Springen naar inhoud

[Alternatieve geneeswijzen] Acupunctuur

• Log in om te kunnen reageren

krak

krak

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2004 - 15:12

Vroeger dacht ik dat accupunctuur een grote vorm van boerenbedrog.
Een vriend van mij heeft afgelopen week echter accupunctuur uit laten oefenen. De dag erna zat hij vol met van die blauwe vlekken op zijn rug en zei hij, dat het pijn in de rug, waarvoor hij accupunctuur liet uitoefenen echt weg was.
Nu heb ik zoiets van, hm accupunctuur, toch geen boerenbedrog, of wel?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mafkees

Mafkees

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2004 - 15:35

Het is maar wat je liever hebt; pijn of blauwe vlekken. :shock:

Tinustechniek

Tinustechniek

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2004 - 16:48

Accupunctuur is ťťn van de weinige alternative geneeswijzen waarvan wetenschappelijk is bewezen dat ze werkt. De kunst is ook al 10.000 jaren oud. Ziekenhuizen werken samen met accupunturisten en vice versa.

Ik heb zelf nooit een behandeling ondergaan maar wel 'live' bij enkele aanwezig geweets. Bij sommige zaken heb je zelfs a la seconde effect. Ik vindt het echt leuk en zeer interessant om te zien.

Zeker geen boerenbedrog.

ps. blauwe plekken horen volgens mij meestal niet voor te komen. Soms juist wel. Is dat in zijn geval wel ok?

bibi

bibi

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2004 - 22:14

Ik wist niet dat accupunctuur de aanvaard werd door de westerse wereld. Nu, ik denk ook wel niet dat het boerenbedrog is. Ik vind dat je die alternatieve geneeswijzen het voordeel van de twijfel moet gunnen.
Ik studeer momenteel geneeskunde, en dan worden al die alternatieve dingen niet echt aanvaard, maar ik ben zelf al bij bepaalde behandelingen aanwezig geweest (oa accupunctuur) en ik heb zoiets van: als het werkt voor die mens, waarom dan afbreken??

Is het ook niet zo dat accupunctuur, net als shiatzu, werkt op de mediaanlijnen? Ik dacht dat het iets in dat genre was.
Mediaanlijnen zouden "lijnen" zijn op je lichaam waarlang energie stroomt, vertrekkend van het hart (als ik me niet vergis). Via shiatzu druk je net op die (knel)punten zodat je ervoor zorgt dat de energie opnieuw vrij kan vloeien. Met accupunctuur prik je juist die punten aan, zodat het een intenser effect uitlokt. Soms laten ze ook nog eens stroom door je lichaam lopen (in kleine hoeveelheid natuurlijk) om die knelpunten als het ware vrij te maken.

Xardas

Xardas

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2004 - 22:21

Ten eerste is het acupunctuur, en ten tweede, nou ja, kijk zelf maar -> http://www.kwakzalverij.nl (het is dus echt niet wetenschappelijk aanvaard, ach het ligt er ook aan wat je onder wetenschap verstaat)

Red BoriZ

Red BoriZ

• >100 berichten
  • 215 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2004 - 09:18

Je kan wel zeggen dat het wetenschappelijk niet aanvaard is, omdat het niet werkt. Maar doktoren geven ook nep-medicijnen en die werken vaak heel goed (niet bij alles). Dus een geruststellend effect van "ik ben geholpen, nu komt het goed" kan ook werken net zoals acupunctuur.

Toch heb ik soms het idee dat sommige doktoren of anderen het effect van alternatieve geneeswijzen om wat voor een reden dan ook niet willen geloven.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

- Philip K. Dick

Tinustechniek

Tinustechniek

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2004 - 09:19

Is het ook niet zo dat accupunctuur, net als shiatzu, werkt op de mediaanlijnen? Ik dacht dat het iets in dat genre was.
Mediaanlijnen zouden "lijnen" zijn op je lichaam waarlang energie stroomt, vertrekkend van het hart (als ik me niet vergis). Via shiatzu druk je net op die (knel)punten zodat je ervoor zorgt dat de energie opnieuw vrij kan vloeien. Met accupunctuur prik je juist die punten aan, zodat het een intenser effect uitlokt. Soms laten ze ook nog eens stroom door je lichaam lopen (in kleine hoeveelheid natuurlijk) om die knelpunten als het ware vrij te maken.

Ja, die lijnen heten meredianen vlgns mij. En zijn inderdaad de zelfde als gebruikt worden bij shiatzu. Ook is er acupressur, waarbij je ipv naalden gewoon met je hand/vingers die meredianen stimuleert.
Daarnaast heb je bijvoorbeeld ook nog vzaken als voetreflexzonemassage, allemaal gebaseerd op het zelfde milenea-oude principe van meredianen.

En, tja, er zullen altijd mensen blijven die het kwakzalverij vinden. Dat mag...

Je kan wel zeggen dat het wetenschappelijk niet aanvaard is, omdat het niet werkt. Maar doktoren geven ook nep-medicijnen en die werken vaak heel goed (niet bij alles). Dus een geruststellend effect van "ik ben geholpen, nu komt het goed" kan ook werken net zoals acupunctuur.
Toch heb ik soms het idee dat sommige doktoren of anderen het effect van alternatieve geneeswijzen om wat voor een reden dan ook niet willen geloven.

Je geeft een beetje het idee dat acupunctur een soort van placebo effect heeft.

De werking van acupunctuur staat vast, ookal zullen er bronnen blijven die het tegengestelde beweren. Dat chemotherapie tegen kanker werkt staat ook vast. Maar feit blijft dat de psyche een zeer grote invloed heeft op de genezing van de mens. Als mensen met kanker echt vechten tegen de ziekte slaat de behandeling vaak ook beter aan. Als ze bij de pakken neer gaan zitten en depri worden, heeft de behandeling vaak minder effect. Dat zal bij alternatieve geneeswijzen niet anders zijn.

Het probleem bij discussies als deze is vaak dat mensen die niet open staan voor alt.geneeswijzen de alt.geneeswijzen als vervanger van de westerse geneeskunde zien, maar het is slechts een aanvulling. Zie het als een fysiotherapheut ofzo.

Xardas

Xardas

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2004 - 18:20

Weinig doktoren zullen het placebo-effect ontkennen.

Red BoriZ

Red BoriZ

• >100 berichten
  • 215 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2004 - 08:03

Wat is het placebo-effect? :shock:
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

- Philip K. Dick

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2004 - 09:05

Dat is het effect dat jij hierboven beschreef als "sommige doktoren geven een nepmedicijn... etc..."

Ja, die lijnen heten meredianen vlgns mij. En zijn inderdaad de zelfde als gebruikt worden bij shiatzu. Ook is er acupressur, waarbij je ipv naalden gewoon met je hand/vingers die meredianen stimuleert.
Daarnaast heb je bijvoorbeeld ook nog vzaken als voetreflexzonemassage, allemaal gebaseerd op het zelfde milenea-oude principe van meredianen.

En bibi, staan die mediaanlijnen/meridianen ook in jouw cursus anatomie? En welke energie stroomt daar juist? Suikers, vetten, ATP?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Tinustechniek

Tinustechniek

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2004 - 09:08

Stel jij hebt hoofdpijn. Ik geef je er een pilletje voor waar niks in zit (puur zetmeel bv). Jij denk: ah, een pilletje, nu gaat m'n hoofdpijn vast over. En ja, hij verdwijnt. Een psygologisch effect dus.

Tijdens medicijn onderzoek wordt dit vaak gebruikt. De ene helft van de testpersonen krijgen het echte medicijn, de andere helft een 'placebo' om zo het effect van het placebo-effect buiten te kunnen sluiten in hun conclusies.

• Gast

Geplaatst op 05 januari 2005 - 15:31

De werking van acupunctuur staat vast, ookal zullen er bronnen blijven die het tegengestelde beweren. Dat chemotherapie tegen kanker werkt staat ook vast. Maar feit blijft dat de psyche een zeer grote invloed heeft op de genezing van de mens.

Dit is natuurlijk onzin, Chemotherapie heeft een bewezen werking tegen kanker en de "werking" van accupunctuur is slechts gebaseerd op het aloude Placebo effect wat al 10.000 jaar bestaat :wink:

Er zijn geen harde bewijzen voor de geneeskrachtige werking van accupuncturisme, sterker nog er zijn talloze keiharde bewijzen dat accupuncturisme geen enkele werking heeft naast het placebo-effect wat uiteraard kan optreden.

Accupuncturisme is een pure kwakzalvers therapie die eerder kwaad dan goed doet. Elke placebo-therapie heeft dezelfde positieve effecten en hoeft vele malen minder te kosten en kan veel veiliger (wel eens gehoord van de overdracht van hepatitis C, HIV, etc door accupunctuur naalden?)

Ik ben sterk voor het verbod op alternatieve geneeswijzen en die kwakzalvers moeten eens niet aan hun beurs denken maar aan al het verdriet en onnodig leed wat ze kunnen veroorzaken.

Elk persoon die zich "wetenschapper" noemt en die gelooft in alternatieve geneeswijzen is een pseudo-wetenschapper omdat hij/zij zich afsluit voor de feiten. :shock:

• Gast

Geplaatst op 09 januari 2005 - 21:45

Ja, generaliseren is uiteraard ook zeer wetenschappelijk.

Veel van jouw wetenschappers zijn filosofen en sommigen van hen zijn aanhanger van het dualisme of andere 'spirituele onzin'.
Nou wil ik echt niet zeggen dat alle alternatieve geneeswijzen Goed zijn en echt werken, want iets als homeopathie vind ik ook onzin en lijkt mij ook een placebo-effect.
Waarom gewoon niet op zoek gaan naar die keiharde bewijzen? Als je alles bij voorbaat wil verbieden, kom je toch ook nergens?

gemertp

gemertp

• >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2005 - 15:17

Mijn moeder heeft vroeger aan accupunctuur gedaan (nu is ze consultatiebureau arts, en ja ze was toen ook al arts). Ik kan niet met wetenschappelijke bewijzen ofzo komen maar het helpt wel. Ongeacht waarom, het helpt. De Chinezen hadden het inderdaad over meridianen maar volgens mij heeft het meer met de zenuwen te maken.
Peter van Gemert
2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2005 - 19:19

Een psygologisch effect dus.

Het is ook deels een lichamelijk effect. Je lichaam schijnt een stofje aan te maken waardoor je de pijn (de klacht) echt minder goed voelt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures