waarom vinden sommigen geweld "lekker"?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 4.546

waarom vinden sommigen geweld "lekker"?

nja de topic titel zegt het wel, bijv jezelf lekker uitleven op iemand die je haat ofzo, ik heb wel gemerkt dat sommigen dit als bevredigend en zelfs "lekker" vinden, ik zelf ook, ik heb soms echt zin in een lekkere knokpartij, gewoon omdat het "lekker" is. ik vrag me af waar dat op gestoeld is en is dit bij mannen en vrouwen (mocht het iets met hormonen te maken hebben ofzo)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 582

Re: waarom vinden sommigen geweld "lekker"?

Geweld is er in vele vormen en gradaties.

Een knokpartijtje in een cowboyfilm is heel onschuldig. Maar er is ook geweld waar ik niet van kan slapen. Mijn tenen gaan krom staan als ik iets dergelijks zie op tv. Meestal zap ik dan verder.

Dus niet alle geweld is lekker.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 4.546

Re: waarom vinden sommigen geweld "lekker"?

klopt, het geweld da tik bedoel is dus bijvoorbeeld iemand genadeloos zn ass te whoopen :roll: of je lekker uit te leven op de schietbaan en als een gek je clip er doorheen te jagen ofzo, dat soort. nee dat massale geweld waarin je onschuldigen pijn ziet lijden enzo dat is zeker niet lekker.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 89

Re: waarom vinden sommigen geweld "lekker"?

Als je geweld lekker vind kom je gewoon iets te kort en/of ben je niet lekker in je hoofd...

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: waarom vinden sommigen geweld "lekker"?

Ik kan wel eens een tekeninkje maken van iemand die ik haat en er dan vogeltje pik op spelen, maar verder gaat het niet. Ik doe nog geen vlieg kwaad, ookal haat ik ze.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 329

Re: waarom vinden sommigen geweld "lekker"?

geweld moet zekere frustraties een bepaald tegenwicht bieden veronderstel ik; en hoe groter die frustraties zijn hoe lekkerder het wordt andermans frustraties te zien, bijv ten gevolge van een fysieke aframmeling, maar natuurlijk ook anderszins, door andere vormen van leedvermaak . Het mechanisme is denk ik: ik voel me beroerd, dus ik zal er graag voor zorgen of heel graag willen zien dat jij je dubbel zo beroerd voelt, dat doet mij in mijn beroerdigheid geweldig goed, het is dan even iets minder erg :roll:

Ik kan me niet voorstellen dat plezier door geweld bij een toestand van innerlijke harmonie op kan treden.
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: waarom vinden sommigen geweld "lekker"?

Zoeken we het niet te ver?

Geweld maakt gewoon deel uit van het leven.

De natuur zit vol met geweld, alle dieren gebruiken geweld.

Waarom zou de mens dan verschillen, we zijn er voor `geprogrammeerd`.

Berichten: 547

Re: waarom vinden sommigen geweld "lekker"?

Volgens Frijda is niet het individu gewelddadig, maar wordt die gewelddadigheid gemobiliseerd door idealen en ideologieën. Geweld schept vrijheid, betoogt Frijda, want niet alleen tegenover de samenleving wordt een grens overschreden, ook overstijgt de geweldpleger zijn eigen afkeer en belemmeringen. Geweld is voor de aanstichters het middel bij uitstek om macht te consolideren, voegt Van Creveld daar aan toe. Dat het grotendeels mannen zijn die geweld plegen, verklaart Van Creveld uit de compensatie die deze 'beklagenswaardige sekse' moet leveren voor het feit dat zij niet de voortplanting bepaalt.

http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/1997/02/08/Rtv/rtv.html

De uitingsvorm van woede is aangeleerd.

Daarbij kun je normaal gesproken, best controle krijgen over deze emotie en de uitingsvorm als je je ervan bewust bent, waar het vandaan komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: waarom vinden sommigen geweld "lekker"?

Grey schreef:
Zoeken we het niet te ver?  

Geweld maakt gewoon deel uit van het leven.
Dat denk ik ook wel eens; ligt in onze aard. Zouden we ook zonder kunnen? Of is harmonie alleen te bereiken via een deel geweld?

Denk dat de verre oorsprong ligt in schaarste. Zolang schaarste een issue is, is geweld er een?

Berichten: 20

Re: waarom vinden sommigen geweld "lekker"?

Mijn idee hierover is, is dat geweld (en gewelddadige gedachten) voortkomt uit onvrede. Onvrede over bijvoorbeeld het feit dat je geen succes hebt. Het is dan vervolgens heerlijk om je onvrede te relativeren door een andere onvrede te bezorgen, onder het motto van: "ik geen geluk, dan jij ook niet." Mensen hechten veel waarde aan de relatieve positie (in bijvoorbeeld sociaal-economisch opzicht) ten opzichte van hun medemens en dus kan het een verkleining van de relatieve kloof al wonderen verrichten met betrekking tot je eigen geluksbeleving.

Ik moet bekennen dat ik van tijd tot tijd ook bijzonder geniet van het fantaseren over hoe ik een bepaalde persoon met een kettingzaag zijn of haar schedel doormidden zaag.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: waarom vinden sommigen geweld "lekker"?

(dit kan makkelijk bullshit zijn, ik twijfel er zelf nog over omdat evolutie bij mensen langzaam gaat omdat we toch altijd 'fitter' zijn dan dieren,als ik zoiets op het internet lees dan geloof ik het meestal ook niet echt)

Mijn verklaring:

De issue van geweld ligt in evolutie en in overvloed. Niet in schaarste.

een overvloed van seksuele concurentie om precies te zijn. vrouwen hebben minder concurentie (de standaarddeviatie van het aantal seksuele partners gedurende een leven is kleiner bij vrouwen, denk ik (nee, ben niet 100% zeker, maar ik weet dat er onderzoek naar is gedaan, dus mijn verklaring is te checken)) en zijn dus minder gevoelig hiervoor, maar ook niet geheel ongevoelig, dus vrouwen zijn minder geweldadig, maar niet ongeweldadig.

en nu de verklaring zelf:

Voor een organisme dat gebouwd is om zich voort te planten is ook gebouwd om concurenten en vijanden uit te schakelen: dat levert meer partners op voor het organisme en zorgt ervoor dat vijanden hem niet meer kunnen uitschakelen. en evolutionair 'goed' gedrag wordt wel vaker beloont met een goed gevoel (bijvoorbeeld Seks). Dus geweld is lekker.

Mensen zijn hierop denk ik geen uitzondering.

Tis niet voor niets dat we Seks en Geweld (en soms drugs) vaak onder 1 noemer plaatsen (bijvoorbeeld bij de bij mij gehate leeftijden op films enzo)...

Berichten: 329

Re: waarom vinden sommigen geweld "lekker"?

misschien is er een verschil tussen 'het lekker vinden' een mens in mekaar te slaan (of een dier af te ranselen) en , anderzijds, je vechtlust aan sporten en andere sublimatievormen voor te behouden (en alleen dán die energie 'lekker' te vinden)...
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: waarom vinden sommigen geweld "lekker"?

Assisinator: Misschien een late reaktie;

Op de schietbaan een clip leegschieten heeft helemaal niets met geweld te maken hoor, de schietsport is een erkende sport waar doodgewone vreedzame mensen aan meedoen puur voor de sport.

Wederom wordt de schietsport door iemand met geweld in verband gebracht..

Informeer eens bij de KNSA hoe het echt zit

Berichten: 3

Re: waarom vinden sommigen geweld "lekker"?

Er zijn al zoveel onderzoeken naar gedaan, dat ieder mens in wezen slecht kan zijn en kan transformeren in een beul. Het zit in ons allemaal als een soort basis. Zodra iemand in de "juiste omgeving" word gezet wordt dat gevoel getriggerd. Maar dan denk je natuurlijk in extremen.

Berichten: 329

Re: waarom vinden sommigen geweld "lekker"?

Er zijn al zoveel onderzoeken naar gedaan, dat ieder mens in wezen slecht kan zijn en kan transformeren in een beul. Het zit in ons allemaal als een soort basis. Zodra iemand in de "juiste omgeving" word gezet wordt dat gevoel getriggerd. Maar dan denk je natuurlijk in extremen.


met 'dat gevoel' bedoel je moordlust begrijp ik Manu. Maar bij een beul denk ik helemaal niet aan gevoel, eerder aan het gevoelloos, gewetenloos uitvoeren voltrekken van een (dood-)straf. Ook dat is een interessant gegeven, de mens hoeft helemaal geen moordgevoelens of een sterke agressie te bezitten om te doden. Een kind is denk ik zo op te voeden dat het later moeiteloos de grootst mogelijke 'wreedheden' (vanuit onze ogen in onze situatie) zou kunnen begaan, met het gevoel het enig juiste te doen, zonder 'geweld' als het ware...[/b]
just curious

Reageer