matlab

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 255

matlab

heeft er hier iemand ervarng met matlab??

ik heb namelijk zitten amuseren met het programmeren van de Mandelbrot fractaal, maar ik zou er graag wat kleur in brengen.

ik heb wat gezocht, maar nergens in de help-sectie vind ik niets over kleuren.

of misschien kan ik mijn tekening exporteren?

dank voor allle hulp :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: matlab

Ik heb enige ervaring met matlab. Begrijp ik het goed dat je een plaatje hebt gemaakt (het mandelbrot fractaal ken ik niet). Met welk commando heb je dit gemaakt?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: matlab

dit is het programmatje:

hold on

for x=-2.1:.005:.8

for y=-.95:.005:.95

e=0;

a=x;

b=y;

while e<40

c=a^2-b^2;

d=2*a*b;

a=c+x;

b=d+y;

e=e+2;

if a^2+b^2>4

e=40;

end

end

if a^2+b^2<4

plot(x,y);

end

end

end

nu zou ik iedere keer als ie een punt plot, er wat kleur insteken (ik kan bv de kleur dan variëren volgens de waarde van bv b)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: matlab

plot (x,y, 'r') plot een rode pixel

plot (x,y, 'b') plot een blauwe pixel

plot (x,y, 'g') plot een groene pixel

Zat nog wel even naar je code te kijken, want die is erg langzaam onder matlab (matlab is geoptimalizeerd voor matrices en vector rekening en houdt dus niet van for en while lussen). Zou graag willen weten wat het vraagstuk is, want ik wil eigenlijk wel proberen of dit ook sneller kan.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: matlab

Bart schreef:plot (x,y, 'r') plot een rode pixel

plot (x,y, 'b') plot een blauwe pixel

plot (x,y, 'g') plot een groene pixel

Zat nog wel even naar je code te kijken, want die is erg langzaam onder matlab (matlab is geoptimalizeerd voor matrices en vector rekening en houdt  dus niet van for en while lussen). Zou graag willen weten wat het vraagstuk is, want ik wil eigenlijk wel proberen of dit ook sneller kan.
:shock: nou, bij mij gaat het redelijk snel :wink:

dank je trouwens voor de info ;)

het vraagstuk? nou das iets moeilijker. De manier om die fractaal te maken staat in het boek "Flatterland" van Ian Stewart in de vorm van een verhaaltje.

de formule staat hier:

http://www-gap.dcs.st-and.ac.uk/~history/M...Mandelbrot.html

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: matlab

:shock:  nou, bij mij gaat het redelijk snel  :wink:


Bij mij doet hij er een seconde of tien over (Pentium 2.4), wat ik aan de lange kant vind.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: matlab

d schreef: ;)  nou, bij mij gaat het redelijk snel  :wink:


Bij mij doet hij er een seconde of tien over (Pentium 2.4), wat ik aan de lange kant vind.


tien seconden is toch behoorlijk snel naar mijn normen :shock:

(heb ook pent 2.4)

Reageer