de bloemetjes en de bijtjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

de bloemetjes en de bijtjes

http://www.nu.nl/news/783985/89/Afname_aan...gt_bloemen.html
WASHINGTON - Het aantal soorten bijen in Nederland en Groot-Brittannië is de afgelopen 25 jaar fors afgenomen. Daardoor worden ook bloemen bedreigd die voor hun bestuiving van bijen afhankelijk zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Nederlandse, Britse en Duitse biologen, die hun bevindingen donderdag presenteerden in het Amerikaanse vakblad Science.  

De diversiteit aan bijen is volgens de onderzoekers met bijna 80 procent afgenomen. Verscheidene soorten worden bedreigd of zijn zelfs al helemaal verdwenen. De wetenschappers vrezen dat bepaalde plantensoorten zich daardoor steeds moeilijker kunnen voortplanten, zeker de soorten die van een bepaald soort bij afhankelijk zijn.  

Schade  

De onderzoekers vrezen dat het probleem zich wereldwijd voordoet. Dat zou slecht nieuws zijn voor de landbouwsector, die voor een fors deel afhankelijk is van bestuiving door bijen en andere insecten. De schade kan jaarlijks in de tientallen miljarden euro's lopen, denken de wetenschappers.
http://www.physorg.com/news72635855.html
"We are shocked by the decline in plants as well as the bees," said Koos Biesmeijer of the University of Leeds, the lead author of the study published in Science magazine said.  

"If this pattern is replicated elsewhere, the 'pollinator service' we take for granted could be at great risk. And with it the future for the plants we enjoy in our countryside," said the researcher.  

The study -- conducted in Britain, the Netherlands and Germany -- is believed to be the first of its kind staged in Europe. It found that bee diversity fell by almost 80 percent in hundreds of sites that came under revue.  

The economic value of pollination worldwide is thought to be between 20 and 50 billion pounds (36 and 92 million dollars) each year, the study said.  

The research said that a decline in the number of pollinating bees would not be so damaging if it had been offset by growth in the number of other pollinating insects in the their place.  

But this was not the case -- the hoverflies population, for example, grew only marginally over the same period of time, said the study.  

Researchers said it was too early to tell if the bee decline was leading to the plant decline, or vice versa, or if the two were locked in a "vicious cycle" of cause and effect.  

"Whatever the cause, the study provides a worrying suggestion that declines in some species may trigger a cascade of local extinctions amongst other associated species," Biesmeijer said.
Wat staat hier nou eigenlijk? Schade aan biodiversiteit door verdwijnen van speicifieke bijensoorten kan ik me van alles bij voorstellen. Maar miljarden schade in de landbouw? Ik ken geen bestuiving behoevende land- of tuinbouwgewassen waar andere bestuivers dan gekweekte aardhommels (Bombus terrestris) of gekweekte honingbijvolken (ras Carnica meestal) worden ingezet.

Wie trekt mijn ogen open, of wie haalt de leugens uit bovenstaande berichten, of zet ze in het juiste perspectief? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: de bloemetjes en de bijtjes

Het enige waar ik aan zou kunnen denken dat afhankelijk is van de bijen is de honingproductie. Echter heeft dat niks te maken met de bestuiving van de planten. Verder lijkt mij net als Jan dat voor alle landbouw ook gekweekte soorten gebruikt kunnen worden.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 567

Re: de bloemetjes en de bijtjes

Ik was gisteren in de Belgische Haspengouwse fruitstreek. Af en toe rook het er naar de pesticiden (of je zag het op de appel -en perenbomen kleven), of naar het carbolinium waarmede vele paaltjes waren ingesmeerd . Tja zo zoekt men problemen.

Maar terzake nu : Heden onderzoekt men een legio aan oorzaken voor de bijensterfte.

Wat vooral naar voren geschoven wordt als oorzaak is, pesticiden, of een virusinfectie.

Maar is er geen onderzoek gedaan naar fouten in het DNA van de bijen (eventueel tgv bovengenoemde oorzaken) ? In zo een geval zou men geforceerde natuurlijke selectie kunnen uitvoeren, in fruitstreken of andere plaatsen waar men bijen nodig heeft, voor bestuiving in functie van de mens. Ik dacht dan aan de zieke bijenpopulaties vernietigen. En fors verder kweken met de gezonde.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: de bloemetjes en de bijtjes

Mensen selecteren gewassen en hulporganismen echt op (economische) opbrengst. En dat levert al snel een verschraling op van de soorten die hierbij worden gebruikt. Als een soort zoals de Europese honingbij wordt ingezet bij ontiegelijk veel plantages dan lopen we dus een groot risico als er een ziekte ontstaat onder die honingbij: ten eerste zijn er veel van die soort overal, dus een besmetting kan snel om zich heen grijpen, en ten tweede hebben we geen alternatief (meer) dat een soortgelijke opbrengst garandeert.
 
Natuurlijk kunnen er andere bijen worden ingezet voor het bevruchten van appel- en kerssenboomgaarden. Maar de imkers van de honingbij doen dat tegen heel vriendelijke tarieven omdat ze er zelf ook wel bij varen. En honingbijen, als sociale insecten, kunnen dat ook heel efficiënt en snel doen, ze slaan geen bloemen over. Alleen de amandelplantages in Californië lopen door de "colony collapse disorder" al een risico op miljardenstroppen. En als er nu ook nog problemen blijken te zijn bij andere bijensoorten, komen de problemen nog veel harder naar voren.
 
Hier is een verhaal/podcast uit 2009 die een en ander uitlegt: http://www.scientificamerican.com/podcast/episode/bee-afraid-bee-very-afraid-09-08-14/
 
(leuk om te zien dat een topic van bijna 8 jaar oud nog steeds actueel is!)

Reageer