Springen naar inhoud

[elektriciteit] Spark Gap anex Anode Cathode

• Log in om te kunnen reageren

solarplanet

solarplanet

• >250 berichten
  • 380 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2006 - 21:12

Wie weet hoe het komt dat bij een anode cathode alleen de elektronen overstromen door de lucht zonder een vonken brug te maken zoals dat het geval is bij een air-gap van een bougie?Komt dat alleen door de hoge spanning en het lage aantal elektronen? :roll:
Stop de overbevolking

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juli 2006 - 21:17

Eerlijk gezegd geen idee wat je bedoelt met

een anode kathode

:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 juli 2006 - 09:43

Ik meen dat dit komt omdat in de buis waar de anode en de kathode zijn aangebracht er bijna vacuum heerst zodanig dat de electronen die van de kathode naar de anode lopen hun energie niet kunnen afgeven en zo geen lichtboog kan ontstaan.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Franske

Franske

• >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2006 - 11:44

Wie weet hoe het komt dat bij een anode cathode alleen de elektronen overstromen door de lucht zonder een vonken brug te maken zoals dat het geval is bij een air-gap van een bougie?Komt dat alleen door de hoge spanning en het lage aantal elektronen? :roll:

Dit heeft alles te maken met de hoogte van de spanning en de afstand tussen de overslag punten (anode/kathode, zo je wilt) en het medium dat zich tussen de punten bevindt.
In gewone lucht is de doorslagspanning ca. 1kV/cm, in vaccum ligt dit veel hoger.
Volgens mij komt dit omdat bij overslag de lucht geÔoniseerd wordt en dus geleidend gemaakt wordt.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

solarplanet

solarplanet

• >250 berichten
  • 380 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2006 - 11:27

Betekend dat als je een airgap in lucht hebt en je voltage net laag genoeg is zodat er geen vonkenbrug ontstaat er wel een emittering van elektronen vd anode naar de cathode door de lucht gaan zonder zichbare vonken?

In een vacuumbuis ontstaat bij zeer hoge spanning meer dan 100.000 volt de x-ray,stel dat je een vonkenbrug hebt in lucht ontstaat er dan ook nog een x-ray of rontgenstraling?
Stop de overbevolking

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 juli 2006 - 11:47

In een airgap vindt geen transmissie van elektronen plaats als de doorslagspanning niet wordt bereikt.

In een elektronenbuis heerst vacuum, bovendien is de kathode bedekt met een materiaal dat makkelijk elektronen emitteert. Een elektronenbuis werkt over het algemeen met een spanning van een paar honderd volt, over een afstand
van enkele millimeters. Zonder die emitterende laag op de kathode en zonder verwarming van de kathode zou er bij die spanning en die afstand helemaal niks gebeuren.

Overigens gaan de elektronen van de kathode naar de anode, en niet andersom.
Enne, kathode is met een k.

Franske

Franske

• >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2006 - 12:41

In een vacuumbuis ontstaat bij zeer hoge spanning meer dan 100.000 volt de x-ray,stel dat je een vonkenbrug hebt in lucht ontstaat er dan ook nog een x-ray of rontgenstraling?

De rŲntgenstraling onstaat doordat versnelde electronen worden afgeremd. Oorspronkelijk noemde meneer RŲntgen het dan ook brehmsstralung. Door het versnellen, geraken de elektronen in een hogere energietoestand, door het afremmen, weer in een lagere. De energie die overblijft door het van de hoge naar lagere energietoestand gaan gebeurt door middel van het uitzenden van een rŲntgen foton.

Om op je laatste vraag antwoordt te geven, ik denk het niet. Bij een vonkbrug, wordt de lucht geÔoniseerd en gaat er gewoon een electronenstroom lopen (net als in een koperdraad).
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

solarplanet

solarplanet

• >250 berichten
  • 380 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 08:54

Wat ik zeggen wil is dat in een magnetron de stroom elektronen in de plaatjes metaal vd trillingskamer een elktromagnetische korte golf opwekken.

Trouwens in een magnetron wordt de kathode niet voorverwarmd en is er geen vacuum?

In een air-gap stroomd een geioniseerde stroom elektronen te zien als vonkenbrug,maar stel dat je magneten om de anode en kathode zet met bv een metalen trillingskamer -ontstaat er dan ook korte golven of elektromagnetische golven-?

Nog een vraagje,hoe worden de versnelde elektronen afgeremd in een rontegenbuis zodat ze rontgenfotonen uitzenden,ik wist niet dat de straling fotonen waren,volgens mij ontstaan fotonen alleen bij botsing tussen twee elektronen.

Waarom is de rontgefoton zo penetrerend,komt dat door de hoge spanning vd op buis.
Stop de overbevolking

Franske

Franske

• >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 09:06

ff google-en

http://nl.wikipedia....elektronenbuis)

http://nl.wikipedia....öntgenstraling

solarplanet

solarplanet

• >250 berichten
  • 380 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2006 - 08:41

Wat me steeds weer opvalt in de theorie is dat de aangelegde gelijkspanning van plus naar de anode gaat en vd anode naar de kathode en dan naar de min.Terwijl de elektronenstroom tegenovergesteld vd min naar de plus stromen nl van de kathode naar de anode?Hoe is dat te verklaren?
Stop de overbevolking

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 juli 2006 - 08:55

Terwijl de elektronenstroom tegenovergesteld vd min naar de plus stromen nl van de kathode naar de anode?Hoe is dat te verklaren?

Dat is historisch zo ontwikkeld. Toen men nog niet wist dat een elektrische stroom uit een elektronenbeweging bestaat is tamelijk willekeurig een plus- en een minpool benoemd. De logische gedachte was dat de stroom van plus naar min zou lopen. Pas later kwam men er achter dat de elektronen de deeltjes zijn die bewegen, en wel de andere kant op, dus van min naar plus.
Voor de rekenkundige beschouwing van elektrische circuits maakt het niks uit. Je kunt gewoon blijven aannemen dat de stroom van plus naar min loopt. Dat de elektronen in werkelijkheid de andere kant op lopen maakt voor het resultaat niet uit.

solarplanet

solarplanet

• >250 berichten
  • 380 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2006 - 10:08

Hier wordt ik nu helmaal gek van dat het niet duidelijk gedefinieerd is!

Ik had gelezen dat het +- verhaal komt omdat de elektronen negatief genoemd worden? Ik vind dat de pool met het +poteniaal aan elektronen de + genoemd moet worden.

Dan heb ik nog een vraag;
1.Wat is de energetische aard van de rem of rontgenstraling,ik las ook dat het speciale fotonen zijn,maar is het ook een elektrische veld opgewekt door het potentiaal van elektron(en),zoals in een condensator de e- een elektrischveld hebben maar dan op kleine schaal?

Je schrijft verder dat de elektronen in WERKELIJKHEID van min naar plus stromen,wat alleen kan betekenen dat het potentiaal vd elektronen dan de - pool is.

Ik vind dat ze dan de min plus moeten noemen.

Dan heb ik nog een vraag:
1.Wat is de aard vd rem of rontgenstraling?

Iemand schreef al dat het speciale fotonen zijn,:
A.Maar wat maakt de fotonen zo penetrerend?

2.De straling is afkomstig van elektronen E-, een E- of meerdere hebben een elektrischveld,is de straling een vorm van het elektrischveld?

Hoe meer ik lees zie ik dat de uitwerking vh elektrischveld vd e- extreem veranderd,t/m bv x rays aantoe,mijn vraag is:
1.Blijft het elektrisch veld hetzelfde en zijn de fotonen een andere energie vorm?
2.Of wordt de uitwerking vh elektrischveld anders en worden het fotonen?
Stop de overbevolking

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 juli 2006 - 10:55

Ik vind dat ze dan de min plus moeten noemen.

Dat kun je wel vinden, maar de aanduidingen voor min en plus zijn al zo ingeburgerd dat je dat niet meer voor elkaar krijgt. En zoals ik zei, voor het doorrekenen van elektrische circuits maakt de werkelijke richting van de ladingsdragers niks uit, die sommen kloppen toch wel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures