Oorzaak niet altijd nodig om te kunnen genezen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Oorzaak niet altijd nodig om te kunnen genezen

naar aanleiding van dit topic de stelling die wellicht omwille van de aard beter hier past.

Mijn stelling is dat je niet per sé de oorzaak van een ziekte of aandoening hoeft te kennen, om deze ziekte of aandoening te kunnen genezen. In het aangehaalde topic was iemand dat duidelijk niet met mij eens. Wat denkt u?
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Oorzaak niet altijd nodig om te kunnen genezen

Om een ziekte te genezen moet je weten wat dit veroorzaakt. Als je niet weet wat het probleem veroorzaakt, dan kan je het ook niet bij de wortel aanpakken. Het enige wat je dan kan doen is symptoombestrijding. Symptoombestrijding is zeker niet een genezing.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 30

Re: Oorzaak niet altijd nodig om te kunnen genezen

Is het toedienen van Pretnison tijdens een bepaalde periode ook geen garandering voor genezing?

Of moet je dan precies weten wat de oorzaak van de ziekte is?

Berichten: 4

Re: Oorzaak niet altijd nodig om te kunnen genezen

J89 schreef:Is het toedienen van Pretnison tijdens een bepaalde periode ook geen garandering voor genezing?

Of moet je dan precies weten wat de oorzaak van de ziekte is?


Nee, hoor,je kan bv. spontaan een allergie ontwikkelen, vreselijke jeukende uitslag.

Tijdelijk krijg je (kan) dan prednisolon, om de jeuk tegen te gaan = symtoombestrijding, ondertussen zou men dan de oorzaak kunnen achterhalen d.m.v. allergietests.

Of bij astmatische aandoening ter verlichting, en zo zijn er nog legio.

Allemaal dus symtoombestrijding, zeker geen genezing, daarvoor moet je de oorzaak weten.

Berichten: 19

Re: Oorzaak niet altijd nodig om te kunnen genezen

Allemaal dus symtoombestrijding, zeker geen genezing, daarvoor moet je de oorzaak weten.


Maar wat is dan de oorzaak. In het geval van een allergie voor bv aardbeien, zijn die aardbeien dan de oorzaak. Of in het geval van hooikoorts, is dan een bepaalde plant de oorzaak en in het geval van astma bv de stress of hoge luchtvochtigheid.

En als dan iemand met hooikoorts gewoon niet buiten komt in de tijd dat bepaalde pollen in bloei staan is hij dan genezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Oorzaak niet altijd nodig om te kunnen genezen

Het is zo logisch te veronderstellen dat je per sé de oorzaak moet weten om goed te kunnen behandelen. Toch is dat mijn inziens niet altijd het geval.

voorbeeld: van non hodgkin is niet bekend hoe de ziekte ontstaat. wel is genezing mogelijk door juiste behandeling.

daarom mijn stelling.

voor psychiatrische aandoeningen is er veel onduidelijkheid hoe sommigen bestaan, maar ze kunnen wel genezen worden.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Oorzaak niet altijd nodig om te kunnen genezen

Windsurfer schreef:Het is zo logisch te veronderstellen dat je per sé de oorzaak moet weten om goed te kunnen behandelen. Toch is dat mijn inziens niet altijd het geval.  

voorbeeld: van non hodgkin is niet bekend hoe de ziekte ontstaat. wel is genezing mogelijk door juiste behandeling.  

daarom mijn stelling.  

voor psychiatrische aandoeningen is er veel onduidelijkheid hoe sommigen bestaan, maar ze kunnen wel genezen worden.
laat ik me anders formuleren. Het is natuurlijk mogelijk dat er een medicijn tegen bepaalde ziekten wordt gevonden zonder dat duidelijk is wat deze ziekte veroorzaakt. Dit zou ik eerder geluk willen noemen dan een constructief onderzoek naar de werking van een ziekte.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Oorzaak niet altijd nodig om te kunnen genezen

laat ik me anders formuleren. Het is natuurlijk mogelijk dat er een medicijn tegen bepaalde ziekten wordt gevonden zonder dat duidelijk is wat deze ziekte veroorzaakt. Dit zou ik eerder geluk willen noemen dan een constructief onderzoek naar de werking van een ziekte.


noem het geluk, zo zijn allerlei vaccins ook ooit bij toeval ontdekt, zonder dat de werking ervan of de werking van de ziekte die het genas, bekend was.

feit is dat er ziekten zijn die men kan genezen, zonder dat men de oorzaak/ het ontstaan begrijpt. het is duidelijk dat wanneer men dat wel begrijpt men gerichter naar een genezing kan zoeken.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 547

Re: Oorzaak niet altijd nodig om te kunnen genezen

voor psychiatrische aandoeningen is er veel onduidelijkheid hoe sommigen bestaan, maar ze kunnen wel genezen worden.[
Wat is de definitie van genezen?

Mijn eerste reactie zou zijn dat je stelling klopt, weet alleen niet of ik een goeie argumentatie voor ogen hou.

Bv ADHD: daarvan is de exacte oorzaak niet bekend. Het wordt bv behandeld met medicijnen en gedragstherapie. Daarnaast leg ik het gegeven dat bij de meeste kinderen de ADHD blijft tot na de pubertijd, en bij 20 tot 50% tot ze volwassenen zijn.

Op latere leeftijd kan het dus zo zijn dat die diagnose niet meer wordt gesteld.

Heet dat dan genezen? Ik lees nl ook over ADHD dat het niet te genezen is.

Berichten: 199

Re: Oorzaak niet altijd nodig om te kunnen genezen

Ik denk dat je ook vooral je definitie van 'oorzaak' duidelijk moet stellen. Zoals iemand zei over een aardbeienallergie: zijn dan die aardbeiden de oorzaak, is dat de verhoogde histamine-aanmaak (die immers jeuk en bultjes etc veroorzaakt), of is dat de constructiefout in je immuunsysteem die voor die verhoogde histamine-aanmaak zorgt, of is het misschien de (theoretische) candida-infectie of de te grote hygiene in je jeugd die weer aan de constructiefout in je immuunsysteem ten grondslag ligt?

Aan een te grote hygiene in je jeugd kun je nu nog maar weinig doen, aan een candida-infectie juist weer heel veel (even voor de duidelijkheid: dit is geen theorie van mij maar van een therapeut die ik ken, die zegt dat vrijwel iedereen met een allergie, een constitutionele candida heeft. Ik weet verder niet of het waar is, maar dat maakt voor het voorbeeld ook niet zoveel uit).

En is iemand dan genezen als hij anti-histaminica toepast of is hij genezen als de candida verdwenen is?

Ik ben zelf van mening dat je wel degelijk beter de oorzaken kunt proberen te vinden en die behandelen, anders zal de klacht telkens weer terugkomen of in een andere vorm de kop weer opsteken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Oorzaak niet altijd nodig om te kunnen genezen

Ik ben zelf van mening dat je wel degelijk beter de oorzaken kunt proberen te vinden en die behandelen, anders zal de klacht telkens weer terugkomen of in een andere vorm de kop weer opsteken.


Natuurlijk is het logischerwijs wenselijk om achter de oorzaak van een ziekte/symptoom te komen. Maar tot die tijd kun je gewoon gebruikmaken van medicijnen als die het symptoom bestrijden (hetzij door genezing hetzij door onderdrukking) Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je hiermee genoegen neemt, het vinden van de oorzaak blijft nodig dus ik principe ben ik het niet eens met TS als hij zegt: "Mijn stelling is dat je niet per sé de oorzaak van een ziekte of aandoening hoeft te kennen, om deze ziekte of aandoening te kunnen genezen"
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Reageer