Donkere vlek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 30

Donkere vlek

Als je je vinger zachtjes tegen je oog duwt in je ooghoek, zie je in de tegenovergestelde hoek een donkere vlek verschijnen (althans, bij mij gebeurt dat dan, en het lijkt me waarschijnlijk dat dat bij iedereen zo is:)).

Als je dit doet bij je buitenste ooghoek, komt er ook een donkere vlek te voorschijn, ook weer in de tegenovergestelde hoek. Waardoor verschijnt deze vlek dan?

Ik kwam op deze vraag toen ik een keer die donkere vlek zag verschijnen toen ik wat vuil uit mijn ooghoek haalde.

Berichten: 4.546

Re: Donkere vlek

ik weet wat je bedoelt, ik denk dat dat gewoon je vinger is die je ziet alleen die is zo dichtbij dat ie er raar uitziet.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Donkere vlek

Door de druk van je vinger raken de zenuwen van je netvlies bekneld en kunnen geen signaal meer doorgeven. Resultaat: geen beeld op die plek. Dat de vlek op de tegenovergestelde plaats verschijnt komt doordat je hersenen het beeld omdraaien. Het originele beeld wordt namelijk - door de lens - omgekeerd op je netvlies geprojecteerd.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Donkere vlek

Door de druk van je vinger raken de zenuwen van je netvlies bekneld en kunnen geen signaal meer doorgeven.
Kun je dat eens uitleggen? Je kunt met je vinger toch niet rechtstreeks druk op je netvlies of achterliggende zenuwen uitoefenen? Als je met je vinger op je oog drukt wordt door de vloeistof in je oog die druk netjes over heel het netvlies verdeeld lijkt me. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Donkere vlek

Helaas ken ik de details ervan niet. Misschien heeft het niet zozeer met het drukken op je oogbol te maken maar meer met de druk vlak rond je oogbol (met name in de ooghoek bij je neus).
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 30

Re: Donkere vlek

Dat is duidelijk, bedankt mensen:D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Donkere vlek

Dat is duidelijk, bedankt mensen:D
't zal wel aan mij liggen, maar voor mij is nog lang niet duidelijk wat er nou aan de hand is.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 30

Re: Donkere vlek

J89 schreef:Dat is duidelijk, bedankt mensen:D
't zal wel aan mij liggen, maar voor mij is nog lang niet duidelijk wat er nou aan de hand is.... :roll:


Supergedetailleerd hoef ik het ook niet te weten, maar het ging mij er vooral om waarom die vlek aan de andere kant van je oog verschijnt, en niet op de plek waar je met je vinger drukt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Donkere vlek

Ja, en wat is dan jouw conclusie? Ik hoef ook niet persé het naadje van de kous te weten, maar ik weet uit bovenstaande berichten nog steeds niet, zelfs niet in grote lijnen, hoe het komt. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 30

Re: Donkere vlek

Dat de vlek op de tegenovergestelde plaats verschijnt komt doordat je hersenen het beeld omdraaien. Het originele beeld wordt namelijk - door de lens - omgekeerd op je netvlies geprojecteerd.


Dit is waar het mij vooral om ging.

Reageer