Springen naar inhoud

Gevaar voor het leven bij uitbarsting van Supervulkaan

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Kitty

Kitty

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2006 - 13:48

Gisteren was er op Belgie een uitzending over een vulkaan onder Yellowstone Park. ( 21.05 Supervulkaan op Canvas) Deze vulkaan is zo immens groot dat uitbarsting hiervan gevaar zou opleveren voor het leven op aarde. Ik werd niet vrolijk van het verhaal. Er zou een stof en puin uitstoot zijn die zich over de hele wereld zou verspreiden en de temperatuur met 12 graden doen dalen, waardoor het leven ernstig gevaar zou lopen. Het zou niet ondenkbaar zijn dat er een uitbarsting komt. Is iemand dit bekend?

Hier de url met het artikel hierover

http://www.canvas.be...eek/index.shtml

Groet,

Kitty
Als je altijd doet wat je deed, dan krijg je wat je altijd kreeg.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juli 2006 - 14:32

Er zijn veel van dit soort doomsday "documentaires" Die van de supervulkaan is er een. Er is er ook 1 van een supertsunami en een grote komeet. Hoewel dit soort dingen voorkomen (yellowstone park zelf is daar het voorbeeld van), zou ik dit soort dingen toch met een korrel zout nemen. Het is meer sensatie dan wetenschap.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Kitty

Kitty

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2006 - 14:37

Hoi Bart,

Dit is absoluut niet waar, het is wel degelijk bona fide wetenschappelijk, alleen is niet te zeggen wanneer precies. Dus dit valt zeker niet onder de broodje aap of sensatiewetenschaps noemer.

Zie ook het antwoord op het forum van skepp.

http://www.skepp.be/...opic.php?t=2027

groet,

Kitty

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juli 2006 - 14:55

Ik wil zeker niet beweren dat dit een broodje aap verhaal is, want dat is het niet. Wat ik wel wil beweren is dat dit een tv programma is en dus sensatie trekjes vertoont.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2006 - 14:56

inderdaad, het voorbeeld van yellowstone is een hele goeie, daar is bijv een meer 1 kant op overstroomd, dat komt omdat het opbolt (en dus de druk groter wordt)
nee supervulkanen zijn echt wel wetenschap en al vaker voorgekomen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 juli 2006 - 16:08

nee supervulkanen zijn echt wel wetenschap en al vaker voorgekomen.

Toba in Noord-Sumatra bijvoorbeeld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Kitty

Kitty

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2006 - 17:38

Nou ja, aangezien we toch niet weten of het morgen tot een uitbarsting komt of over 100 jaar, ga ik me er vooralsnog maar niet druk om maken.

Groet,

Kitty

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 juli 2006 - 17:44

Nou ja, aangezien we toch niet weten of het morgen tot een uitbarsting komt of over 100 jaar, ga ik me er vooralsnog maar niet druk om maken.

Heeft ook weinig zin, een kurk erin steken helpt ook al niet. En ik denk dat we ons geen voorstelling kķnnen maken van wat er nodig zal zijn om zoiets met een minimum aan ellende te overleven. Eťn ding is zeker, met onze welvaartsstaten zal het afgelopen zijn. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2006 - 18:51

en stoppen kunnen we het ook niet, alhoewel...misschien dat we zeg maar de druk kunnen verlichten door kleine gaten te prikken zodat we kleine vulkaanuitbarstingen veroorzaken om een grote te verkomen (lawine idee), maja dat zou misschien wel een kettingreactie kunnen veroorzaken, ach dan weet je in ieder geval dat het komt en kun je voorbereidingen treffen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

fatjohn

fatjohn

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2007 - 22:39

We graven rond om rond een gat en smijten heel yellowstone en toba en dien die nevenst napels ligt (niet de vesuvius, het gaat wel degelijk over een supervulkaan) in de ruimte. :)
of we weven een doek van nanocarbondraadjes en leggen het over yellowstone en toba en dien die nevenst napels ligt. En binden het doek aan een paar boompjes.
of we gaan met ons drie miljard mannelijke schepsels erond gaan staan om de boel proberen uit te pissen. The way only men can put a fire out! Moedige meisjes met van die plastuitjes mogen eventueel meedoen.
of we smijten er nu al een atoombom op zodat de boel ontploft nu er nog niet megaveel druk op staat.

Zieje tal van mogelijkheden waar onze wereldleiders uit kunnen kiezen.
Mijn intuitie zegt dat Bush,Blair en Verhofstadt voor het plasincident zullen kiezen en die gast van noord-korea voor (ja, duh) de atoombom natuurlijk.

btw nu efkes bloedserieus: 75000 jaar geleden was er ťťn die alle mensen wegvaagde buiten een 2000 tal, dus ik denk dat dit ons grootste probleem wordt. Een asteroide zullen we, tegen de tijd dat er ťťn komt, wel kunnen afwenden. Maar dit? Hou je blaas maar dicht.
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2007 - 12:05

Gezien de weinig zinnige posts en de gerige raakvlak met biologie zal ik dit onderwerp moeten sluiten

-slotje-
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures