Springen naar inhoud

Wetenschapsproefjes tijdens je vakantie.

• Log in om te kunnen reageren

Gieter

Gieter

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 21:35

Ik was wat aan het lezen op dit forum en zag toen.

Leuk proefje voor de vakantie...... :roll:

Bij het Klosje garen topic.

Ik ben tijdens de vakantie altijd van alles aan het doen behalve op het strand liggen. Je kent het wel dijken bouwen, garnalen vangen of bijvoorbeeld een zonnewijzer bouwen en aan de de hoek bereken waar je bent op de wereld. (dat weet ik natuurlijk wel maar toch leuk om te berekenen)

Door Jan kwam ik op het volgende idee.

Het mij leuk om allerlei proefjes te bedenken die je kan doen tijdens je vakantie, op allerhande gebied.

Ik geef er alvast 1.

Zeep maken (zie andere topics) Ik weet niet of het werkt maar het volgende leek me leuk.

Men nemen kokosnoten die net ontsproten zijn. Die open je en daarin vindt je een soort spons die druipt van de palmolie. Je verzamelt er zoveel mogelijk en kookt die "sponsen" in water. Dat water laat je afkoelen en dan bovenop het water vindt je een dikke laag olie en die olie room je af en zet je apart

Vervolgens zoek je een stuk of wat boomstammen en die steek je in de fik, (gitaartje erbij, biertje etc. dolle pret)
De volgende dag verzamel je zoveel mogelijk as en daar laat je water doorheen lopen. Hetzelfde water keer op keer door steeds nieuw as.
Dit water wordt erg basisch en je herhaalt bovenstaande net zolang tot je er een veer van een vogel in op kan lossen dan is het sterk genoeg.

Je giet de olie in dit water en je gaat het koken. Als het gaat vlokken haal je deze eruit en kneed het tot, jawel zeep. Deze meng je met een extract van bloemen en je doet het geheel in bv schelpen. Voor de vorm en voila je hebt je eigen zeepjes.

Ik ben benieuwd naar jullie vakantiewetenschap.
:P
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juli 2006 - 21:43

een fris proefje voor de warme zomerdagen.....
http://www.utwente.n...n/Zout/zout.doc

PROEF 5: ZOUT EN IJS

Dit heb je nodig:

q 1 bekerglas van 250 ml
q thermometer
q 3 eetlepels fijn gemaakt ijs
q zout
q eetlepel
q werkblad 5 en een potlood

Dit is een proef waarbij je goed moet samenwerken! Maak de volgende taakverdeling:
F Kind 1 houdt de thermometer vast in het bekerglas en leest de temperatuur af.
F Kind 2 houdt steeds de tijd bij.
F Kind 3 noteert steeds de temperatuur op werkblad 5.

Dit moet je doen:

Maak eerst de ijsblokjes fijn.  
TIP: ijs in theedoek, dichtvouwen, bij de punten pakken, op de grond leggen en met een hamer slaan op de ijsklontjes.

Kind 1 schept nu 3 eetlepels ijs in het bekerglas en meet de temperatuur na 10 sec.  
Kind 2 houdt de tijd bij en kind 3 noteert de temperatuur na 10 sec.  

Noteer op werkblad 5:

! Wat is de temperatuur van het ijs na 10 sec.?

Kind 1 schept nu een eetlepel zout door het ijs en roert dit met de thermometer door.  
PAS OP: raak het bekerglas met ijs niet meer met je blote handen aan!

! Wat denk je dat er met de temperatuur zal gebeuren en waarom?

! Doe deze meting om de 10 sec. nog 5 keer (zie werkblad 5).

! Wat zie je gebeuren met de temperatuur? En met het ijs?

! Hoe zou je dat verklaren?

! Klopt dat met je voorspelling?

Verklaring proef 5:Zout is een middel om ijs sneller te laten smelten. Hiervoor moet warmte worden toegevoegd.  Als je ijs laat smelten zonder warmte toe te voegen, wordt de warmte uit de omgeving gehaald: de temperatuur daalt.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures