[fysica] olympiade vraag 6

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 56

[fysica] olympiade vraag 6

Vraag 6

Een verticaal omhooggeworpen bal komt terug in zijn startpunt na 4,0 s.

Elke vorm van wrijving wordt verwaarloosd.

Zijn beginsnelheid bedroeg dan:

O a. 20 m/s.

O b. 49 m/s.

O c. 10 m/s.

O d. 80 m/s.


De beweging is een verticale worp naar boven, dus geldt er s = v . t – ½ g . t^2

De bal bereikt zijn startpunt na 4 s, d.w.z. dat het op t = 4 weer op de grond valt. Als de bal zich op de grond bevindt, is het dus in stilstaande toestand waarbij geldt s = 0.

Nu we deze twee zaken weten, kunnen we verder gaan door deze in te vullen in de formule, en v er uit halen.

Dat wordt dan: 0 = v . 4s – ½ 10 . 4^2 = v . 4 – 80 t^2

v = 80 / 4 = 20 afgerond is dat 20 m/s

Het is dus antwoord A

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] olympiade vraag 6

Ziet er goed uit.

Probeer consequent te zijn in het vermelden van eenheden in vergelijkingen.

Ik zou wel een controle uitvoeren, maar ze niet vermelden in de berekening zelf.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] olympiade vraag 6

Dat wordt dan: 0 = v . 4s – ½ 10 . 4^2 = v . 4 – 80 t^2  

v = 80 / 4 = 20 afgerond is dat 20 m/s
het kan aan mij liggen of aan de warmte, maar ik snap deze uitwerking niet.. Die t2 aan het eind van die eerste regel doet daar toch niks meer?

overigens heb ik iets tgen deze wijze van gebruik van s(t)=v0t+½gt2

Ik kan er niet direct mijn vinger opleggen, en in dit geval gaat het goed, maar ik geloof nooit dat je dit zo algemeen mag toepassen, stellend dat s(t) 0 is terwijl de kogel 40 m heeft afgelegd.

Ik zou liever zien dat je simpelweg stelt dat wat omhoog gaat ook weer naar beneden komt, en dat de weg omhoog net zolang is als de weg naar beneden. De kogel gaat dus gedurende 2 seconden omhoog.

veind - vbegin= a.t = - 10 m/s2 . 2 s = 20 m/s .

Aangezien veind=0 geldt



- vbegin= -20m/s

ofwel

vbegin= 20m/s
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 56

Re: [fysica] olympiade vraag 6

Ik kan er niet direct mijn vinger opleggen, en in dit geval gaat het goed, maar ik geloof nooit dat je dit zo algemeen mag toepassen, stellend dat s(t) 0 is terwijl de kogel 40 m heeft afgelegd.
Ik versta niet hoe je aan die 40 m komt. Dat is toch niet gegeven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] olympiade vraag 6

die heb ik ook niet gebruikt, die heb ik nog gauw even uitgerekend om aan te tonen dat de kogel geen 0 meter aflegt.

maar als je benieuwd bent

we stellen, de kogel valt gedurende 2 seconden met een beginsnelheid 0

s(t)=v0t+½gt2

v0=0 m/s

t=2 s

g=10 m/s2

s(2)= ½.10.22= 20 m

20 m op, 20 m neer, totaal dus 40 m.

of:vgem=(veind + vbegin)/2 = (0 m/s + 20 m/s)/2 = 10 m/s

die gemiddelde snelheid geldt gedurende 2 seconden omhoog, afgelegde afstand omhoog dus:

s= v.t = 20 m/s . 2 s = 20 m

evenzo omlaag, 2 x 20 = 40 m

:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] olympiade vraag 6

Jan van de Velde schreef:overigens heb ik iets tgen deze wijze van gebruik van s(t)=v0t+½gt2

Ik kan er niet direct mijn vinger opleggen, en in dit geval gaat het goed, maar ik geloof nooit dat je dit zo algemeen mag toepassen, stellend dat s(t) 0 is terwijl de kogel 40 m heeft afgelegd.  
Ik ben akkoord dat het gebruik van s wat ongelukkig is, vermits dit voor afgelegde weg staat.

Aan de uitwerking zelf mankeert volgens mij verder niets (die t² moest daar uiteraard niet meer staan) en is ook duidelijk als je bvb y(t) of h(t) gebruikt als 'hoogte', ipv s.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer