Chloortabletten voor zwembad

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Chloortabletten voor zwembad

Wat zit er in die chloortabletten die ik net in mijn zwembad gegooid heb?

Waarom lost het zo moeilijk op in het water?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Chloortabletten voor zwembad

Chloortabletten bestaan uit chloorzouten. Er zullen ook nog andere stoffen in zitten. Hiervoor moet je even op de verpakking kijken.

Tip: los eerst de chloortablet op in een emmer met heet water en roer dit goed door elkaar. Als je het daarna in je zwembad gooit is het al helemaal opgelost.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Chloortabletten voor zwembad

Tip: los eerst de chloortablet op in een emmer met heet water en roer dit goed door elkaar. Als je het daarna in je zwembad gooit is het al helemaal opgelost.
Ik weet dit niet zeker, maar is het niet een beetje link om met je snufferd boven een emmer met heet water en chloorprodukten te gaan hangen? Voor hetzelfde geld krijg je ineens een wolkje chloorgas binnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Chloortabletten voor zwembad

mwa, je zit in de open lucht dus dat zal allemaal nog best meevallen. Het is natuurlijk niet aan te raden om in een dag boven deze bak te gaan hangen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Chloortabletten voor zwembad

Dank u. Goed advies. :roll:
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Chloortabletten voor zwembad

Ik heb zelf geen zwembad :P , en ben maar eens gaan googlen: chloortablet zwembad

en voorwaar, het is juist de bedoeling dat die tabletten langzaam oplossen, zo houden ze langere tijd een gewenst en dus niet overdreven chloorniveau op peil

een van de vele sites met min of meer gelijkluidende adviezen in dezen:

http://www.easypool.nl/easypool/Zwembaden/.../onderhoud.html
Gedesinfecteerd water

Bij een vrij chloor gehalte van ongeveer 2,5 mg/l kan men er zeker van zijn dat het zwembadwater voldoende gedesinfecteerd is.

Om het zwembad te desinfecteren zijn er 3 vormen van chloor:  

·        Natriumhypochloriet oplossing (chloorbleekloog of bleekwater), "vloeibaar chloor";  

·        Chloorgranulaat;  

·        Chloorcyanuraat tabletten.  

Gebruik van chloortabletten t.o.v. "vloeibaar chloor" heeft duidelijk een aantal voordelen:  

·        lost minder gauw op en is langer houdbaar;  

·        zorgt voor een regelmatige afgifte zodat de chloorwaarde in het zwembad constanter blijft;  

·        is veiliger.  

De chloortabletten zijn verkrijgbaar in kleine en grote uitvoering en in verschillende verpakkingsgrootte.
dus vooraf oplossen lijkt me niet alleen overbodig, maar ook zinloos en mogelijk gevaarlijk. Als je het dan toch eens lekker wil laten stinken kun je er net zo goed een fles dikbleek in leegkiepen. :roll: Goedkoper ook..... 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Chloortabletten voor zwembad

Dat oplossen in heet water was ook niet echt een groot succes, zelfs kokend water had maar een beetje effect.

Dus die tablet moet er gewoon in blijven liggen? Weten we dat ook weer.

(@all: sorry dat ik niet eerst even ging googlen)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Chloortabletten voor zwembad

Dus die tablet moet er gewoon in blijven liggen? Weten we dat ook weer.
Leveren ze die troep niet af in een verpakking met gebruiksaanwijzing? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Chloortabletten voor zwembad

Dus die tablet moet er gewoon in blijven liggen? Weten we dat ook weer.
Leveren ze die troep niet af in een verpakking met gebruiksaanwijzing? :roll:
Waarschijnlijk wel. Het gaat hier echter over een gekregen zwembad met tabletten zonder verpakking, nou ja... een boterhamzakje.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Chloortabletten voor zwembad

Dan mag ik aanbevelen een beetje voorzichtig te doseren. Een beetje googlen moet je wel wat standaard-aanbevelingen geven voor standaardtabletten in de zin van 1 tablet per 20 m³ per week of iets dergelijks.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 31

Re: Chloortabletten voor zwembad

Wij hebben hier ook een groot opblaasbaar zwembad maar daar zit een pomp bij. Ik gooi dat tablet altijd in het waterfilter zodat al et water wat er langskomt een beetje chloor meeneemt als dat ding oplost

Berichten: 187

Re: Chloortabletten voor zwembad

die tabletten doen ze bij de tuinwinkel (groenrijk ofzo) gewoon in een plastic zak, zonder gebruiksaanwijzing enzo.

misschien dat ze het bij een groothandel (sligro) wel in originele verpakking doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Chloortabletten voor zwembad

die tabletten doen ze bij de tuinwinkel (groenrijk ofzo) gewoon in een plastic zak, zonder gebruiksaanwijzing enzo.
Dan zijn ze volgens mij dik in overtreding, want er zal op dat spul minstens een andreaskruis als waarschuwingsicon thuishoren, en dat mag zomaar niet etiketloos worden verkocht als je het mij vraagt. Het juridisch fijne ervan ken ik niet, maar ik voel aan mijn (zwembad)water dat dit niet klopt. Stel je voor dat een of andere idioot (en de wereld loop daar vol mee, geloof me) een volle zak in zijn troebele zwembadje flikkert om het eens goed schoon te maken. Ik kan me voorstellen dat daar minstens gezondheidsrisico's door kunnen ontstaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Chloortabletten voor zwembad

Ik liet een tablet maar een paar uur op een de televisiegids liggen en toen het was al 10 paginas diep gebleekt. Dit spul is best wel krachtig.

Dit was een vraag van de buren. Hierboven werd opgemerkt dat je er ook gewoon bleekwater in kon doen. Gegeven de dosering van dit tablet lijkt me dat je maar een heel klein beetje bleekwater (glorix) nodig bent (geen scheut vol dus) en beter elke dag een klein beetje er bij in kunt doen dan in een keer voor de hele week/maand. Klopt dit?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Chloortabletten voor zwembad

http://www.easypool.nl/easypool/Zwembaden/.../onderhoud.html
Bij een vrij chloor gehalte van ongeveer 2,5 mg/l kan men er zeker van zijn dat het zwembadwater voldoende gedesinfecteerd is.
Hierboven werd opgemerkt dat je er ook gewoon bleekwater in kon doen. Gegeven de dosering van dit tablet lijkt me dat je maar een heel klein beetje bleekwater (glorix) nodig bent (geen scheut vol dus) en beter elke dag een klein beetje er bij in kunt doen dan in een keer voor de hele week/maand. Klopt dit?
lijkt me netjes uit te rekenen aan de hand van het etiket van de glorix voor een begindosering. Geen idee echter hoe snel het spul vervliegt, dus ook geen idee voor een onderhoudsdosering. Maar daar bestaan vast wel handzame meetapparaatjes voor op één van die zwembadsites.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer