Springen naar inhoud

Algemene informatie telescopen accessoires en gebruik

• Log in om te kunnen reageren

skywatcher

skywatcher

• >1k berichten
  • 1010 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 oktober 2004 - 16:49

vanmorgen eindelijk de kans gehad om de skyglowfilter van orion te testen,in 1 woord wauw :shock:
even ter informatie deze filters zorgen er niet voor dat nevels oplichten en zo zichtbaarder worden
de theorie is dat deze filters de achtergrond donkerder maken zonder de nevel te beinvloeden
nadeel van deze filters is dat sterren ook dimmer worden maar in de praktijk valt dat reuze mee
momenteel maak ik gebruik van de skyglowfilter omdat deze zowel voor visueel als fotografische doeleinden kan gebruikt worden
door tijdsgebrek heb ik geen echte review kunnen doen dit zijn dus eerste indrukken maar ik ben toch al tevreden over deze filter
de hemel wordt inderdaad donkerder zonder teveel aan sterren in te boeten en m42 kwam veel duidelijker naar voren
dus zoals ik al eerder al zei,wauw ;)
nog 1 detail,nevelfilters zijn minder geschikt voor sterrenstelselsof zelfs helemaan niet geschikt en ook niet voor sterrenhopen omdat deze objecten een ander spectraal respons hebben dan nevels

hier de links van 2 fotoos die ik gemaakt heb
ze illustreren goed het vershil "puur" kijker en kijker met filter
http://www.urania.be...&file=m42-a.jpg
deze fotoo is zonder filter gemaakt maar is wel bewerkt om de ruist er uit te krijgen aan de helderheid van de nevel is niet gesleuteld
http://www.urania.be...&file=m42-c.jpg
deze fotoo is met nevelfilter gemaakt door dezelfde kijker met zelfde oculaire en camera maar 3 maal langer belicht
deze fotoo is niet bewerkt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

majin

majin

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2004 - 19:35

:shock: Echt heel erg mooi heb je die net gemaakt?

skywatcher

skywatcher

• >1k berichten
  • 1010 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 oktober 2004 - 21:04

de laatste fotoo is deze morgen gemaakt om 06.00u.
de ander afgeloên week
ik denk dat dit wel het effect illustreert van die filter :shock:

majin

majin

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2004 - 21:34

ja zeker :shock:.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures