Springen naar inhoud

Evolutie en de verschillende sekses

• Log in om te kunnen reageren

Judith2

Judith2

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2006 - 21:26

De evolutietheorie verklaart de verschillende soorten wezens als ontstaan door toeval in combinatie met natuurlijke selectie. Om te verduidelijken hoe dit werkt wordt vaak het simpele voorbeeld gegeven van een vijver met honderd identieke vissen en bijvoorbeeld één visetend roofdier. Door toevallige genmutatie gaat één vis sneller zwemmen, dit blijkt een voordeel, deze vis overleeft lang genoeg om dat genetisch voordeel door te geven enzovoort, einde verhaal: een sneller zwemmende vissoort is ontstaan.

Wat ik me afvraag... kan het ontstaan van de verschillende geslachten (vrouwelijk/mannelijk) ook zo worden verklaard? Is dit ook een geval van toeval gefilterd door natuurlijke selectie? Zo ja, zou iemand mij dit willen verduidelijken aan de hand van eenzelfde voorbeeld. Laat ons bijvoorbeeld een vijver in gedachten nemen met honderd onzijdige vissen, die zich ongeslachtelijk voortplanten, en één visetend roofdier. Hoe zou natuurlijke selectie in dit (denkbeeldig) geval het ontstaan van geslachtelijke voortplanting kunnen bewerkstelligen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 12:00

Wat ik me afvraag... kan het ontstaan van de verschillende geslachten (vrouwelijk/mannelijk) ook zo worden verklaard?

Het antwoord daarop is nee...
Je benadert het evolutionaire voordeel vanuit een verkeerde invalshoek.
De roofvis speelt geen enkele rol in je denkbeeldige voorbeeld.
Het evolutionaire voordeel moet je dan ook niet afwegen tegenover een roofdier of andersom tegenover zijn prooi, je moet het afwegen tegenover zijn soortgenoten.
De vis in jouw voorbeeld heeft meer kans zijn dna te verspreiden tegenover zijn soortgenoten en evolueerd daardoor, in dit geval speelt de roofvis een rol.
Bij het ontstaan van verschillende seksen speelt hij geen rol essentieel genoeg om in de verklaring te verwerken.

Judith2

Judith2

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 12:09

Ok, geen visetend roofdier dus... Maar zou je dan een ander iets kunnen bedenken dat wel die essentiele rol zou kunnen spelen voor het ontstaan van verschillende seksen?

eureka126

eureka126

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 16:52

Ok, geen visetend roofdier dus... Maar zou je dan een ander iets kunnen bedenken dat wel die essentiele rol zou kunnen spelen voor het ontstaan van verschillende seksen?

Het belangrijkste verschil tussen sexuele en asexuele voortplanting is dat er kruising tussen verschillende individuën is bij seksuele voortplanting. Dus wat speelt een essentiele rol bij het onstaan van verschillende seksen? De cellen van je soortgenoot herkennen als cellen die niet van jou zijn. Hier is veel onderzoek naar gedaan bij bakkersgist. En dit kun je terug vinden in de literatuur als 'mating-type' factoren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures