ervaring einhell airco gamma??

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 6

Re: ervaring einhell airco gamma??

Ik heb ook zo'n 'QuickConnect' Einhell 2501 airco van de Gamma zelf aangelegd en dat werkt uitstekend en stil, ook na 1,5 maand.

De onduidelijkheid hier is dat er 2 types zijn van die airco, de 2501 en de 2502. Alleen de 2501 heeft QuickConnect en kun je zelf aansluiten ! Overigens heeft dat type ook nog als voordeel dat hij ook gebruikt kan worden als verwarming, waarbij je behoorlijk bespaart in vergelijking met een elektrische kachel.

De beschrijvingen hierboven van QuickConnect kloppen wel zo ongeveer. Er zit een klepje in de leiding dat je opendrukt als je de zaak vastschroeft. De persoon met een fluitende airco die het na een paar dagen niet goed meer deed heeft denk ik de zaak niet goed aangedraaid of heeft ergens anders een lek.

Bij mij stonden de kraantjes in de leidingen al open maar dat heeft geen nare gevolgen gehad. Alleen in de Gamma handleiding, niet in die van Einhell, staat dat je die kraantjes eerst dicht moet draaien en na aansluiting weer open.

Nogmaals, dit is een fantastische airco, zeker voor het geld. Je moet er alleen niet aan beginnen als je 2 linkerhanden hebt.

Dik

Berichten: 1

Re: ervaring einhell airco gamma??

Ik heb ook de Easy Quick versie bij de Gamma aangeschaft. Het aansluiten was eenvoudig, het plaatsen zal echter voor veel mensen wel lastig zijn; de leiding is 4 meter en zit aan de binnen unit vast. De buiten unit zal dus op exact 4 meter geplaatst moeten (kunnen) worden... Een gat in de muur boren van 65mm is ook niet iets wat je met een gamma boortje kunt doen. Alles bij elkaar heeft het me 3 uur gekost om alles netjes in te bouwen, maar het resultaat is geweldig: Van 30 naar 24 graden in een half uurtje (kamer van 45m3 vol in de zon) en zeer stil (zeker vergeleken met de mobiele unit die ik had).

Een paar zaken om op voorhand aan te denken:

- Een Easy Quick systeem kan je zelf aansluiten, alle andere moet je een STEK monteur laten komen voor het in bedrijf stellen

- Door de vaste lengte tussen binnen en buiten unit is het handig vooraf te controleren of deze afstand haalbaar is

- Bedenk dat een gat van 65mm gemaakt moet worden

Maar voor iedere handige doe-het-zelver die op zoek is naar een relatief goedkope en goede airco is het een aanrader.

Berichten: 6

Re: ervaring einhell airco gamma??

Maar voor iedere handige doe-het-zelver die op zoek is naar een relatief goedkope en goede airco is het een aanrader.
Birdie,

helemaal mee eens alhoewel ik een mooi gat geboord heb met een boor van . . . de gamma ;-) Verder hoeft de afstand tussen de units ook weer niet exact 4 meter te zijn want je kunt de leidingen ook in een lus leggen.

Deze week ruimt gamma trouwens zijn airco's op, de 2501EQ is nu te krijgen voor 349€ !! Ik heb gelijk een tweede aangeschaft.

Dik

PS. Het lijkt wel of ik van de gamma ben, maar dat is niet zo.

Berichten: 49

Re: ervaring einhell airco gamma??

ik had voor mijn fluitende airco beroep gedaan op mijn garantie bij gamma. er kwamen zeer snel 2 monteurs bij mij die de unit bijgevuld hebben met gas, dat was altijd het probleem bij deze dingen, en inderdaad hij deed het weer toppie.

maar die gasten zeiden dat het niet lang zou duren voordat hij weer te weinig gas in zou zitten. het hoort tegenwoordig bij hun werk gamma airco's bijvullen.

dus ik hoop dat hij het een tijdje volhoud want de eerste keer is garantie en de volgende keer betaal je 200 euries ongeveer.

ik vroeg ook of die dingen niet gevacumeerd moesten worden en ze zeiden dat dat wel beter was maar dat valt natuurlijk weer niet onder de garantie.

dus, leuk spul zon gamma ding maar je krijgt dan ook waar naar je geld, geen vacumering bij het bijvullen en snel weglekken van het koudemiddel.

ik hoop dat ik er nog een zomer in 2007 mee kan koelen maar de monteurs bij mij waren er niet zo vol van, dus afwachten

Berichten: 2

Re: ervaring einhell airco gamma??

hi, zelf heb ik 2 van deze toestellen geplaatst , ze functioneren goed. m.b.t. het vacumeren het volgende: bij dit toestel is het niet nodig omdat de leidingen voorgevuld zijn met koudemiddel en afgesloten zijn bij levering. bij montage is het erg belangrijk om de moeren goed aan te draaien (het huis van de kraantjes tegenhouden met een tweede sleutel). Om de gasdichtheid te controleren is afpersen de beste manier om de gasdichtheid te controleren. vacumeren is bij dit soort kleine installaties absoluut niet nodig , zelfs als de leidingen bij levering open zijn. In het buitenland waar de stek eisen niet zo hoog zijn als in Nederland zit er een andere gebruiksaanwijzing bij deze installaties: eerst alles monteren vervolgens de aanvoerleiding openzetten (bovenste kraantje op de buitenunit) en het ventiel van het onderste kraantje opendrukken met een inbussleutel zodat de aanwezige lucht het systeem uitgedrukt wordt door het instromende koelmiddel, ongeveer 10 seconden. vervolgens onderste kraantje openzetten , afsluitdoppen monteren en klaar is kees. de minimale hoeveelheid koelmiddel die daarbij ontsnapt is voor de werking van geen belang. M.B.T. het milleu is de Nederlandse wetgeving volstrekt hypocriet: het monteren van een airco mag alleen gedaan worden door een stek gecertificeerd bedrijf omdat we voorzichtig moeten zijn met ons milleu, iets waar ik het volledig mee eens ben, maar wat gebeurd er met een installatie waar het gas uitweggelekt is? deze installatie wordt bijgevuld! En kan weer functioneren totdat het gas opnieuw weggelekt is! In veel landen buiten europa kun je een ijskast wegbrengen om deze opnieuw te laten vullen, en aangezien dat dit veel goed koper is dan het kopen van een nieuwe ijskast wordt er veel bijgevuld.

Berichten: 6

Re: ervaring einhell airco gamma??

Frank, bedankt, zeer nuttige info.

De leidingen goed aandraaien lijkt mij ook het hele eieren eten. In de manual staat zelfs een specifiek koppel waarmee elk van de 2 leidingen aangedraaid moet worden, maar daar heb je dan wel een momentsleutel voor nodig. Wellicht is het zelfs slim om wat teflonband op de schroefdraad te doen om de afdichting helemaal perfect te krijgen. Verder kan de afdichting ook gecontroleerd worden met wat zeepsop.

Dik

Berichten: 2

Re: ervaring einhell airco gamma??

Teflon tape is uit den boze!! dit type afdichting functioneerd door vervorming van de afsluitende oppervlakken (net als snijring koppelingen en kel fittingen), p.s. weet iemand wie de nederlandse importeur is van dit merk?

Berichten: 1

Re: ervaring einhell airco gamma??

wij hebben ook een einhell split unit en ik moet zeggen deze werkt meer dan goed

Erg veel baat bij de warme dagen gehad en zelfs de afgelopen twee dagen hebben we hem aangehouden voor een ruimte van meer dan 100 kuub.

maar deze was niet van de gamma maar van karwei:)

het betreft hier de Einhell SKA3501 EQ C+H SplitAirco.

Berichten: 2

Re: ervaring einhell airco gamma??

De einhell 2501 split unit werkt prefect.

Ik vraag me echter af of deze dubbel blok "Quick Connect" ook te ontkoppelen valt zodat ik de unit voor de winter kan demonteren. En dit dusdanig dat ik de unit volgende zomer weer kan installeren.

Wie helpt me

Berichten: 1

Re: ervaring einhell airco gamma??

Heeft iemand misschien interesse om die Einhell voor me te instaleren tegen een vergoeding.

Ik woon in Rotterdam, dus als iemand interesse heeft, graag.

Want ik ben nl. niet zo handig met die dingen.

Je kan me een pb sturen als je wilt.

Bedankt

Berichten: 2

Re: ervaring einhell airco gamma??

Reactie van leverancier op mijn vraag. Misschien ook voor andere gebruikers interrestant.

Subject: RE: Airco unit SKA 2501

Vraag) Ik heb een Einhell Airco unit SKA2501 met veel plezier, in gebruik.

Ik zou graag wat technisch advies krijgen.



Installatie is aangesloten in de woning. Ik vraag me af wat voor maatregelen ik moet nemen om de installatie in goede staat te bewaren tijdens de winter periode. Het liefst zou ik de buiten & binnen unit willen ontkoppelen (ik begreep dat de slangen ontkoppelbaar zijn) en op een droge plek opbergen.

Mijn vraag is wat u adviseerd.

Antwoord) Geachte heer/mevrouw, Keijl



Als eerste moet ik het volledige type nummer weten, indien het type eindigt met EQ. Dan kunt u dit type zonder verlies van gas afkoppelen, wij adviseren wel om eerst de kraantjes doormiddel van een imbus 5 dicht te draaien. Deze bevinden zich achter de 2 messing doppen die aan de zijkant van u aansluitingen zitten. Op deze manier kan er nooit gas verloren gaan.

Indien het een ander type is als de SKA2501EQ of de SKA3501EQ dan kunt u deze niet zelf afkoppelen zonder gas te verliezen. Hier dient het gas eerst afgezogen te worden.

Let op, het systeem is bestendig tegen wint en weer. Deze kan gerust tijdens de winterperiode buiten blijven staan.

Indien niet nodig, is het altijd beter het systeem niet te veel aan enaf te koppelen.

Met vriendelijke groet,

Sidney Scheren

Service Centre Zuid

Re: ervaring einhell airco gamma??

Ik wil volgende week ook een Einhell airco 2501 van gamma kopen.

Mijn vraag is of de 2501 voldoende capaciteit heeft voor 76m3 met plat dak,

en of de buiten-unit op dit plat dak geplaatst kan worden? :(

Re: ervaring einhell airco gamma??

Hoi,

Als je twijfelt dan zou ik ik de 3501 (3,5 KW) kopen voor het prijs verschil +/- 100 eurie's hoef je het niet te laten. Dan kun je tenminste ook nog eens een deurtje openzetten enzo. Ik heb hem zelf net 1 week geleden geinstalleerd en ik moet zeggen hij is stil en koelt geweldig... Ik heb zelf gekozen voor muurmontage.

Re: ervaring einhell airco gamma??

Via Einhell NL kan je in contact komen met SERVICE CENTRUM ZUID welke je verder kan helpen om systeem te laten afpersen. Indien er geen of te weinig vloeistof in de leiding zit stopt de airco en geeft de binnen unit coe "E4" aan.

sucses jan

Re: ervaring einhell airco gamma??

heeft iemand een nederlandse of engelse handleiding van de afstandbediening van de 2501 eq c+h? Ik heb alleen een italiaanse. (ruilen :-) ?)

mail me ff? want de ab doet het niet meer na 1 jaar ondanks de nieuwe batterijen en de resetknopjes

bvd!

Reageer