Springen naar inhoud

Geen godsdienst

• Log in om te kunnen reageren

gewoon

gewoon

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 00:32

Als ik zo eens kijk in onze geschiedenis en ook hedendaags dan wordt de meeste ellende in deze wereld veroorzaakt door godsdiensten...

Dus de oplossing : geen godsdiensten meer...is trouwens zowiezo al zever...mensen die gaan doen en laten wat ooit iemand verkondigd heeft en waarbij de teksten ed...door de eeuwen geen zo vaak vertaalt en aangepast zijn dat ze maar weinig meer met de originele boodschap(als die er al was) te maken heeft...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juli 2006 - 02:06

Okee, karl Marx, wat een originele oplossing, dat daar nog nooit iemand aan gedacht heeft. Ik zou als ik jou was naar China gaan en kijken hoe het daar allemaal veel beter is. Daar hebben ze namelijk geloof afgeschaft. Ook in Albanie, en in rusland. Al hebben ze in Rusland de klok weer teruggedraait.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 24 juli 2006 - 05:34

Wellicht dat je zou kunnen aanvoeren dat de scheiding tussen staat en kerk nu ook maar eens wederzijds moet worden: De kerk mag zich niet bemoeien met de staat?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 07:38

Wellicht dat je zou kunnen aanvoeren dat de scheiding tussen staat en kerk nu ook maar eens wederzijds moet worden: De kerk mag zich niet bemoeien met de staat?

Nou ja, het scheelt dat de zogenaamde geestelijken ook gewoon mogen stemmen, dat blijft het voorrecht van de democratie.
Afschaffen van godsdienst lijkt me niet de oplossing voor het verminderen van ellende, aangezien ik denk dat de mens zelf de grootste boosdoener is. Bovendien heeft de ethiek van bijv. het christendom ook voor veel goede dingen gezorgd, denk aan het Leger des Heils, Martin Luther King, Moeder Teresa etc...
Verder lopen niet alleen religieuzen bepaalde lieden achterna, deze persoonsverheerlijking is ook in de politiek (denk aan de vele dictators) zichtbaar en lijkt me onafhankelijk van religie.
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 12:31

het enige waar ik religie uit weg wil is de staat, dus o.a weg met SGP ChristenUnie en CDA en de scholen aangezien die een objectieve blik op de wereld in de weg staan want ze krijgen eenzijdige info tot zich om het geloofte beschermen (als je zegt dat die anderen dingen "duivels" zijn en je naar de hel gaat en gruwelijk zal lijden zullen ze ook niet vragen naar die info)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 24 juli 2006 - 12:36

Dat was wat ik bedoeld. Geen religieuze politieke partijen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 13:45

Als ik zo eens kijk in onze geschiedenis en ook hedendaags dan wordt de meeste ellende in deze wereld veroorzaakt door godsdiensten...

Dus de oplossing : geen godsdiensten meer...is trouwens zowiezo al zever...mensen die gaan doen en laten wat ooit iemand verkondigd heeft en waarbij de teksten ed...door de eeuwen geen zo vaak vertaalt en aangepast zijn dat ze maar weinig meer met de originele boodschap(als die er al was) te maken heeft...

De wereld zou er denk ik heel anders uitzien, de wetenschap zou honderden jaren voorlopen.
Ook voor de individuele mens zou dat beter zijn.
Het eerste wiel was echt niet rond

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juli 2006 - 13:57

De religie is niet met de staat verbonden. De paus heeft hier niks te zeggen. Mensen van de SGP en de Christenunie zijn mensen die doen wat zij willen doen, op een heel democratische manier. Door dat te verbieden creeer je een ondemocratische staat.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 14:26

Afschaffen van godsdienst lijkt me niet de oplossing voor het verminderen van ellende, aangezien ik denk dat de mens zelf de grootste boosdoener is.

Zeker waar.. maar het schaapsgedrag wordt dan ook zo veel mogelijk bevorderd, overal ter wereld. Religie speelt hierin een centrale rol m.i. (met name de 3-eenheid christendom, jodendom en islam)..

Bovendien heeft de ethiek van bijv. het christendom ook voor veel goede dingen gezorgd, denk aan het Leger des Heils, Martin Luther King, Moeder Teresa etc...

Als ik Nietzsche mag geloven - en dat mag ik :roll: - is het christendom nou juist debet aan alle huidige ellende qua geestelijke disbalans in de mens.. groepsethiek werkt niet voor mensen die gemaakt zijn om als individu hier door het doolhof te lopen. Ethiek die zelf handelen juist tegengaat. En de organisatie en de mensen die je noemt, staan ver boven de religie van waaruit deze spraken. Moeder Teresa deed zo ongeveer als enige wat de bijbel de gelovige heeft 'opgedragen', Martin Luther King wilde m.i. voornamelijk de gelijkheid van de mens benadrukken en niet zo zeer een religieuze boodschap uitdragen en het Leger des Heils dankt haar bestaan aan het feit dat de kerken naastenliefde bepleiten.

Maar ware naastenliefde wordt het pas, als mensen zelf in al hun vrijheid de wezenlijke moraal ontdekken kunnen en er ruimte komt voor eigen invulling aan het leven.. niet langer de slaafse moraal, een bevrijding van het juk der tijden: de mens is een schaapskudde welke beheerd dient te worden

Ontwaak de leeuw in u en brul het uit! :wink:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 15:34

De religie is niet met de staat verbonden. De paus heeft hier niks te zeggen. Mensen van de SGP en de Christenunie zijn mensen die doen wat zij willen doen, op een heel democratische manier. Door dat te verbieden creeer je een ondemocratische staat.

nee, kerk en staat gescheiden blijft zo en de SGP is ZEER kerkelijk. ze mogen er wel in, maar dan niet op een kerkelijke manier. gescheiden is gescheiden, geen uitzonderingen.

- Robert Heinlein -

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 15:45

nee, kerk en staat gescheiden blijft zo en de SGP is ZEER kerkelijk. ze mogen er wel in, maar dan niet op een kerkelijke manier. gescheiden is gescheiden, geen uitzonderingen.

Gescheidenheid bestaat niet, alleen in onze hoofden m.i. 8)
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juli 2006 - 16:18

Maar de SGP bestaat uit wat zijn leden willen. Het heeft niks te maken met religie. Sterker nog, het gebruikt religie om zijn punten kracht bij te zetten.

Mensen zijn vrij om te geloven wat ze willen, in een democratie kun jij ze niet jou wil opleggen.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 17:13

als kerk en staat gescheiden zijn betekend dat dus kennelijk niet dat religie en staat gescheiden zijn, tenminste dat concludeer ik een beetje uit de posts.
nou als je het mij vraagt beetje krom. maar het feit dat de SGP wordt gedreven door religie (en niet zo'n beetje ook) is al genoeg, als kerk en staat wel hetzelfde is als religie en staat gescheiden dan moet die partij weg, gescheiden is gescheiden. trouwens, de SGP laat zich sterk leiden door religie, hoe wil je het anders in de politiek verwerken dan?
maar tuurlijk mogen ze geloven (hey kan mij het schelen als ze leven in onzin, zolang ze mij maar niet lastigvallen) wat ze willen, maar als religie/kerk en staat gescheiden zijn dan hoort een partij als de SGP daar niet in thuis.

- Robert Heinlein -

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 17:16

Wat een ongenuanceerde onzin toch weer he... Leg mij dan maar eens uit wat godsdienst dan met WO2 te maken heeft gehad. En als je dan toch bezig bent, mag je gelijk eens uitleggen wat de hedendaagse christenen, waaronder ik, allemaal aan ellende veroorzaken.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 17:47

het enige waar ik religie uit weg wil is de staat, dus o.a weg met SGP ChristenUnie en CDA en de scholen aangezien die een objectieve blik op de wereld in de weg staan want ze krijgen eenzijdige info tot zich om het geloofte beschermen (als je zegt dat die anderen dingen "duivels" zijn en je naar de hel gaat en gruwelijk zal lijden zullen ze ook niet vragen naar die info)

Dat van die 'objectieve blik' is natuurlijk subjectief, er zijn vast wel christenen die vinden dat ze hun blik verruimen...
Daar komt bij dat er legio atheďsten zijn die totaal geen kennis hebben van het christendom, enkel zeer eenzijdige informatie.
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures