toelatingsexamen

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 65

toelatingsexamen

Heey

Ik heb 4 juli een toelatingsexamen moeten afleggen. ik heb het niet gehaald :P De eerste onderdeel liep meoiteloos maar de tweede onderdeel heb ik echt onderschat en heb daarvoor ook niets geleerd en heb naatuurlijk een echte onverwachte resultaat op gehaald :roll:

Kan iemand me helpen een paar tips te geven hoe ik bv voor de leestekst kan oefenen of een paar sites van iq-testen die mogelijk gevraagd kunnen worden en ook de arts patient gesprek heb ik echt onderschat. Hoe kan ik nu op een patient zijn vraag antwoorden als ik geen les van medische wetenschappen heb gehad?

Kan iemand mij een paar voorbeeldvragen of tips kunnen geven?

Zijn er nog mensen die het niet hebben gehaald?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: toelatingsexamen

Ik weet niet hoe die toelatingsexamens in hun werk gaan, maar ik zou om te beginnen zorgvuldiger formuleren :roll: :
Ik heb 4 juli een toelatingsexamen moeten afleggen. Ik heb het niet gehaald. Het eerste onderdeel liep moeiteloos maar het tweede onderdeel heb ik echt onderschat; (en) heb daarvoor ook niets geleerd en heb natuurlijk een echte onverwachte resultaat behaald.  

Kan iemand me (helpen) een paar tips (te) geven hoe ik bv voor de leestekst kan oefenen, of een paar sites van iq-testen die mogelijk afgenomen kunnen worden?   Ook het arts patient gesprek heb ik echt onderschat. Hoe kan ik nu op een patient zijn vraag antwoorden als ik geen les in medische wetenschappen heb gehad?  

Kan iemand mij een paar voorbeeldvragen of tips kunnen geven?  
Een paar typefouthjes heb ik nog door de vingers gezien...... Maar grammaticaal sterft het van de fouten, woordkeus is verwarrend, je zinsbouw rammelt aan alle kanten en interpunctie is triest. Ik raak in de war van je vragen. Een patiënt dus ook, denk ik.

Harde woorden, en ik hoop dat je ze me niet kwalijk neemt, ze zijn goed bedoeld. Want als bovenstaand bericht een representatief monster is van je beheersing van de Nederlandse taal, zijn het wel ware woorden. En zul je daar nodig en serieus iets aan moeten gaan doen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: toelatingsexamen

Ik ben ook bezig met een toelatingsexamen, maar dan voor een andere opleiding. Ik neem aan dat je uit België komt? Ik kan niet echt opmaken wat voor toets je moet maken. Ik zie wel dat je het hebt over een leestekst en een soort gesprekje. In welke taal is de leestekst? Je hebt misschien wat aan de examenbundels die we hier in Nederland gebruiken voor het VWO. Verder kun je een trucje verzinnen om het gesprek te oefenen. Ga naar de dokter en doe alsof je allerlei kleine kwaaltjes hebt en let nauwkeurig op de communicatie.
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Berichten: 4

Re: toelatingsexamen

Hey! Ik heb het examen al een paar keer meegedaan, ik buis echter altijd voor de voormiddag, en eindig telkens met een totaal van meer dan 21/40, echt stom :roll: Maar nu ben ik dus ingeloot in Maastricht, dus ik moet niet meer meedoen met het ingansexamen.

Die IQ-test is eigelijk altijd zowat hetzelfde, er zijn ook een aantal vraagjes die vaak terugkomen (bv: dolfijn staat tot duikboot zoals kolibrie tot ... antwoord: helicopter en baars staat tot hengel zoals vlinder tot .... antwoord: net) Ook altijd die klokjes die terugkomen, dan "wat is de grootste breuk", "welk is het volgende getal in de rij" enz... Ik heb eigenlijk nog nergens een site gevonden waar echt gelijkaardige oefeningen in voorkomen...

Bij die casus kan je best eerst even de vraagjes lezen en dan snel de tekst doornemen. Als je die tekst zorgvuldig gaat beginnen lezen kom je zoizo tijd te kort en krijg je maar de helft van de vragen af.

Voor het gesprek arts-patiënt kan het nuttig zijn om het boek "medische communicatie" van Wouda door te nemen, vooral de laatste hoofdstukken, daar staan ook zo een aantal dialoogjes in, en voorbeeldjes van hoe je met de patiënt om moet gaan. Kijk ook eens op http://www.slaag.be/communicatie.html daar staan wat tips (ook op de rest van die site staan tips voor het toelatingsexamen)

De namiddag is altijd zeer gelijkaardig, dus probeer je zoveel mogelijk te herinneren van wat ze vroegen, de meeste vragen van het gesprek arts-patiënt komen waarschijnlijk letterlijk terug.

Hopelijk lukt het je in augustus wel! Ik heb gehoord dat ongeveer 1/4 geslaagd was in juli, dus er waren nog veeeeeel andere mensen gebuisd :wink:

veel succes!

Berichten: 3.165

Re: toelatingsexamen

Toen ik mijn toelatingsexamen deed slaagde ook 25%, ik was er de eerste keer door. Bij mij was het kennisdeel wat zwak omdat het is aangepast op het Vlaamse onderwijs, het Nederlandse onderwijs verschilt te veel van het Vlaamse onderwijs; zo krijgen we in Nederland bijvoorbeeld op een vrij informele wijze les in wiskunde en natuurkunde, daar had ik het meest last van.

Zot maar waar, in Nederland hebben ze zo'n beetje alle wiskunde uit de natuurkunde gehaald in de ijle hoop dat meer meisjes voor dat vak zouden kiezen, het resultaat is dat het percentage van de meisjes dat kiest voor een exacte studie de laatste jaren ongeveer is gehalveerd.

Ik zag ook wat gekke vragen met wiskunde wat me totaal niet bekend voorkwam, rare formules en afleidingen, iets vaags over één of andere reeks.

Wat stephy zegt over het middagonderdeel is nogal volledig. Ik ben het daar mee eens en weet niets om daar aan toe te voegen.

Ik ben er vrij zeker van dat aanleg een grote rol speelt bij het middagonderdeel. Je moet voldoende snel kunnen denken en dat is een talent wat je wel of niet hebt.

Oefenen helpt wel hoor doordat je bepaalde opgaven door herkenning sneller kan maken en daardoor wat tijdswinst hebt maar de aanleg speelt zeker wel een grote rol.

Die arts-patiënt interactie, daarvoor kan je inderdaad wat regels volgen die in boeken staan. Dat boek lezen raad ik dan ook aan.

Die snelleesproef is vooral een stress-test. Ik had alle tekst gelezen maar de laatste 20 vragen wel wat te snel moeten beantwoorden daardoor. Als ik het over zou doen zou ik ook niet de tekst lezen en meteen met de vragen beginnen.

Over die [spot]iq-test[/spot] (het test niet het iq);

één tip waar ik tijd mee verloor: ga eens na wat groter is 3/4de of 4/5de en waarom. Dat is een wetmatigheid; 5/6de > 4/5de > 3/4de enz. Dit zit gegarandeerd in het examen. Dan gooien ze er natuurlijk ook decimalen tussen.

Analogiën kan je oefenen op Internet; vooral in het Engels is er veel oefenstof; google op "anlogiën iq-test". Er zitten soms wat vreemde vlaamse woorden bij die in Nederland niet echt gebruikt worden meende ik.

Ik kreeg nog wat vragen over veelhoeken (driehoeken, vierhoeken, vijfhoeken) en soortgelijke figuren waarbij ze vraagden naar de vreemde eend in de bijt.

Er zijn eigenlijk maar een paar soorten vragen die ze de hele tijd in een andere vorm vragen dus als je die basisprincipes begrijpt dan scheelt dat al veel.

Een vriendelijke tip: werk aan jouw taalvaardigheid, je gaat het nodig hebben als arts en arts-student.

Geneeskunde is in Vlaanderen een zeer zware studie waarbij je enorm veel van buiten moet blokken. Voor mensen met een ongetraind geheugen (kleinere hippocampus daardoor) is dat het eeste jaar of nog langer erg lastig. Als je de studie gaat volgen, zie dan dat je of alle lessen bijwoont of goede aantekeningen kopiëert. In Vlaanderen zijn ze op dat vlak nogal ouderwets.

Ik studeer zelf in Leuven maar zou met de kennis van nu qua moeilijkheidsgraad eerder voor Gent kiezen. Gent is wat meer inzichtsgericht, Leuven is van buiten blokken. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Van Antwerpen weet ik niet zo veel maar het schijnt dat Leuven en Gent het best zijn volgens een vergelijkend onderzoek van de visitatiecommissie.

Eerlijk gezegd, als je veel moeite hebt met het ingangsexamen dan verwacht ik dat je ook veel moeite gaat hebben met de studie zelf. Ik wil je niet ontmoedigen, ik zeg het maar zodat je weet waar je aan begint en beseft dat je beter vanaf het begin zeer hard gaat werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: toelatingsexamen

stel dat ik voor mijn toelatingsexamen arts/tandarts slaag, kan ik dan eerst biomedische wetenschappen studeren en dan het tweede jaar overschakelen naar geneeskunde zonder een ingangsexamen af te leggen? Of moet ik opnieuw een toelatingsexamen gaan afleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: toelatingsexamen

stel dat ik voor mijn toelatingsexamen arts/tandarts slaag, kan ik dan eerst biomedische wetenschappen studeren en dan het tweede jaar overschakelen naar geneeskunde zonder een ingangsexamen af te leggen? Of moet ik opnieuw een toelatingsexamen gaan afleggen?


eens geslaagd is geslaagd,

maar ik denk wel niet dat je eerste jaar biomedische een vrij pasje is om naar je tweede jaar geneeskunde te gaan

Berichten: 36

Re: toelatingsexamen

stel dat ik voor mijn toelatingsexamen arts/tandarts slaag, kan ik dan eerst biomedische wetenschappen studeren en dan het tweede jaar overschakelen naar geneeskunde zonder een ingangsexamen af te leggen? Of moet ik opnieuw een toelatingsexamen gaan afleggen?
waarom zou je biomedische wetenschappen doen als je geslaagd bent voor het ingangsexamen?

In Antwerpen en Leuven kan je overschakelen van 1 BMW naar 2 Geneeskunde, maar je moet een paar vakken in halen. Maar de meeste mensen doen dat als ze niet geslaagd zijn voor het ingangsexamen.

Trouwens de slaagpercentages van het eerste jaar geneeskunde liggen vrij hoog, net door dat toelatingsexamen, dus als je door het toelatingsexamen geraakt moet je ook wel door je eerste jaar geraken (allé dat is volgens mij toch de bedoeling van een ingangsexamen, om de betere van de mindere te onderscheiden)

Geslaagd zijn of niet blijft volgens mij altijd (ok mss niet altijd, maar toch lang) geldig

Berichten: 3.165

Re: toelatingsexamen

mimi2140 schreef:stel dat ik voor mijn toelatingsexamen arts/tandarts slaag, kan ik dan eerst biomedische wetenschappen studeren en dan het tweede jaar overschakelen naar geneeskunde zonder een ingangsexamen af te leggen? Of moet ik opnieuw een toelatingsexamen gaan afleggen?


eens geslaagd is geslaagd,

maar ik denk wel niet dat je eerste jaar biomedische een vrij pasje is om naar je tweede jaar geneeskunde te gaan
Dat klopt.

Slagen voor het ingangsexamen is een vereiste. Het enige voordeel van met BMW starten is dat je dan makkelijker de aansluiting kan maken zonder een jaar te verliezen als zal je wel een beetje extra werk moeten doen dan.

Berichten: 4

Re: toelatingsexamen

Als je slaagt voor het toelatingsexamen zou ik zeker meteen met geneeskunde beginnen. Ten eerste is het eerste jaar biomedische wat zwaarder dan het eerste jaar geneeskunde, ten tweede moet je als je eerste biomedische doet ook nog een aantal dingen inhalen (zoals 2 weken verpleegstage en een hoop dissecties) en ten derde is het moeilijker om erbij te gaan horen als je pas na een jaar in geneeskunde binnenkomt. Als je niet slaagt ligt het anders natuurlijk, dan is biomedische een manier om geen jaar te verliezen. Helaas is slagen voor biomedische geen garantie voor het slagen voor het toelatingsexamen (kijk maar naar mij en vele anderen :roll: ) dus begin dan op tijd met het voorbereiden van het toelatingsexamen, want dat komt meestal vlak na de universiteitsexamens, je hebt meestal maar 3 dagen tijd of zo. Het examen van augustus valt dan weer middenin de tweede zit ----> miserie :wink:

Veel succes!

Berichten: 4

Re: toelatingsexamen

wat betreft keuze van universiteit, ik heb 2 jaar biomedische gedaan in Antwerpen, en dan een jaar kinesitherapie in Leuven dus ik kan wat vergelijken. In leuven ligt het niveau iets hoger, de universiteit heeft ook meer internationale erkenning. Leuven is ook meer een studentenstad, de campus van geneeskunde in Antwerpen ligt een stuk buiten de stad... Voor Gent zou ik persoonlijk niet kiezen, omdat ik van veel mensen al gehoord heb dat je daar als niet Oost- of West-vlaming moeilijk aanvaard wordt. Daarbij denk ik dat er ook minder Nederlandse studenten zitten. In Antwerpen en Leuven zijn dat er best wel veel, denk zo'n 20-tal per jaar, kwestie van je wat thuis te voelen he :wink:

Berichten: 36

Re: toelatingsexamen

wat betreft keuze van universiteit, ik heb 2 jaar biomedische gedaan in Antwerpen, en dan een jaar kinesitherapie in Leuven dus ik kan wat vergelijken. In leuven ligt het niveau iets hoger, de universiteit heeft ook meer internationale erkenning. Leuven is ook meer een studentenstad, de campus van geneeskunde in Antwerpen ligt een stuk buiten de stad... Voor Gent zou ik persoonlijk niet kiezen, omdat ik van veel mensen al gehoord heb dat je daar als niet Oost- of West-vlaming moeilijk aanvaard wordt. Daarbij denk ik dat er ook minder Nederlandse studenten zitten. In Antwerpen en Leuven zijn dat er best wel veel, denk zo'n 20-tal per jaar, kwestie van je wat thuis te voelen he  :wink:


Hola, in gent zitten er wel veel Nederlanders, misschien niet in de geneeskunde, maar dan zeker wel in de diergeneeskunde. Een vriendin van me doet dat en in het eerste jaar is 70% van de mensen bij diergeneeskunde Nederlander

Berichten: 14

Re: toelatingsexamen

Hoi!

Ik zie dat wij een beetje in hetzelfde schuitje zitten. Over een paar weken heb ik ook een toelatingsexamen, in mijn geval bestaat de leerstof uit Wiskunde A1,2 en B1. Gelukkig heb ik van de universiteit een voorbereidingspakket kunnen krijgen met de benodigde leerstof. Het is vrij zwaar! Veel succes!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: toelatingsexamen

heeft iemand van jullie de vragen van de tweede onderdeel?

En kan men echt van 1 biomedische zonder een ingangsexamen naar 2 geneeskunde?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: toelatingsexamen

mimi2140 schreef:heeft iemand van jullie de vragen van de tweede onderdeel?

En kan men echt van 1 biomedische zonder een ingangsexamen naar 2 geneeskunde?
neen! er is geen enkele manier om onder het ingangsexamen onder uit te komen

Reageer