Springen naar inhoud

[wiskunde] Data analyseren over een tijdsreeks

• Log in om te kunnen reageren

tjeerdt

tjeerdt

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2006 - 12:11

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem. Voor mijn scriptie wil ik onderzoeken of er een causaal verband bestaat tussen "Good Governance" en "Armoede". Ik wil dit verband onderzoeken vanwege mijn scriptie onderzoek welke gaat over de voorwaarden voor officiele ontwikkelingssteun aan ontwikkelingslanden.
Nu moet ik gaan toetsen of er daadwerkelijk een causaal verband bestaat tussen de "good governance" en "armoede". De verwachtings is dat het niveau van armoede in een land alleen zal dalen wanneer het niveau van good governance in hetzelfde land stijgt.

Ik heb dus de volgende dingen:

*Good governance is een variabele die bestaat uit 6 verschillende dimensies (te weten accountability, transparantie, effectiviteit, efficientie, responsiviteit en participatie).

*Armoede wil ik meten als besteedbaarinkomen met een 1 en 2 dollar grens per dag.

*Ik zal dit verband moeten toetsen in een aantal landen (bijvoorbeeld 5).

*Ik wil dit verband toetsen over een periode van -lets say- 15 jaar.

Mijn idee is om good governance uit te splitsen naar de verschillende dimensies en dan te toetsen of er sprake is van een causaal verband tussen het niveau van deze dimensies en het niveau van armoede. Het probleem is echter dat ik nog nooit zulk onderzoek heb moeten doen en ik dus totaal niet weet hoe ik aan de slag moet.

Over de data beschik ik al.

Kan iemand mij helpen dit model verder te ontwikkelen.

In ruil daarvoor- eeuwige roem en een dankjewel in mijn scriptie en nog iets anders waar je behoefte aan hebt.

Ik hoop iets van iemand te horen,

Met vriendelijke groet,

Tjeerd.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juli 2006 - 12:51

Is het niet de bedoeling dat jij het model verder ontwikkelt? Je schuift nu de kern van je scriptie een beetje op ons af.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

tjeerdt

tjeerdt

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2006 - 12:56

Hallo,

Ok- het klinkt misschien allemaal wat te veel gevraagd misschien maar het probleem is dat ik met mijn studie totaal geen oefening met dergelijke modellen heb gehad.

Mocht iemand mij kunnen helpen met in welke hoek te zoeken dan is dat advies ook meer dan welkom.

Probeer geenzins onder het probleem uit te komen, ik weet echter niet hoe ik moet beginnen om het probleem zelf op te lossen.

Tjeerd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures