Springen naar inhoud

Osmolarity & Molarity

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 18 oktober 2004 - 13:30

Hoi,

ik heb even een vraag over biologie (verrassend).
Kan iemand mij misschien het verschil tussen 'molarity' en 'osmolarity' uitleggen?

Dat zou heel fijn zijn,

groetjes Floor

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 oktober 2004 - 19:15

hey,

allereerst zie ik niet zo goed wat dit met biologie te maken heeft. deze begrippen komen hoofdzakelijk in de scheikunde aanbod.

molarity of molariteit is een uitdrukking van een hoeveelheid bestanddeel in een oplossing:
molariteit is het aantal gram moleculen per liter oplossing.
niet te vermarren met molaLiteit wat aan gram moleculen is per 1 kg oplosmiddel!

osmolariteit is het aantal mol per liter oplossing
osmolaLiteit is het aantal mol per kg oplosmiddel
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Steabert

Steabert

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2004 - 20:18

molariteit is het aantal gram moleculen per liter oplossing.

molariteit is het aantal MOL van een stof in 1 liter oplossing!!

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 oktober 2004 - 20:48

heb het speciaal nog eens opgezocht in mijn cursus analytische en ik citeer:

molariteit(M). de molariteit geeft het aan grammoleculen per liter oplossing. deze kan berekend worden door het aantal gram per liter oplossing te delen door de molaire massa...

waarschijnlijk is dus de verwarring gekomen doordat ik een spatietje heb open gelaten (had op puur geheugen van een samenvatting die ik gisteren gemaakt hebt de definitie gegeven)

DUS: MOL= GRAMMOLECULEN

wil wel nog even wat aanvullen bij osmolaliteit en osmolariteit (nu ik toch mijn cursus vast heb :shock:)
deze getallen hebben te maken met de dissociatiegraad in het oplosmiddel.
bvvoor NaCl is de molariteit = 1/2osmolariteit doordat NaCl dissocieerd tot 2 gramionen NA+ en Cl-
als een stof niet dissocieerd zijn ze aan elkaar gelijk.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

• Gast

Geplaatst op 19 oktober 2004 - 09:42

Euhm...nou ja wat het met biologie te maken heeft, we zijn nu op school bezig met osmose en diffusie en daar hadden we het voor nodig, dus leek me wel zo handig om het op n biologieforum te mikken, maar helaas... :shock: dat bleek niet het geval.

Eneuhm...nou ja bedankt voor de hulp, maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat dit waar is. Want voor zover ik in mn boek kon vinden, gaat osmolarity in ieder geval wel ook over opgeloste stof per LITER.
Heb de vraag ook op een ander forum gesteld en kreeg daar dit antwoord, zal het nog even met jullie delen:

De molariteit van een oplossing is het aantal mol van een bepaalde stof dat is opgelost. Bijvoorbeeld: 1 mol glucose in 1 liter water => molariteit = 1 mol/l
Maar ook: 1 mol NaCl in 1 liter water => molariteit = 1 mol/l. Terwijl het aantal opgeloste deeltjes in dit geval 2 keer zo hoog is, omdat NaCl een zout is dat bij het oplossen dissocieert in Na+ en Cl- ionen. Om dit aan te geven kun je de osmolariteit gebruiken: deze maat geeft het aantal (ondoorlaatbare) deeltjes aan dat is opgelost in water. Voor glucose is de molariteit hetzelfde als de osmolariteit, omdat glucose niet wordt opgesplitst in water. Voor NaCl is de osmolariteit 2 x de molariteit omdat deze stof wel dissocieert. Dit alles geldt echter alleen voor osmotisch actieve stoffen (dus stoffen die de osmotische waarde van de oplossing veranderen).

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 oktober 2004 - 09:46

ik zie niet zo goed in wat er zo anders is aan de antwoorden die hier staan.

Ik heb een zelfde definitie voor osmolariteit. mol/liter

enkel heb jij een formule: 2*mol = osmo en ik mol = 1/2 osme

gelijk, denk je niet?

Nogmaals: er is een verschil tussen osmolaRiteit en osmoLaliteit en molaLiteit en molaRiteit

• Gast

Geplaatst op 05 april 2005 - 15:40

De osmolaliteit is het aantal opgeloste deeltjes per kg serum danwel urine. Het is een goede parameter voor de beoordeling van de waterhuishouding, maar kan ook worden gebruikt als zoektest voor laagmoleculaire stoffen die de osmolaliteit beÔnvloeden. De grootste bijdragen in serum worden geleverd door NaCl, glucose en ureum. Als benadering geldt dan ook: de berekende osmolaliteit is (2 x [natrium] + [glucose] + [ureum]) (eenheden in mmol/l).

De molariteit is een maat voor de concentratie van een oplossing. Deze wordt uitgedrukt in mol per liter van de opgeloste stof. Het is de meest gebruikte concentratiemaat in de scheikunde. 1 mol van een stof opgelost tot een volume van 1 liter oplossing heeft een molariteit van 1 molair (M).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures