de 7 ton liefst verdelen als 6 ton op de vooras, (3 ton per voorwiel) en 1 ton op de achteras.
Geplaatste afbeelding

En als we er van uitgaan dat er op de brug ook nog moet kunnen worden geremd of een bocht ingezet, lijkt me een paar ton reserve geen overbodige luxe. Vergeet ook niet dat, alle heftruck-certificaten ten spijt, die rotdingen ook nog wel eens gebruikt worden voor te grote lasten of andere ellende waar ze niet voor zijn bedoeld. Ik heb geen ervaring met deze rekenmaterie, maar ik zou de zaak met voorgaande gedachten in het achterhoofd enigszins over-engineeren en uitgaan van een ton of 5 op één wiel!
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 11 juli 2006 - 23:00

Het is maar gelukkig dat er nog meer geleerden op deze site bezig zijn;als idd. je zou uitgaan van 5000 kg op een wiel,dan wordt het buigoment ca.5000/1750 groter,dat geldt dan ook voor de planken,die ruim 3x zo zwaar belast zouden worden.

Ik noemde als buigsterkte 100 kg/cm2,bedoel daar dus mee de toelaatbare spanning in de berekening die ik dus taxeerde!

Dus Pascal 01,in welke richting ga je verder?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures