Springen naar inhoud

LASER en SRT

• Log in om te kunnen reageren

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 juli 2006 - 19:34

Na de vermelding van Jan van de Velde v.d. vuurtoren in de optic Relativiteit van de snelheid wil ik mijn versie geven met een kleine berekening.

Ik stel een laser op een draaitafel en rond de laser een bandvormig cirkelvormig scherm met straal 300000 km (Hypothetisch: de laser projecteert een punt op het scherm)

Ik laat nu de laser ronddraaien 1 keer in 1 sec.
Het duurt juist 1 sec. vooraleer het projectiepunt begint te draaien (snelheid licht 300000 km/sec.). Als laser 1 keer rondgedraaid is (duur 1 sec.), duurt het juist 1 sec vooraleer het projectiepunt terug op zijn uitgangspunt is. Totale duur om omtrek cirkel (2.pi.300000 km) af te leggen is 3 sec.

LaTeX .

We vinden een waarde groter dan 300000 km/sec wat volgens de SRT niet kan.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 juli 2006 - 20:35

We vinden een waarde groter dan 300000 km/sec wat volgens de SRT niet kan.

Nee, dat zegt SRT niet (wat je volgens mij ook al gezegd was in die andere thread). Het projectiepunt is geen fysiek object en er is dus geen enkel bezwaar waarom deze niet sneller zou kunnen zijn dan het licht.

Bruce

Bruce

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2006 - 20:54

Als variant op de laser, doe ik hetzelfde gedachtenexperiment met een stok of touw ipv de laser: Je draait een hele lichte stok van 100.000 km lang in het rond. 1 seconde over een rondje: LaTeX

Op deze manier lijkt het alsof informatie sneller kan gaan dan het licht (als je een briefje met wat info op het uiteinde van de stok plakt)

Wie kan er laten zien dat dit toch niet kan?

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 juli 2006 - 21:15

Als ge de stok aan één uiteinde vast hebt duurt het een ganse tijd vooraleer de draaibeweging zich voortgeplant heeft tot het andere uiteinde van de stok, zodanig dat de informatie zich trager voortplant dan het licht.

Maar in mijn voorbeeld heb ik daar wel rekening mee gehouden.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 juli 2006 - 21:18

Het projectiepunt is geen fysiek object en er is dus geen enkel bezwaar waarom deze niet sneller zou kunnen zijn dan het licht.

Het projectiepunt is licht, dus energie. Wie energie zegt zegt massa volgens E=mc².

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 16 juli 2006 - 22:55

De fotonen die achtereenvolgens de bewegende stip vormen op het scherm hebben niets met elkaar te maken: dat die stip beweegt houdt slechts in dat er op verschillende momenten fotonen op verschillende plekken op het scherm vallen. De verwarring ontstaat doordat je de 'stip' als een object wilt gaan beschouwen terwijl het een opeenvolging van gebeurtenissen (fotonen reflecterend van scherm) betreft. Je kunt een stadion vol mensen ook de wave laten doen waarbij die wave sneller dan het licht gaat, als je alles heel precies zou timen. De mensen zelf rennen echter niet het stadion rond, maar staan gewoon op en gaan weer zitten. :roll:

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juli 2006 - 08:43

Als ge de stok aan één uiteinde vast hebt duurt het een ganse tijd vooraleer de draaibeweging zich voortgeplant heeft tot het andere uiteinde van de stok, zodanig dat de informatie zich trager voortplant dan het licht.

Geef je nu niet antwoord op je eigen vraag? http://www.wetenscha...showtopic=34765
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 juli 2006 - 11:34

Geef je nu niet antwoord op je eigen vraag? http://www.wetenscha...showtopic=34765

Ik zie geen verband tussen de twee. Als ik mijzelf in rust veronderstel dan moet het sterrestelsel deze snelheid hebben om in 24 hr éénmaal rond de Aarde te draaien.

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2006 - 11:56

Klik hier voor een plaatje. Stel dat de rode pijlen de fotonen zijn. Deze bewegen allemaal met de lichtsnelheid c. De lichtbundel verspringt echter telkens omdat de lichtbron ronddraait. Dat verspringen van de bundel gaat met een snelheid groter dan c. Die snelheid is echter geen snelheid van een fysisch voorwerp, deeltje of golf, net zo je het noemen wil. De energie van de fotonen zit nog steeds in die fotonen die met de lichtsnelheid bewegen.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 juli 2006 - 16:29

Klik hier voor een plaatje. Stel dat de rode pijlen de fotonen zijn. Deze bewegen allemaal met de lichtsnelheid c. De lichtbundel verspringt echter telkens omdat de lichtbron ronddraait. Dat verspringen van de bundel gaat met een snelheid groter dan c. Die snelheid is echter geen snelheid van een fysisch voorwerp, deeltje of golf, net zo je het noemen wil. De energie van de fotonen zit nog steeds in die fotonen die met de lichtsnelheid bewegen.

Goed en wel . Maar met welke snelheid beweegt het projectiepunt daar wordt niets over gezegd. Als ik zo de figuur bekijk dan krijg ik de indruk dat het projectiepunt sneller dan het licht beweegt .Of ben ik fout?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juli 2006 - 16:55

Als ik zo de figuur bekijk dan krijg ik de indruk dat het projectiepunt sneller dan het licht beweegt.

Ja, dat klopt. Dat is echter geen enkel probleem vanuit SRT gezien aangezien het projectiepunt geen fysiek object is.

Gieter

Gieter

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2006 - 20:08

Als variant op de laser, doe ik hetzelfde gedachtenexperiment met een stok of touw ipv de laser: Je draait een hele lichte stok van 100.000 km lang in het rond. 1 seconde over een rondje: LaTeX

Op deze manier lijkt het alsof informatie sneller kan gaan dan het licht (als je een briefje met wat info op het uiteinde van de stok plakt)

Wie kan er laten zien dat dit toch niet kan?

Je berekening klopt wel maar nu moet je laten zien hoeveel energie het kost om een dergelijk beweging tot stand te brengen. Je zal zien dat deze oneindig groot is, en dus niet mogelijk. Dat is de reden dat het wel kan met een lichtstraal omdat je dan steeds nieuwe fotonen ziet die afzonderlijk van elkaar met niet meer dan de lichtsnelheid reizen. Als je een ring vormt ronde de aarde en je laat naast elkaar bakstenen vallen kan een ring rond de aarde zich sneller vormen dan het licht terwijl de bakstenen slechts een valversnelling hebben van 9,81 m/s. De relevantie is dan de interval tussen de tijd dat de bakstenen losgelaten worden.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Bruce

Bruce

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2006 - 12:56

Je berekening klopt wel maar nu moet je laten zien hoeveel energie het kost om een dergelijk beweging tot stand te brengen. Je zal zien dat deze oneindig groot is, en dus niet mogelijk.

Laat eens zien dan? Ik ben wel benieuwd naar die berekening.

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2006 - 15:18

Je berekening klopt wel maar nu moet je laten zien hoeveel energie het kost om een dergelijk beweging tot stand te brengen. Je zal zien dat deze oneindig groot is, en dus niet mogelijk.

Laat eens zien dan? Ik ben wel benieuwd naar die berekening.

Het is makkelijker te zeggen: de staaf kan niet in een rechte lijn die cirkelbeweging maken, anders zou de staaf in de limiet oneindig star moeten zijn. De staaf zal dus buigen, en dus krijg je, van bovenaf gezien, een spiraalbeweging te zien. Er kan hiermee geen informatie met een snelheid sneller dan het licht worden uitgezonden.

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2006 - 16:18

...de staaf kan niet in een rechte lijn die cirkelbeweging maken...

Sinds wanneer hebben we het hier over een staaf i.p.v. een laserbundel? Wat hebben die twee met elkaar te maken?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures