Oxide-laagjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 53

Oxide-laagjes

Hoe kan je makkelijk oxide-laagjes van metalen verwijderen?

=> Zonder dat het metaal zelf (zo weinig mogelijk) aangetast wordt!

Als je dit gedaan hebt, wordt het laagje dan weer vlug aangemaakt?

Ik zou een proefje willen proberen om

bv aluminium te laten reageren met water

tot een hydroxide

Is dit overigens gevaarlijk?

Dank bij voorbaat

Cya, Screezo
Sky is the limit!

True?

I don't think so.

Berichten: 187

Re: Oxide-laagjes

als je aluminiumhydroxide wil maken kan je dat ook doen met een chemische reactie.

als je nou AlCl maakt met zoutzuur en Al en dat laat reageren met NaOH dan krijg je:

AlCl +NaOH-->AlOH+NaCl.

AlOH is slecht oplosbaar en slaat dus neer, dan kun je het af filtreren en heb je AlOH.

ikzelf zou het dus zo doen omdat aluminium niet zo snel reageert met water, anders zouden veel voorwerpen niet van aluminium worden gemaakt.

Berichten: 2.746

Re: Oxide-laagjes

zo loopt het niet helemaal denk ik

aluminium(folie) is metalisch aluminium met een oxidelaagje op, daardoor reageert het weinig.

Al reageert met water (want het is een sterk metaal) maar dan moet je eerst afrekenen met het oxidelaagje, en daarvoor kan je NaOH gebruiken.

dan kan Al +H2O => Al(OH)3 + H2O opgaan

ik denk dat de OH- van het water afkomstig is, en niet van de NaOH , maar dat ben ik niet zeker

dat Al reageert met NaOH wel, dat heb ik al eens geprobeerd, je krijgt een vuilgrijze neerslag.

Al reageert pas met HCl bij redelijk hoge concentraties (zie vorige mogelijkheid)

Berichten: 1.379

Re: Oxide-laagjes

Als aluminium (metaal) reageert met water, met een HCl-oplossing of met een NaOH oplossing wordt er in alle drie gevallen waterstof ( H2) gevormd. Dat moet dus ook in de reaktievergelijkingen tot uitdrukking gebracht worden.

Als aluminiumoxyde (Al2O3, gehydrateerd) met deze drie milieus in kontakt komt

ontstaat er geen waterstof omdat het metaal dan al geoxydeerd is.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer