Terroristische personen en organisaties

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 756

Terroristische personen en organisaties

In haar COUNCIL COMMON POSITION 2005/847/CFSP

http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriSer...0en00410045.pdf (n.b.: dit is een PDF-bestand).

geeft de Europese Unie een lijst van 45 personen en 47 organisaties (groepen en entiteiten) die als terroristisch beschouwd worden.

Daarin komen onder meer voor "IZTUETA BARANDICA" en "Real IRA".

Weet iemand of een van de terroristische organisaties in de lijst ooit haar doelstelling bereikt heeft?
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Terroristische personen en organisaties

Zuid-afrika's ANC

Ter overweging vergelijk Mandela's name comes off US terror list

Er zijn meerdere lijsten. De een niet meer correct dan de andere.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 1.168

Re: Terroristische personen en organisaties

Laten we ons beperken tot de lijst van de topicstarter. daar staan voorlopig voldoende personen en groeperingen op om tientallen pagina's met postings te vullen, als het tegen zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Terroristische personen en organisaties

Ik wil de starter bedanken, ik herinner me dat ik es vergeefs heb gezocht naar deze lijst.

Een paar opmerkelijke zijn in mijn ogen :

Kach : een gevaarlijke Joodse beweging. Zij worden ook door Israel en de VSA als terroristen beschouwd.

DHKP-C : in België tamelijk bekend sinds de ontsnapping van Fehriye Erdal. Dit begrijp ik wel niet, als je op deze lijst staat, mag je dan zomaar een kantoor in Brussel hebben?

AUC : een anticommunistische beweging die het opneemt tegen communistische milities als FARC en ELN (Ejército de Liberación Nacional of National Liberation Army), beiden ook op deze lijst aanwezig.

PMOI : een beweging die zich verzet tegen het huidige regime in Iran, vreemd, want vroeger hadden ze ook kantoren en dergelijke in Parijs. Het is alsof de Westerse wereld niet goed weet wat ze moeten aanvangen met hen.

Ik weet van geen enkele op die lijst die zijn doeleinden heeft bereikt. Maar volgens mij (maar dat zal waarschijnlijk niet in goeie aarde vallen) is het gewoon een feit dat in sommige gevallen terroristen wel degelijk iets (ik zeg niet alles) bereikt hebben. Moest er geen enkele Arabier in het Midden-Oosten geweld gebruikt hebben sinds 1967 denk ik bijvoorbeeld niet dat de nederzettingen in Gaza ontruimd zouden zijn. Waarmee ik niet zeg dat ik dat goedkeur : ik denk gewoon dat het zo is. Hetzelfde met nucleaire wapens in Iran : ik zeg niet dat ik het goedkeur, maar moest Iran er hebben, denk ik niet dat ze nog aanvallen van de VSA moeten vrezen. Het is niet omdat iets slecht is, dat het voor geen enkele partij nets heeft uitgehaald....

Maar dat is offtopic al.

Berichten: 756

Re: Terroristische personen en organisaties

Evilbu, ik vrees ook dat echt democratische omgevingen vaak toegeven aan terroristische acties. Dat is precies waarom ik wil weten in hoeverre wij ons laten chanteren door terroristen. Een sprekend voorbeeld zijn de laatste verkiezingen in Spanje, waarbij weliswaar niet de locale terroristen, maar wel de terroristen van over de zee-engte in eerste instantie lijken het pleit gewonnen te hebben.

Om een verdere analyse toe te staan (to allow, pour permettre, zu ermöglichen), uiteindelijk dus mogelijk te maken, hieronder een lijstje met de landen van herkomst van de door de EU erkende / herkende terroristische individuen:

17 Algerije

1 Filippijnen

6 Guipúzcoa

3 Libanon

2 Navarra

1 Pakistan

4 Saudi Arabië

11 Viscaya

Iemand kan dezelfde oefening maken voor de entiteiten en groepen?

Intussen lijkt het alsof zij die afkomstig zijn van Viscaya en grote omgeving het democratische pleit verloren hebben zonder hun slag thuis te halen. Een indruk, want ik zou hiertegenover onder meer de uitslag van de laatste vrije verkiezingen moeten plaatsen. Onder meer.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Berichten: 756

Re: Terroristische personen en organisaties

...DHKP-C : in België tamelijk bekend sinds de ontsnapping van Fehriye Erdal.  Dit begrijp ik wel niet, als je op deze lijst staat, mag je dan zomaar een kantoor in Brussel hebben?...
In België worden nogal wat terroristen verwelkomd, en af en toe dan toch veroordeeld.

Premier Eyskens heeft er ooit nog eens een probleem rond gekend?

En welke ministers hadden een probleem met de bescherming van enkele Baskische terroristen?

Dyab Abu Jajah heeft zich intussen terug naar Libanon begeven en wordt niet als terrorist gezien. Waarmee ik niet bedoel dat hij er een zou zijn.

This is Belgium. Isn't "Belgium" an insult in Anglosaxon literature. They finally catch up with reality?
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Berichten: 1.168

Re: Terroristische personen en organisaties

Waar gaan uiteindelijk de bevroren gelden van een terroristische organisatie naar toe? Vervallen zij aan de staat met het bankaccount? Indien ja, hoe lang duurt dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Terroristische personen en organisaties

De genoemde organisaties hebben hun doel niet bereikt. Waarschijnlijk omdat een organisatie die haar doel bereikt heeft zich opheft of op een andere manier verder gaat. Deze lijst is actueel, de groepen moeten nog een lange tijd terroriseren voordat hun doel bereikt is.

Om het wat dicht bij huis te houden: diverse verzetsgroepen in WO 2 hebben terroristische acties uitgevoerd. Meer recent in Nederland de Molukse acties in de jaren '70 van de vorige eeuw. RARA was ook zo'n groep jaren '80.

Bij deze voorbeelden kan je trouwens wel wat vraagtekens zetten of het strikt terrorisme is, maar het komt in elk geval in de buurt.

Recent hebben we in Nederland en België geen echt terrorisme gezien, hoewel het kennelijk een paar keer dicht bij was (bijv. hofstadgroep).
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 1.168

Re: Terroristische personen en organisaties

Waar gaan uiteindelijk de bevroren gelden van een terroristische organisatie naar toe? Vervallen zij aan de staat met het bankaccount? Indien ja, hoe lang duurt dat?

Ik herhaal mijn eerdergestelde vraag maar even. iemand die het weet?

Martine, de politiebeambte die naar de islam overging en lid van de Hofstadgroep werd, deed aan geldinzameling voor de terroristische beweging de al agsa martelarenbrigade. Er schijnt een bedrag van ongeveer 650.000 euro te zijn overgemaakt naar een rekening van die godsdienst -en politiekefanaten in Duitsland.

Een deel van dat geld is ingezameld op islamitische scholen in Nederland. De leerlingen leegden hun spaarpotje heel spontaan, ipv voor een scooter te sparen of een islamitische Barbie of iets anders.

Vervalt dat geld aan Duitsland op den duur of gaat het terug naar Nederland?

Als een organisatie van de lijst geschrapt zou worden, gaat dat geld dan naar hen terug bilaa riba? Wat gebeurt er ondertussen mee, staat het nu op een renterekening of worden er staatsobligaties van gekocht of is het zg durfkapitaal? Wie weet er meer over?

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Terroristische personen en organisaties

In België worden nogal wat terroristen verwelkomd, en af en toe dan toch veroordeeld.  

Premier Eyskens heeft er ooit nog eens een probleem rond gekend?  

En welke ministers hadden een probleem met de bescherming van enkele Baskische terroristen?  

Dyab Abu Jajah heeft zich intussen terug naar Libanon begeven en wordt niet als terrorist gezien. Waarmee ik niet bedoel dat hij er een zou zijn.  

This is Belgium. Isn't "Belgium" an insult in Anglosaxon literature. They finally catch up with reality?
Roland kan je eens wat meer in detail gaan? :)
Recent hebben we in Nederland en België geen echt terrorisme gezien, hoewel het kennelijk een paar keer dicht bij was (bijv. hofstadgroep).
Zo hadden we inderdaad Nizar Trabelsi, die kort na elf september een plan zou hebben opgevat om de basis in Kleine Brogel, België, aan te vallen.

Maar ik moet zeggen dat ik toch, zeker in het licht van de verijdelde aanslag van gisteren in het VK, durf op zijn minst fronsen als het gaat om die "verijdelde aanslagen" (we hebben er onlangs ook gezien in Toronto en New York).
It's not a matter of whether the war is not real, or if it is, Victory is not possible. The war is not meant to be won, it is meant to be continuous. Hierarchical society is only possible on the basis of poverty and ignorance. This new version is the past and no different past can ever have existed. In principle the war effort is always planned to keep society on the brink of starvation. The war is waged by the ruling group against its own subjects and its object is not the victory over either Eurasia or East Asia but to keep the very structure of society intact.
Wat betreft dat geld van die terroristische organisaties : goeie vraag!

Ik weet het niet, maar ik steun het verzoek.

Berichten: 2

Re: Terroristische personen en organisaties

Ze hebben ook nog steeds kantoren in Europa en Parijs, in parijs is de hoofdkantoor va nde NCRI gevestigd..

kijk hier maar voor meer info

http://www.jtwnetwork.nl

http://www.iraansnieuws.nl

Berichten: 1.168

Re: Terroristische personen en organisaties

Op 12 december heeft de op een na hoogste EU rechter bepaald dat de Mujehadin Khalq (PMOI) met onmiddellijke ingang moet worden geschrapt van de lijst van terroristische organisaties van de EU. (inmiddels ook te zien bij de hier eerder geplaatste links door voetbalnu en al toegevoegd bij wikipedia). De plaatsing op de EU-terreurlijst in 2001 zou niet correct verlopen zijn. De gelden van die groepering die sinds mei 2002 bevroren zijn, hadden dat nooit mogen worden. De EU landen kunnen in hoger beroep gaan bij het Europese Hof van Justitie om de “ontvriezing” te laten opschorten en alsnog proberen de groepering op de lijst te plaatsen.

Het Gerecht heeft bepaald dat de onmiddellijke bevriezing weliswaar terecht was omdat anders gelden weggesluisd hadden kunnen worden, maar na de bevriezing had de EU de Mujehadin Khalq wederhoor moeten bieden, omdat dat laatste niet is gebeurd zijn fundamentele rechtsbeginselen geschonden, vanwege die procedure fout is de organisatie ten onrechte op de terreurlijst geplaatst, aldus het Gerecht van Eerste Aanleg.

Blokkade van gelden van terroristische organisaties die op de VN lijst staan wordt overgenomen door de EU. Het VN- recht prevaleert boven het EU -recht, echter de Mujehadin Khalq is door de EU zelf op de EU terreurlijst geplaatst en dan behoort daar een zelfstandige Europese toetsing van de procedure bij, aldus de op een na hoogste rechter van de EU, het Gerecht van Eerste Aanleg.

Eerder stelde ik de vraag wat er met de gelden van een terroristische organisatie gebeurt.

Waar gaan uiteindelijk de bevroren gelden van een terroristische organisatie naar toe? Vervallen zij aan de staat met het bankaccount? Indien ja, hoe lang duurt dat?

Ik herhaal mijn eerdergestelde vraag maar even. iemand die het weet?
Martine, de politiebeambte die naar de islam overging en lid van de Hofstadgroep werd, deed aan geldinzameling voor de terroristische beweging de al agsa martelarenbrigade. Er schijnt een bedrag van ongeveer 650.000 euro te zijn overgemaakt naar een rekening van die godsdienst -en politiekefanaten in Duitsland.  

Een deel van dat geld is ingezameld op islamitische scholen in Nederland. De leerlingen leegden hun spaarpotje heel spontaan, ipv voor een scooter te sparen of een islamitische Barbie of iets anders.  

Vervalt dat geld aan Duitsland op den duur of gaat het terug naar Nederland?  

Als een organisatie van de lijst geschrapt zou worden, gaat dat geld dan naar hen terug bilaa riba? Wat gebeurt er ondertussen mee, staat het nu op een renterekening of worden er staatsobligaties van gekocht of is het zg durfkapitaal? Wie weet er meer over?
In dit geval, stel dat de organisatie weer beschikking krijgt over de gelden na deze ”ontvriezing’, krijgt zij dan het oorspronkelijke bedrag, volledig bilaa riba of wordt de inflatie meegewogen? Weet iemand inmiddels al iets hierover?

Berichten: 1.425

Re: Terroristische personen en organisaties

Met betrekking tot de rechten van de verdediging stelt het Gerecht vast dat geen norm van het jus cogens lijkt te verlangen dat belanghebbenden persoonlijk door het sanctiecomité worden gehoord. Daar het gaat om een conservatoire maatregel die de beschikbaarheid van de tegoeden beperkt, verlangt de eerbiediging van de fundamentele rechten van de belanghebbenden ook niet dat de tegen hen in aanmerking genomen feiten en bewijzen aan hen worden meegedeeld, nu de Veiligheidsraad van mening is dat redenen betreffende deveiligheid van de internationale gemeenschap zich daartegen verzetten. Het Gerecht merkt echter op dat de belanghebbenden zich door tussenkomst van hun nationale autoriteiten te allen tijde tot het sanctiecomité kunnen wenden om hun naam te laten doorhalen op de lijst van door de sancties getroffen personen.6Het Gerecht is van oordeel dat de gemeenschapsinstellingen ook niet verplicht waren de belanghebbenden te horen, aangezien zij over geen enkele beoordelingsmarge beschikten bij de uitvoering van de door de Veiligheidsraad afgekondigde sancties
http://www.curia.europa.eu/nl/actu/communi.../cp050079nl.pdf

Bij bevriezing blijft het geld gewoon op de rekening staan. Men kan zelfs toestemming krijgen om een bedrag voor levensonderhoud er elke maand af te mogen halen. Men blijft eigenaar maar heeft niet meer het bezit (gebruiksrecht). Bij verbeurdverklaring wordt het overgeboekt en is men geen eigenaar meer.

Bovenstaande quote heeft betrekking op besluiten dienaangaande van de VN.

Berichten: 1.168

Re: Terroristische personen en organisaties

Bedankt Adpruys ! Nog enkele vraagjes: Na hoeveel jaar worden de gelden verbeurd verklaard omdat bv de groep zichzelf heeft opgeheven of een persoon dood is? Worden de gelden dan toegevoegd aan de VN pot of EU pot algemene middelen?

Berichten: 1.425

Re: Terroristische personen en organisaties

Een verbeurdverklaring kan alleen door een rechter bij een veroordeling. Sinds 2001 zijn er ook internationale afspraken-wetgeving gemaakt voor terroristische organisaties die in een ander land veroordeeld zijn dan waar ze bezittingen hebben. hoe die precies luiden is niet zo snel te achterhalen.

bij overlijden bij bevriezing zullen de erfgenamen het geld op kunnen eisen, zo lijkt me.

Ook kunnen na verbeurdverklaring gedupeerden het geld waar zij recht op menen te hebben opeisen. Een klaagschrift

http://overheidsloket.overheid.nl/index.ph...product_id=2215

Tijdens bevriezing zal dit moeilijker zijn omdat het geld dan niet van de overheid is en er dus niet over kan beschikken. Na ontvriezing moet je weer bij de eigenaar zijn. Kun je via een advocaat inbeslaglegging eisen of iets dergelijks, maar dit zal moeilijk zijn.

Ik ben overigens geen jurist

Reageer