Springen naar inhoud

[fysica] olympiade vraag 5

• Log in om te kunnen reageren

miss science

miss science

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 14:17

Vraag 5

Een bolvormig voorwerp valt verticaal in lucht vanaf een grote hoogte. De luchtweerstand is niet te verwaarlozen.

Geplaatste afbeelding

De beweging wordt het best weergegeven door de figuur:

O a. a .

O b. b .

O c. c .

O d. d .

Volgens mij is het juiste antwoord D. Je ziet er immers duidelijk dat de beweging vanaf een bepaalde hoogte begint. En naarmate de tijd vordert daalt de hoogte, wat overeenkomt met een vallende voorwerp.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juli 2006 - 14:33

tekenen en proberen het je voor te stellen:

Geplaatste afbeelding

kijk nog eens goed hoe hoog je bol is op t=0, dan op t=1, dan op t=2, etc, en vertel me dan nog eens of dit logisch is? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 18 juli 2006 - 14:33

Volgens mij is het juiste antwoord D. Je ziet er immers duidelijk dat de beweging vanaf een bepaalde hoogte begint. En naarmate de tijd vordert daalt de hoogte, wat overeenkomt met een vallende voorwerp.

Tsja, maar hoe zit dat dan met A en C? Daar zie je immers duidelijk dat de snelheid laag begint, en de bol na verloop van tijd steeds sneller valt. Daar is ook wel iets voor te zeggen natuurlijk!

Maar laten we bij het begin beginnen: Opvallend zijn de verschillende grootheden van de grafieken: snelheid, versnelling en hoogte. Nu je weet waar je op moet letten moet je eigenlijk de gegeven grafieken vergeten, en eens proberen om ze zelf te schetsen.

Probeer eerst eens zelf ieder van deze factoren te beschrijven (los van de grafieken). Dus:
  • Hoe zit het met de versnelling
    Wat is deze in het begin in hoe zal deze zich ontwikkelen? Ga eerst eens uit van het geval dat je weerstand wel mag verwaarlozen. Wat is er anders in de situatie dat je wel rekening moet houden met de luchtweerstand? Welke stadia zijn er te onderscheiden?
  • hoe het zit met de snelheid van de bal.
    Wat is die op t=0 (dus als je 'm los laat) en hoe zal de snelheid zich verder ontwikkelen (hangt dus af van punt 1)
  • hoe zal het hoogteverloop dan zijn
    probeer voor jezelf te schetsen hoe dit is in de verschillende stadia die je bij 1 hebt geformuleerd

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

miss science

miss science

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 15:45

Ik aarzel nu tussen grafiek a en c. Want b en d heb ik uitgesloten. Ik ben tot de conclusie gekomen dat die grafieken onmogelijk waren.
Wat de grafieken a en c betreft, ze geven allebei de snelheid weer. Bij een valbeweging kan men zeggen dat de snelheid tot een bepaalde moment toeneemt.
Als deze redenering klopt, is grafiek a het antwoord.

Cleopatra

Cleopatra

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 16:26

Als ik deze opgave bezag zonder naar jullie antwoorden te kijken ging ik voor grafiek c....

Grafiek a: Snelheid neemt toe in functie van tijd enzo.... maar gaat in verzadiging???

Grafiek b: duidelijk onmogelijk

Grafiek d: lijkt me ook onmogelijk dat de hoogte eerste zeer snel afneemt en daarna minder aangezien we met een versnelling zitten van 9.81 m/s≤

Voor mij dus c: Snelheid neemt toe ifv de tijd... en dit vergroot meer en meer waardoor uiteindelijk de luchtweerstand minimaal zal zijn door de hoge snelheid.... bijna evenredig stijgen van snelheid en tijd

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juli 2006 - 16:47

Als ik deze opgave bezag zonder naar jullie antwoorden te kijken ging ik voor grafiek c....  

Grafiek a: Snelheid neemt toe in functie van tijd enzo.... maar gaat in verzadiging??? Ja hoor

Grafiek b: duidelijk onmogelijk Leuk, maar vertel er in het huiswerkforum dan wťl even bij waarom...... :roll:  
de valversnelling op aarde is constant, een a/t grafiek zou dus , wrijving verwaarlozend, een horizontale rechte moeten zijn, met toenemende luchtwrijving alleen maar een steeds kleinere netto versnelling moeten geven, niet een steeds toenemende versnelling.

Grafiek d: lijkt me ook onmogelijk dat de hoogte eerste zeer snel afneemt en daarna minder aangezien we met een versnelling zitten van 9.81 m/s≤ wat hier vooral onmogelijk aan is, is dat de bal na verloop van enige tijd op een bepaalde hoogte blijft hangen in de lucht. Een soort van Hans Kazan bal dus, magische levitatie....

Voor mij dus c: Snelheid neemt toe ifv de tijd... en dit vergroot meer en meer waardoor uiteindelijk de luchtweerstand minimaal zal zijn door de hoge snelheid.... bijna evenredig stijgen van snelheid en tijd en dit is juist andersom, hoe hoger de snelheid, hoe kwadratisch hoger de luchtweerstand.

en het is dus a). de snelheid neemt toe. luchtweerstand is evenredig met het kwadraat van de snelheid. De remmende kracht van de lucht neemt dus toe, totdat deze remmende kracht even groot is als de zwaartekracht. Vanaf dat moment is de netto-kracht op de bal 0 N, en zal ze dus niet verder meer versnellen. Vanaf dat moment blijft de snelheid dus constant, de zg. eindsnelheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures