Werking insectenspray

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Werking insectenspray

Opgelet : Leek doet zijn intrede op het alombekende wetenschapsforum a.d.h.v deze post :P

Ik gebruik thuis weleens vaker insectenspray om de vliegende insecten uit onze huiskamers te verdrijven - eigenlijk is't van moeten, want die dingen zijn véél te snel voor mij :P -

Nu is het wel zo dat telkens wanneer zo'n beestje bevangen raakt door die spray, opeenvolgens gebeurt :

- De vleugels van het beestje beginnen onwillekeurig te trillen

- Het beestje probeert ondanks dit toch nog te vliegen maar slaagt er niet meer in om hoogte te winnen

- Het stort als het ware neer op de grond en maakt daar stuntmoves waar éné Tony Hawks moet voor passen...

Nu vroeg ik mij dus af wat die insectenspray precies doet. ( Indringen op het zenuwstelsel veronderstel ik? En kunnen deze beestjes daar immuum voor worden, zodat de makers van deze sprays een nóg doeltreffender -en schadelijker- middel moeten maken ? )

Ik heb al meerdere zulke bussen gehad ( deze is van Vapona ) en kvind het eigenlijk wel zonde om het te gebruiken want volgens mij is dat allesbehalve leuk voor die beestjes.

Ik hoor het wel :roll:

vriendelijke groet,

Stijn

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Werking insectenspray

Kan je me misschien vertellen welke stoffen aanwezig zijn in die bus? Dan is het makkelijker om de werking van de spray te proberen te achterhalen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: Werking insectenspray

Werkzame stoffen : d-tetramethrine , d-fenothrine , synthetische pyrethroïden

Andere gevaarlijke stoffen : Aceton , parfum Zingara , isododecaan , isobutaan/propaan

Dit hoort al eerder thuis bij scheikunde :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Werking insectenspray

De eerste twee zijn de werkzame stoffen, en horen tot een grote groep van synthetische pyrethroiden (er bestaan ook natuurlijke, te extraheren uit het bloemhoofdje van Pyrethrum, een in Afrika groeiend soort margrietje)

deze stoffen zijn allemaal familie van elkaar, twee zeer bekende als delthamethrin en cypermethrin zijn beide dimethyl-cyclopropaancarboxylaten.

voor deltamethrin vond ik vlot het veiligheidsblad:

http://www.edialux.be/pdf/benl/VF_K-Othrin...ine_Flow_25.pdf

Ik sta overigens verbaasd van de opgegeven toxiciteit voor de mens, want zéér betrouwbare Franse literatuur die ik heb geeft voor deltamethrin een LD-50 van 130 mg/kg, terwijl in genoemd veiligheidsblad gesproken wordt van 550 mg/kg (even omgerekend van 2,5 naar 100 % werkzame stof)

Hoe dan ook, deze groep stoffen is voor zoogdieren slechts matig tot weinig giftig, voor vissen en insecten echter al in zeer lage doses dodelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer