Springen naar inhoud

Statische elektriciteit


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Guy

    Guy


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2006 - 11:02

Bij duikonderrichtingen wordt steeds op het volgende gehamerd:

Indien een reddingshelicopter een schip nadert en daarbij de reddingslijn laat zakken, mag deze niet onmiddellijk aangeraakt worden.

:roll: Eerst moet de lijn het schip raken, voor de statische ontlading. Pas daarna mag de lijn gegrepen worden.

:P Vraag: Indien het hulpbehoevend schip (RIB: Rigid Inflatable Boats) voorzien is van rubber tubes (waar de opvarenden meestal opzitten), geldt dan deze regel ook ?

! Opmerking: de romp van dergelijke schepen is meestal van polyester !

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Friendly Ghost

    Friendly Ghost


  • >100 berichten
  • 222 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2006 - 12:33

Ik denk dat het nog steeds aan te raden is om de lijn eerst het schip te laten raken, omdat je in een omgeving zit met veel zout water, wat een stroom kan geleiden, hetgeen de isolerende werking van het rubber teniet kan doen.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

#3

Giel_5

    Giel_5


  • >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2006 - 12:48

Statische elektriciteit treedt vooral op bij bewegende voorwerpen... In dit geval dus de rotor van de helikopter. De heli is dan dus 1 grote opgeladen bol met waarschijnlijk een behoorlijk grote capaciteit.
De reden dat de lijn dus eerst het schip moet aanraken is dat de lading van de helikopter kan afvloeien naar aarde.
In het geval dat je gelijk de lijn vastpakt, dan wordt jij het laatste stuk van de lijn en loopt de elektrische lading door jou heen..... met minder plezierige afloop soms....

Ok en nu naar de rubberboot. Wat gebeurt er als de boot niet geleidend is? Dan kan de helikopter zich niet ontladen door de lijn tegen de boot aan te laten komen. Een voordeel is echter dat jij dan ook geen geleider wordt aangezien je in diezelfde niet geleidende boot zit.
Mocht je daar echter gelijk van uitgaan, dan kan het weleens zo zijn dat (zoals Friendly Gohst al schreef) er zeewater over de boot is geslagen en dan stiekem toch geleid.....

Kortom altijd de lijn eerst de boot (of water) laten aanraken!!!!

#4

Bert F

    Bert F


  • >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2006 - 18:31

en als die heli dan grond operaties moet uitvoeren? of een inval op de grond in een gebouw of zo waar kan die dan eerst aanraken?

#5

Spitfire28

    Spitfire28


  • >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 juli 2006 - 19:10

en als die heli dan grond operaties moet uitvoeren? of een inval op de grond in een gebouw of zo waar kan die dan eerst aanraken?


de grond of het gebouw

#6

Bert F

    Bert F


  • >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2006 - 20:14

en een parachut springer dan?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures