Scheikunde proefjes voor op de camping

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Scheikunde proefjes voor op de camping

Als activiteitenteam willen we op een camping een chemiemiddag (duurt ongeveer 2 uur) organiseren voor jeugd van 11-18 jaar. Nu weet ik wel het een en ander van scheikunde af, maar het gaat op zo'n middag natuurlijk om de fun. Wat zijn nou leuke proefjes om te doen? Denk daarbij er wel aan dat niet alle jeugd ook maar iets van scheikunde af hoeft te weten. Verder is het ook belangrijk dat die proefjes met gewone huis-tuin-en-keuken-spullen uit de supermarkt o.i.d. gedaan moeten kunnen worden. Dus als er exotische stoffen voor een proef benodigd zijn, moet ik daar makkelijk aan kunnen komen.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 187

Re: Scheikunde proefjes voor op de camping

je kan waterstofgas maken met schoonmaak azijn ( CH3COOH) en soda (NaCO3),

dit kun je dan ook toepassen in een doktershandschoentje, door in 1 vinger soda te doe en in 1 vinger schoonmaakazijn, vervo;lgens dichtknopen en schudden, de handschoen blaast dan vanzelf op.

salmiak maken met ammonia en zoutzuur, gewoon bijelkaar voegen( wel voorzichtig!!!!!)

zuurstof maken met waterstofperoxide (H2O2) en roest( FeO)

je kan alles bij de apotheek en de bouwmarkt kopen, ik hoop dat dit genoeg is,

dysprosium.

P.S. veel succes ermee.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Scheikunde proefjes voor op de camping

Dat zijn wel hele korte experimentjes. Ik ben meer op zoek naar experimentjes als tandpasta/haargel/mayonaise maken. Of experimentjes waarbij je meerdere stoffen telkens met tussenpozen bij elkaar doet en er dan elke keer wat interessants gebeurt (vloeistof die gaat verkleuren, gas ontstaan, enz). En dat dus liefst met huis-tuin-en-keuken-spullen. Hoe gemakkelijk kun je bij de apotheek de wat exotische stoffen kopen?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: Scheikunde proefjes voor op de camping

Kijk eens naar www.proefjesdieboemdoen.nl daar staat een hele serie van experimenten die je kunt koppelen (niet alleen scheikunde trouwens)
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Berichten: 187

Re: Scheikunde proefjes voor op de camping

je kan proberen om aan kaliumjodide en loodnitraat te komen, of natriumnitroprussiaat en kwiksulfaat.

alcohol uit rode wijn destilleren

kwik maken uit kwiksulfaat oplossing

koper met gec. salpeterzuur laten reageren.

vloeibare stikstof over je hand laten lopen (maar dan moet je wel weten hoe dat moet, anders breekt je hand af)

en zo kan ik nog veel meer bedenken.

gel kun je maken met agar agar of gelatine, voor de kleur kun je voedselkleurstof nemen. ( het is wel beperkt houdbaar in de koelkast natuurlijk)

tandpasta met klei,NaF, verdikkingsmiddelen enz.

wat wil je nog meer??? 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: Scheikunde proefjes voor op de camping

kwik maken uit kwiksulfaat oplossing


Dat lijkt mij een minder goed idee...
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Berichten: 187

Re: Scheikunde proefjes voor op de camping

maakt niet uit, het gaat om de lol, en zolang je het buiten doet is er niet veel aan de hand lijkt me,

en ik heb er niet bij gezet hoe het moet :roll: dus dat scheelt weer.

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: Scheikunde proefjes voor op de camping

Ik weet niet precies hoeveel kwik je maakt met zo'n proef. Maar het lijkt mij niet handig om een groep jongeren het te laten maken, de kans is namelijk groot dat iemand wat over zijn handen krijgt.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Berichten: 187

Re: Scheikunde proefjes voor op de camping

het gaat hier maar om 1 druppeltje of minder dus over je handen zul je het niet krijgen hoor, don't worrie.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Scheikunde proefjes voor op de camping

http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/M1...m
DANGER! CORROSIVE. CAUSES BURNS TO SKIN, EYES, AND RESPIRATORY TRACT. MAY BE FATAL IF SWALLOWED OR INHALED. HARMFUL IF ABSORBED THROUGH SKIN. AFFECTS THE KIDNEYS AND CENTRAL NERVOUS SYSTEM. MAY CAUSE ALLERGIC SKIN REACTION.


Gewoon niet aan beginnen, kwik is naar mijn mening iets waar je alleen mee mag werken als je verstand van zaken hebt. Als je niet weet hoe je in een lab met dergelijke materialen moet werken moet je er gewoon vanaf blijven. Dit lijkt me op te gaan voor de meeste campinggasten.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Scheikunde proefjes voor op de camping

rodekoolsap maken, beetje azijn toevoegen, en dan een beetje gootsteenontstopper bijdruppelen; verkleuring van rood naar blauw.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 187

Re: Scheikunde proefjes voor op de camping

laten we nou maar ophouden over kwik, daar kom je toch niet zomaar aan.

Berichten: 53

Re: Scheikunde proefjes voor op de camping

is de elektrolyse van water misschien een idee?
Sky is the limit!

True?

I don't think so.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Scheikunde proefjes voor op de camping

Rode wijn, gemalen norit-tabletjes toevoegen, goed roeren, filteren door een koffiefilter. Kleur verdwijnt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 187

Re: Scheikunde proefjes voor op de camping

electrolyse van water zou wel kunnen maar dan moet je wel eerst een toestel van hoffman maken.

Reageer