inox

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

inox

Er bestaan verschillende soorten inox. Kan iemend mij zeggen welke de belangrijkste soorten zijn. Alsook kenmerken en samenstelling misschien???

Berichten: 338

Re: inox

Wat is inox :shock:

Berichten: 159

Re: inox

Misschien bedoelt ie roestvrij staal :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: inox

Inox is de amerikaanse benaming van RVS naar ik weet.

De meest gebruikte soorten zijn 304 en 316.. dan heb je nog allemaal onderverdelingen zoals 316Ti (beter lasbaar) en ga zo maar door..

304 roest toch ietsje als je het buiten laat liggen. 316 heeft dat niet.. dat is chemisch ook stukken beter bestand tegen van alles.

De site van een leverancier van het spul kan je verder helpen, anders is Google altijd goed..

MCB is een grote leverancier; www.mcb.nl
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: inox

Misschien bedoelt ie roestvrij staal   :shock:
Inox of stainless: allemaal hetzelfde voor:

RVS oftewel Roest Vast Staal (roestvrijstaal is wat populairder)

RVS is minder hard dan gewoon staal, maar heel taai. Daarom verspaant het moeilijk (boren enzo) Voor messen wordt dan ook meestal een versie gebruikt die nog wel een beetje roest, maar veel harder (scherper) is.

Re: inox

Er bestaan verschillende soorten inox. Kan iemend mij zeggen welke de belangrijkste soorten zijn. Alsook kenmerken en samenstelling misschien???
Kijk eens op de website van outo cumpu. daar zal je al heel wat vinden

Re: inox

Mrtn schreef:Inox is de amerikaanse benaming van RVS naar ik weet.

De meest gebruikte soorten zijn 304 en 316.. dan heb je nog allemaal onderverdelingen zoals 316Ti (beter lasbaar) en ga zo maar door..

304 roest toch ietsje als je het buiten laat liggen. 316 heeft dat niet.. dat is chemisch ook stukken beter bestand tegen van alles.

De site van een leverancier van het spul kan je verder helpen, anders is Google altijd goed..

MCB is een grote leverancier; www.mcb.nl
Inox 316Ti is NIET beter lasbaar !!!! Door de toevoeging van Titaan is het beter bestand tegen chloriden. De L- versies van de 304 en 316 (304L en 316L) zijn beter lasbaar. Door het verlaagd koolstof gehalte worden er minder chroomcarbiden gevormd tijdens het lassen. Deze chroom zorgt voor de corrosiebestandheid. Chroom die in verbinding gegaan is heeft verliest die eigenschap. Dus op plaatsen waar gelast is er grotere kans op roestvorming. Zet voortaan geen zever meer op deze site. eerst informeren en dan noteren !!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: inox

Ho-ho.. Je hoeft niet meteen uit je dak te gaan.

Ik maakte een foutje in het opschrijven - dat kan iedereen overkomen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: inox

Inox komt van "inoxidable". Maar ook roestvrij staal kan oxideren. Daarom is "stainless steel" of in goed nederlands "roestvast staal" volgens mij een betere aanduiding. Als je meer wilt weten over de samenstelling, zoek dan in Google op DIN ASTM AISI. Je komt dan op de website www.efunda.com Daar vin je veel inof voer allerlei types. Vele types worden aangeduid als DIN 1.xxxx of als AISI yyy. DIN is de duitse norm. AISI de norm van de Verenigde Staten

Reageer