spectrometrie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

spectrometrie

We weten dat zwarte oppervlakken het licht absorberen. Toch is het mogelijk door met verschilende lichtsterktes(verschillende lampen) zwarte oppervlakken te beschijnen die dan zwart en minder zwart er uit zien. Je zou dus zeggen dat er toch een vorm van reflectie optreedt ?

Ook is dat het geval als er schaduw valt over een deel van een zwart oppervlak. je ziet(ervaart) het schaduwgedeelte als zwarter. Terwijl je toch elke keer denkt zwart absorbeert al het licht. Wat te denken in een kolenmijn. Alles is zwart terwijl het uitgestraalde licht van de lamp ook indirect(reflectie?) te zien is. Heeft iemand een antwoord op deze constateringen. Misschien dat ik met mijn redenatie iets simpels over het hoofd zie.

Groeten willem

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: spectrometrie

Zwart is in de praktijk nooit 'absoluut' zwart, waardoor er altijd wel een fractie zal weerkaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: spectrometrie

Waarschijnlijk komt dat omdat er maar wienig objecten bestaan die écht volledig zwart zijn, bv. zwart plastic of rubber weerkaatst een beetje licht omdat ze theorisch gewoon niet al het licht kunnen opslorpen. Net zoals een 100% spiegelend object niet bestaat, bestaat een 0% spiegelend vlak ook niet, of is tenminste uiterst zeldzaam.
You can't predict a fool's behaviour

Re: spectrometrie

Beste Tinus techniek en T-reg,

Bedankt voor jullie reactie, maar ik zou er gelijk de volgende vraag aan willen verbinden.

Jullie antwoord geldt dus ook voor kleuren uit het kleurenspectrum? Met andere woorden; we weten dat als we rood zien groen licht wordt geabsorbeerd(complementair). Slecht een klein deel van het licht wordt geabsorbeerd de rest wordt weerkaatst. Als er meer licht valt op het rode oppervlak zal er ook iets meer licht worden geabsorbeerd door het oppervlak maar het merendeel wordt weer weerkaatst, dus zien we het rood als lichter rood.

Graag jullie reactie, groet Antoon

gelieve GEEN nieuwe topic te beginnen als antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: spectrometrie

Nee het rood blijft hetzelfde rood, daar verandert niks aan. De intensiteit veranderd alleen. Zie het als een dimmer op een lamp. Hij schijnt gewoon wat harder of zachter (al gaat dat bij een lamp niet helemaal op want daar schuift het spectrum iets naar de rode kant op als je hem dimt, maar dat terzijde)

Re: spectrometrie

Bedankt Tinustechniek,

Maar toch ook gelijk weer een vraag. Je stelt dat rood blijft rood bij toename van de intensiteit van het licht. Kun je dan stellen dat het aantal aangeslagen deeltje onafhankelijk is van de intensiteit van de straling. In de vergelijking van Boltzman komt namelijk ook geen intensiteit voor en deze vergelijking zegt dat bij gelijkblijvende temperatuur het aantal aangeslagen deeltjes afhangt van het energieverschil(golflengte), even aannemende dat de gewichtfactoren in grondtoestand- en aangeslagen toestand gelijk blijven. En bij de formule T = I/I0 wordt alleen de verhouding transmissie na en voor absorptie van straling weer gegeven, waarbij I0 altijd op 100% staat ingesteld.

Toch zou je zeggen hoe meer fotonen(intensiteit) een oplossing of een gekleurd oppervlak raken er ook meer kans bestaat dat het foton wordt geabsorbeerd

Graag jouw visie, Antoon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: spectrometrie

antoon,

dit is de tweede maal dat ik van jou een antwoord als een nieuwe topic zie. nogmaals: NIET steeds een nieuwe topic beginnen, je mag gewoon in de topic verder gaan: alles blijft zo ordelijk en overzichtelijk!
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: spectrometrie

Je stelt dat rood blijft rood bij toename van de intensiteit van het licht. Kun je dan stellen dat het aantal aangeslagen deeltjes onafhankelijk is van de intensiteit van de straling.
Nee, dat lijkt me juist een rechtevenredig verband. Hogere intensiteit van de lichtborn: meer aangeslagen deeltjes. Maar geen verschuiving van de rood naar bv oranje.
Toch zou je zeggen hoe meer fotonen(intensiteit) een oplossing of een gekleurd oppervlak raken er ook meer kans bestaat dat het foton wordt geabsorbeerd
Ik ben geen expert op dit gebied, maar dat klopt toch? Een oppervlak wordt toch ook warmer naarmate het instensiever belicht wordt. Toename van weerkaatsing: evenredige toename van de absoptie. Volgens mij zijn het gewoon allemaal lineare verbanden/relaties.

Maar er zal naar mijn idee dus nooit een kleurverschuiving kunnen optreden bij een wisselende intensiteit van een lichtbron, ik zie niet hoe zoiets zou werken. Kleuren worden alleen 'helderder', er treed geen verschuiving op. Maar nogmaals, ik ben geen spectometrie-expert. :wink:

Reageer