Equator coördinaten

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 8

Equator co

Beste,

ik ga overmorgen mijn eerste telescoop kopen. Daarom heb ik de cursus equator coördinaten gevolgd bij Urania.be http://www.urania.be/sterrenkunde/hemelmec...rdinaten.php#hk, maar ik zit op een paar punten toch vast.

Stel dat ik ster X (op 2uur) moet vinden:

1) zoek het lentepunt (0° ram)

2) 30° omhoog op hemelevenaar (2x15°) op rechte klimming a

Maar dan zit ik vast, wat moet ik nu doen?

Wat moet er gebeuren met die declinatie?

Alvast bedankt!

Maes Sebastiaan

Berichten: 4.502

Re: Equator co

Stel je vraag eens bij het volgende adres,daar zitten wrs.meer deskundologen:

www.lansbergen.net

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Equator co

sedock schreef:Beste,

ik ga overmorgen mijn eerste telescoop kopen. Daarom heb ik de cursus equator coördinaten gevolgd bij Urania.be http://www.urania.be/sterrenkunde/hemelmec...rdinaten.php#hk, maar ik zit op een paar punten toch vast.  

Stel dat ik ster X (op 2uur) moet vinden:

1) zoek het lentepunt (0° ram)

2) 30° omhoog op hemelevenaar (2x15°) op rechte klimming a

Maar dan zit ik vast, wat moet ik nu doen?

Wat moet er gebeuren met die declinatie?

Alvast bedankt!

Maes Sebastiaan
Het gemakkelijkste is: op je equatoriale telescoop zitten twee schijven met nummertjes, een schijf is declinatie, die loopt van -90 tot +90 graden, de andere schijf is rechte klimming, die loopt van 0h-23h59m.

Als je je teleskoop hebt uitgelijnt op de poolster is je declinatie altijd gewoon af te lezen, die is tijdinvariant.

Je rechte klimming is tijdafhankelijk, richt je telescoop op een heldere ster die je kent, zeg Wega, zet je teleskoop vast en draai vervolgens het stelschroefje van rechteklimmingschaal los en draai zolang aan je schaal (niet je teleskoop) tot je rechteklimming de juiste waarde uit de steratlas aangeeft (in dit geval 18u36m56,3s). draai het stelschroefje weer aan, en je instrument is geijkt. nu hoef je enkel nog je telescoop weer los te zetten en hem te draaien naar de gewenste coordinaten.

Reageer