Kermistruk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 95

Kermistruk

Voor diegene die vaak naar de kermis gaat is deze experiment wel handig.

Jullie kennen waarschijnlijk de "attractie" waarin je met behulp van een stalen hand je een knuffeldiertje kunt oppakken. In elk van deze machientje steekt een gele doos waarin word bepaald hoeveel er word gewonnen en de kracht van de "stalen hand". Om deze atractie te winnen heb je geduld nodig. Je wacht tot er een deelnemer een knuffeldiertje wint en dan tel je de deelnemers op die niet wonnen. Als er dan een persoon wint dan heb je de cijfer die bepaalt hoeveel er mag gewonnen worden. Als je deze cijfer (bevoorbeeld 8 mensen hebben verloren) weet dan moet je wachten tot er 8 mensen hebben verloren en dan ga jij zelf naar de machine. Om de kracht van de stalen hand te overmeesteren moet een knuffeldiertje nemen die niet te groot is. En zo heb je de machine verslagen!

:P :roll: :P :P

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kermistruk

Hoe weet je zo zeker dat dit telkens opgaat? Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de grijparm willekeurig van kracht veranderd. Heb je misschien een electronisch schema van een dergelijk apparaat?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 30

Re: Kermistruk

Het lijkt me sterk dat dit zo simpel werkt. Immers, dan zouden vroeg of laat wel meer mensen dit trucje gevonden hebben.

Berichten: 95

Re: Kermistruk

Hoe weet je zo zeker dat dit telkens opgaat? Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de grijparm willekeurig van kracht veranderd. Heb je misschien een electronisch schema van een dergelijk apparaat?


Ik heb op een wetenschappelijke programma gezien dat in elk zo'n machine een gele doos zit. En in die gele doos word bepaalde hoeveel er word gewonnen en de hefkracht van de grijparm. Ze hebben deze proef ook gedaan en met succes.
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

Berichten: 824

Re: Kermistruk

Wouter_Masselink schreef:Hoe weet je zo zeker dat dit telkens opgaat? Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de grijparm willekeurig van kracht veranderd. Heb je misschien een electronisch schema van een dergelijk apparaat?


Ik heb op een wetenschappelijke programma gezien dat in elk zo'n machine een gele doos zit. En in die gele doos word bepaalde hoeveel er word gewonnen en de hefkracht van de grijparm. Ze hebben deze proef ook gedaan en met succes.


Ongetwijfeld brainiac :roll: Moslim, kom met bewijs. Misschien toch de regeltjes maar eens door lezen. Je moet een post kunnen onderbouwen.

Trouwens, ik vermoed, zoals Wouter al zei, dat die box een willekeurige getallen genereerd.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Kermistruk

Om deze atractie te winnen heb je geduld nodig. Je wacht tot er een deelnemer een knuffeldiertje wint en dan tel je de deelnemers op die niet wonnen. Als er dan een persoon wint dan heb je de cijfer die bepaalt hoeveel er mag gewonnen worden. Als je deze cijfer (bevoorbeeld 8 mensen hebben verloren) weet dan moet je wachten tot er 8 mensen hebben verloren en dan ga jij zelf naar de machine. Om de kracht van de stalen hand te overmeesteren moet een knuffeldiertje nemen die niet te groot is. En zo heb je de machine verslagen!  
Wel eens van een normaalverdeling gehoord? Was kansrekenen maar zo eenvoudig... Bovendien gaat het niet om de hoeveelheid mensen die een poging wagen, maar eerder om het aantal pogingen dat er gedaan wordt.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 2.589

Re: Kermistruk

Ik heb al lang een vraag willen stellen over zo'n een random generator klopt volgende stelling? of hoe werkt zo'n ding?

Dergerlijke generator die willekeurig getallen genereerd doet dat niet willekeurig volgens mij maar ook weer volgens een zeker stragmien maar dit stramien zit enorm ingewikkeld inmekaar zodat dat voor ons lijkt dat het willekeurig is klopt dit?

Maw ééns om de zoveel duizend (mss wel miljoen ) komt hetzelfde terug of wel gebruiken ze paramters die van nature veranderen zoals bv datum tijd enz.

Klopt dat? of hoe werkt zo'n een random generator?

Groeten.

Berichten: 824

Re: Kermistruk

In het geval van dat kermis ding, worden er waarden voor de kracht en de prijs die je wint gegenereerd. Ik heb vroeger ooit eens een 'raad het getal' met superlogo gemaakt. Je laat een computer gewoon een willekeurig getal tussen 0 en 100 kiezen, volgens mij zit er geen regelmaat in. Het kan zijn dat het over een paar honderd jaar weer opnieuw begint, maar daar wacht ik niet op :roll:
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 2.589

Re: Kermistruk

Je laat een computer gewoon een willekeurig getal tussen 0 en 100 kiezen, volgens mij zit er geen regelmaat in.
Maar wat is dan willekeurig? hoe breng je die computer aan zijn verstand dat die zomaar iets moet terug geven?

Doe even dit gedachten experimentje mee stel ik loop door de stad en vraag aan mensen rondom mij een getal te geven.

Kan de pyslogie dan niet (ongeveer) volgend uitsluitsel geven? een jongen die pas heeft leren tellen zal waarschijnelijk iets geven tussen 0 en 5 een iets oudere jonge (tweede derde studiejaar) zal willen uitpakken met een heel groot getal maar een volwasenen zal, denk ik, niet zo snel een heel groot getal geven. en tot slot zal waarschijnelijk niet iemand een getal geven van wel honderduizend cijfers lang omdat dat gewoon onhanteerbaar is.

Maar altijd zit er een zeker vorm van structuur achter denk ik alleen zal die structuur enorm ingewikkeld zijn zodat de mens stelt dat er nu net geen structuur meer achterzit zie je?

Daar kan ik dan mee besluiten dat ik nu daadwerkelijk willekeurige getallen heb.

Maar nu stel dat ik aan een computer een willekeurig getal vraag wat gebeurdt er dan? maw ik kan nu wel zeggen geef men een getal maar die computer kan niks zonder elementaire instructies zoals move ad enzomeer. Maw welke structuur zit hierdan achter wat gaat die computer doen om tot zogezegt een willekeurig getal te komen gaat hij een patroon volgen dat enorm ingewikkeld is of gaat hij met bv natuurlijke veranderlijk gegevens werken zoals uur datum hoeveel gebruikers enz?

Zie je wat ik bedoel? Groeten.

Berichten: 49

Re: Kermistruk

het is denk hetzelfde als mijn autoradio waar een mp3 cd inzit met 143 nummers.

ik speel hem altijd af met de random funktie maar ik heb nog nooit enige regelmaat ondervonden. dat is hetzelfde idee toch?

alleen moet de radio toch eerst weten hoeveel nummers eropstaan en dan gaat hij gewoon wat doen. hij zal echter wel de nummers moeten onthouden die hij al gespeeld heeft en daarna een willekeurige volgorde kiezen. vraag me ook wel af hoe dit proces precies opgang komt.

groet

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Kermistruk

Maar wat is dan willekeurig? hoe breng je die computer aan zijn verstand dat die zomaar iets moet terug geven?
Dit gebeurt door middel van wiskundige algoritmes. De computer gebruikt zijn computerklok (in milliseconden vanaf een specifieke datum. Voor Linux is dit 1 january 1970 00:00 GMT.

Simpele methodes zijn bijvoorbeeld om een getal tussen de 0 en 100 te genereren is de mod division ofwel de rest uit een deling (7 mod 3 = 1).

Code: Selecteer alles

time() mod 100 + 1
Er zijn zeer ingewikkelde wiskundige algoritmes om random getallen te genereren die zeer goed voldoet aan bijvoorbeeld een gaussische verdeling.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 2.589

Re: Kermistruk

hij zal echter wel de nummers moeten onthouden die hij al gespeeld heeft en daarna een willekeurige volgorde kiezen.


Ik begrijp niet hoe die computer het concept willekeurig kan inplementeren.

Berichten: 2.589

Re: Kermistruk

aha oké gereageerd zonder dat ik Bart reactie had gelezen.

Maar uiteindelijk zit er wel structuur in maar het convergeert naar een normaal verdeling en dan is het per definitie terug willekeurig.

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Kermistruk

Windows maakt ook gebruik van de positie van de muis coordinatie.

Anders kan een slimmerik bij een computerprogramma de time instellen vanaf een beginpunt en zo steeds dezelfde getallen bekomen.

Men kan in een computerprogramma de random generator met een seed getal instellen zodat men steeds dezelfde getallen bekomt.

Men zo'n seed getal kan men zeg een random-wereld creeeren.

Door een naam om te zetten naar een seed-getal kan men een bepaalde wereld creeren.

Bijvoorbeeld: AMSTERDAM geeft een bepaalde wereld, door ROTTERDAM te nemen bekomt men een andere wereld.

(of heel toevallig: dezelfde als AMSTERDAM)

Het omzetten van de o.a. de naam AMSTERDAM naar een getal gaat door middel van XOR en onder andere verschuiven van bits.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Reageer