IJzeren lepel en appelmoes?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 30

IJzeren lepel en appelmoes?

Op potjes appelmoes staat vaak dat men de appelmoes niet moet opscheppen met een metalen lepel, maar met een houten of een van plastic. Ikzelf let daar nooit op, maar familieleden zeggen dat je daar wel op moet letten.

Ik vraag mij af waarom dit moet. Wat is het probleem van een metalen lepel waarmee je appelmoes opschept? Het lijkt mij sterk dat er een reactie tussen het metaal en de appelmoes optreedt. :roll: Het enige wat ik me kan bedenken, is dat je met de metalen lepel onbewust stukjes glas van het potje aftikt, maar zelfs dit lijkt me erg vergezocht. :P

Weet iemand wat het wel kan zijn? :P

-edit---

Ik zie nu net dat ik de topictitel de naam 'IJzeren lepel en appelmoes?' heb gegeven, maar dit is fout. Deze lepels zijn volgens mij niet van ijzer, maar van een ander metaal of een andere legering. Waarschijnlijk roestvrijstaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: IJzeren lepel en appelmoes?

Misschien toch een chemische reactie want een appel is zuur en zuur reageert met sommige metalen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: IJzeren lepel en appelmoes?

Ik heb het nog nooit op een etiket zien staan en "appelmoes ijzeren lepel" geeft op google ook zo gauw geen zinnige hits. Ik ben benieuwd, want ik eet het al 47 jaar en heb er nooit van gehoord-.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: IJzeren lepel en appelmoes?

Specifiek het opscheppen met een ijzeren/metalen lepel heb ik nog niet eerder van gehoord. Wel dat je de lepel niet in een pot met saus weg moet zetten. Dit gebeurt in de horeca regelmatig; het is makkelijker steeds dezelfde lepel te kunnen gebruiken ipv steeds een nieuwe te pakken. Het verhaal is echter dat er een reactie zou plaatsvinden tussen de lepel en de saus en er een soort vergiftiging zou kunnen optreden. Alleen het opscheppen met een metalen lepel lijkt mij, als dit verhaal al zou kloppen, te kort om significant te zijn. Daarbij, ook ik gebruik voor al mijn sauzen altijd een metalen lepel en eet ook met metalen bestek. Volgens de bovenstaande redenering zou ik al tot op het bot vergiftigd moeten zijn, en dat ben ik niet 8)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 582

Re: IJzeren lepel en appelmoes?

J89 schreef:Op potjes appelmoes staat vaak dat men de appelmoes niet moet opscheppen met een metalen lepel, maar met een houten of een van plastic. Ikzelf let daar nooit op, maar familieleden zeggen dat je daar wel op moet letten.

Ik vraag mij af waarom dit moet. Wat is het probleem van een metalen lepel waarmee je appelmoes opschept? Het lijkt mij sterk dat er een reactie tussen het metaal en de appelmoes optreedt. :P  Het enige wat ik me kan bedenken, is dat je met de metalen lepel onbewust stukjes glas van het potje aftikt, maar zelfs dit lijkt me erg vergezocht. :roll:  

Weet iemand wat het wel kan zijn?   :P

-edit---

Ik zie nu net dat ik de topictitel de naam 'IJzeren lepel en appelmoes?' heb gegeven, maar dit is fout. Deze lepels zijn volgens mij niet van ijzer, maar van een ander metaal of een andere legering. Waarschijnlijk roestvrijstaal.
IJzeren lepels bestaan niet (meer).

De meeste lepels tegenwoordig zijn van rvs.

Als je met metalen bestek eet dan krijg je altijd een (minimale) hoeveelheid metalen binnen of je nou appelmoes eet of iets anders.

De zure omgeving van appelmoes is alleen maar beter voor rvs, de chroomoxidelaag die het oppervlak afschermd wordt daardoor in stand gehouden.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer