reactie op chakra topic

Moderator: Miels

Berichten: 4.546

reactie op chakra topic

goed, ik denk dat iets hierover wel in dit sub-forum kan, misschien psychologie maar een mod kan het wel verplaatsten :roll:


anyway, ik heb dus wat in dat topic gelezen over dat chakra gedoe, alleen ik vraag me af: waar is het in vredesnaam op gebaseerd? ze moeten er toch wel een klein beetje onderbouwing voor hebben en zo ja, welke?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 329

Re: reactie op chakra topic

Precies waar het mij om te doen was Assasinator, om enige onderbouwing, en die hoopte ik onder andere van de kant van Nirmal te krijgen. Zie ook: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...26455&start=180

Om die reden deed ik een paar beweringen over chakra's die ik uit de mouw geschud had. Die moesten door een chakra-kenner makkelijk verworpen en ontkracht kunnen worden dacht ik. Maar het topic moest haastig gesloten worden. Waarschijnlijk mogen we er op een wetenschapsforum al helemaal niet van uitgaan dat theorievorming op dit gebied zelfs maar mogelijk zou zijn. Mij lijkt ook iedere poging daartoe vruchteloos, maar, waarom zou je het niet een kans geven?

Je leert er altijd weer wat van, bv. om welk geloof het hier gaat waar zoveel mensen al zoveel eeuwen zoveel waarde aan hechten. Het zou misschien binnen een antropologisch kader gezet kunnen worden, wanneer het niet binnen theorievorming mag....

(of inderdaad: psychologie)


...en jeetje als je ziet hoeveel topics op dit forum over een volstrekt ongrijpbaar concept als 'god' gaan waar je alles en dus tegelijk niets over kunt zeggen, dan breekt eigenlijk helemaal mijn klomp bij het sluiten van mijn boeiende topic :roll:
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: reactie op chakra topic

ach.. dit is niet de plek ervoor denk ik dan maar.. (het forum dus)


probeer het zelf zo goed mogelijk te scheiden, helaas lukt dat niet altijd.. er zijn genoeg fora waar chakra's wel als waar worden gezien..


maar hier.. het maakt het hier niet makkelijker op, wanneer we dat soort thema's gaan aanhalen, aangezien het wetenschappelijk niet aan te tonen is.. if i'm right ofcourse :roll:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Berichten: 4.546

Re: reactie op chakra topic

en waarom zou het niet wetenschappelijk aan te tonen zijn? ik houd het wel voor mogelijk, dat het zwakke elektrische veld om je heen op de een of andere manier veranderd (kleur, intensiteit etc etc) door emoties.

het forum is hier een prima plek voor, wetenschap is ook het ontrafelen van mysteries en voor mij zijn die chakra's zeker een mysterie :roll: maar als velen het als waar aanzien, wat is dan dus hun onderbouwing (de eigenlijke vraag van dit topic) en argumenten?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: reactie op chakra topic

De staff vind het hier niet thuishoren, dus hier komt zeker ook een slotje op... Ik vind een ander forum ook beter op zijn plaats hiervoor!
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Berichten: 329

Re: reactie op chakra topic

je lijkt wel bang voor een of ander soort van contaminatie...Maak je je ook zo druk als er een topic loopt over het soortelijk gewicht van god? (of zoiets)
just curious

Berichten: 4.546

Re: reactie op chakra topic

De staff vind het hier niet thuishoren, dus hier komt zeker ook een slotje op... Ik vind een ander forum ook beter op zijn plaats hiervoor!
nee hoor, ik wil hier graag filosoferen over de argumenten die mensen geven over chakra's. niet echt over chara's zelf maar waarom ze denken dat ze bestaan.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: reactie op chakra topic

Als ik een topic zou open met als titel: 'Reactie op UFO-topic', met daarin de vraag wie hier in gelooft dan komt er ook zo een slotje op hoor.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: reactie op chakra topic

je lijkt wel bang voor een of ander soort van contaminatie...Maak je je ook zo druk als er een topic loopt over het soortelijk gewicht van god? (of zoiets)

Het gaat mij meer om de al dan niet te verwachten antwoorden op dit soort topics, welke mij het plezier van dit forum doet wegnemen..


er zijn hier nou eenmaal veel rationeel ingestelde wetenschappers actief temidden van enkele religieuzen.. nou weet ik dat chakra's een stuk minder beladen zijn dan bv de almacht van God of welk boek nou waar is en zo.. maar toch denk ik dat de discussie hier niet van de grond zal komen..


Ik heb bijvoorbeeld al eens een topic geopend (http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...=asc&highlight=) en lees zelf maar de reacties..


je moet hier heel voorzichtig zijn met wat je zegt en hoe je het zegt, want moderaties hangen altijd in de lucht (mijn zegen hebben jullie trouwens admins en moderators :roll: )..


daarom denk ik dat dit onderwerp hier niet echt thuispast.. 8)
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Berichten: 4.546

Re: reactie op chakra topic

nee niet WIE, ik bedoel WAAROM, en is er al een ander topic dat is gefocust op chakra's? ik heb er geen gezien.

je poste net iets eerder PNCO :roll: maar waarom die reacties zijn op je topic: je gebruikte daar zweverige, onduidelijke taal in plaats van gewoon duidelijk nederlands of engels.

daarom vraag ik in dit topic: als er zoveel denken dat chakra's echt zijn, waarom denken ze dat dan? wat zijn hun argumenten? dan voeg ik toe: in gewoon nederlands/engels, geen zwverige taal want dan krijg je die reacties, een onwetenschappelijk karakter en dsu een slotje, dat wil ik graag voorkomen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: reactie op chakra topic

Assassinator schreef:nee niet WIE, ik bedoel WAAROM, en is er al een ander topic dat is gefocust op chakra's? ik heb er geen gezien.

je poste net iets eerder PNCO :P maar waarom die reacties zijn op je topic: je gebruikte daar zweverige, onduidelijke taal in plaats van gewoon duidelijk nederlands of engels.

daarom vraag ik in dit topic: als er zoveel denken dat chakra's echt zijn, waarom denken ze dat dan? wat zijn hun argumenten? dan voeg ik toe: in gewoon nederlands/engels, geen zwverige taal want dan krijg je die reacties, een onwetenschappelijk karakter en dsu een slotje, dat wil ik graag voorkomen.

Tja.. zo bedoel je het :P


Ik denk dat je als axioma dan moet aannemen dat de geest boven de materie staat en de materie creëert. En dat wil ik toch niet zo expliciet gaan stellen.. pretty assumptious namelijk :roll:


Af en toe heb ik gewoon heel veel moeite, om - voor mij - heldere informatie om te zetten naar wetenschappelijk bruikbare topics.. misschien komt het door mijn luiheid.. :P :wink:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Berichten: 4.546

Re: reactie op chakra topic

zoals je net quote van Nietsche in dat topic van De kerk? de mafia?, er wordt gewoon teveel rare taal gebruikt en teveel nagedacht. daarom vraag ik hier om argumenten voor chakra's in duidelijke taal, ik hoop dat je me dat (en anderen, ik heb o.a jdr wel serieus over chakra's zien praten) kan helpen :roll:

ow en srry voor de vele spelfouten, ik type te snel :P
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 19

Re: reactie op chakra topic

daarom vraag ik in dit topic: als er zoveel denken dat chakra's echt zijn, waarom denken ze dat dan? wat zijn hun argumenten? dan voeg ik toe: in gewoon nederlands/engels, geen zwverige taal want dan krijg je die reacties, een onwetenschappelijk karakter en dsu een slotje, dat wil ik graag voorkomen.


Ik ben wel geïnteresseerd in een discussie daarover en dan inderdaad het liefst in gewoon nederlands/engels. Niet dat ik veel weet over chakra's maar als het klopt dan geeft dat wel een andere kijk op ziekte en gezondheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: reactie op chakra topic

Assassinator schreef:goed, ik denk dat iets hierover wel in dit sub-forum kan, misschien psychologie maar een mod kan het wel verplaatsten :roll:


anyway, ik heb dus wat in dat topic gelezen over dat chakra gedoe, alleen ik vraag me af: waar is het in vredesnaam op gebaseerd? ze moeten er toch wel een klein beetje onderbouwing voor hebben en zo ja, welke?

ik heb het verplaatst naar feedback.


Ik verbaas me eigenlijk wel over het feit dat een aantal mensen schijnen te denken dat dit eventueel binnen psychologie zou passen :P Psychologie is een wetenschapsgebied, in welke zin passen chakra's daar beter dan bij bijvoorbeeld klassieke natuurkunde? Dat zie ik niet.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 19

Re: reactie op chakra topic

Ik verbaas me eigenlijk wel over het feit dat een aantal mensen schijnen te denken dat dit eventueel binnen psychologie zou passen   :roll:  Psychologie is een wetenschapsgebied, in welke zin passen chakra's daar beter dan bij bijvoorbeeld klassieke natuurkunde? Dat zie ik niet.


Misschien dat het dan kan vallen onder filosofie, als zijnde de wetenschap van alles, oorzaak en gevolg van alle dingen en hun betekenis en geldigheid.

Het is maar een idee.

Reageer