[Statische fysica] Gasmodel bij een geïoniseerd gas

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 10

[Statische fysica] Gasmodel bij een ge

Zoals ik het op school geleerd heb, kan je een gas voorstellen als rondvliegende moleculen waarvan de temperatuur in de kinetische energie van de deeltjes is opgeslagen. Ik vroeg me af of dit ook daadwerkelijk zo is of dat het een gebrekkig model is, en ik vroeg me des te meer af het model ook op een geioniseerd gas van toepassing is, en hoe het dan precies zit met de ladingsverdeling.

Bij voorbaat dank. :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Statische fysica] Gasmodel bij een ge

Nou nee, dit hoort niet in scheikunde thuis. Maar we waren je niet vergeten hoor. Alles komt goed in deze wereld, als je maar tijd van leven hebt. En ongeduld is slecht voor je hart. :roll:

"Bumps" worden niet erg gewaardeerd, maak er aub geen gewoonte van.

De temperatuur is niet in de kinetische energie van de deeltjes opgeslagen, dat is een verkeerde uitdrukking. Die temperatuur geeft de kinetische energie van de deeltjes weer, en in een gas wordt voor de algemene gaswet gerekend met de gemiddelde snelheid van de massamiddelpunten van de gasmoleculen, that's all zoals ik het beschouw. En daar zien we het verschil tussen ideale en niet-ideale gassen voor wat betreft de algemene gaswet. In een groter molecuul kunnen de atomen t.o.v elkaar bewegen, en kunnen de atomen rondom hun gezamenlijk molecuul-massamiddelpunt bewegen. In een éénatomig gasmolecuul kan dat niet. Voer je dus energie toe aan een eenatomig gasmolecuul, dan kan dat alleen maar in zijn snelheid kruipen. Een meeratomig molecuul kan ook nog andere, interne bewegingen uitvoeren, die weinig invloed uitoefenen op de druk die die moleculen kunnen uitoefenen bij botsing met de wand van een vat. En daar gaat p.V=n.R.T dus een beetje mis.

Dus, temperatuur zit nergens in opgeslagen, het is maar een relatieve maat voor de hoeveelheid kinetische energie die aanwezig is, of zeg ik dat nou verkeerd?

Hoe dan ook, dat gasmodel met die botsende bolletjes is niet gebrekkig. Als je perfect elastische rubberballetjes in een (verder volledig vacuum) vat zou stoppen en je voegde er wat energie aan toe door het te schudden, dan zouden die bolletjes zich net zo gedragen als die gasatomen.

En over dat geïoniseerde gas moeten we nog maar eens even nadenken. Daar heb ik zo gauw geen goed antwoord op. Komt vanzelf een keer. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer