Hoe bereken je de temperatuur van een vlamboog?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 416

Hoe bereken je de temperatuur van een vlamboog?

Een lasvraag dit keer.

Ik weet dat als je de juiste dikte van een mantelelektrode neemt, (bijv. 2,5mm in diameter)met de juiste stroomsterkte (70 - 80A) dat dan de temperatuur van de boog ongeveer 7000*C bedraagt.

En als ik de stroomsterkte nu eens flink ga verhogen, naar bijv. 200A en ik blijf dezelfde dikte gebruiken van 2,5 mm, dan wordt de boog veel intenser, dus mijns inzien ook veel heter nog dan die 7000*C. Maar hoe bereken je zoiets?

Ik heb wel zelfs eens een formule erop losgelaten, alleen weet ik niet of dat wel goed is. Je moet dan weten wat het vermogen is van het lasapparaat bij die stroomsterkte, bijv 2kW bij 80A en 5kW bij 200A.

En een vlamboog geeft een intense lichtstraling, ook UV straling.

Ik heb wel eens de temperatuur uitgerekend aan de hand van de formule van Stefan Boltzman.

P= A. q. T^4

P=vermogen (5000W)

A= oppervlakte wat contact maakt met elektrode en werkstuk.(9,8 . 10^-6m2)

q=constante van Stefan Boltzman.

T=temperatuur in K

T= (5000/(9,8.10^-6).(5,67051.10^-8))^-4

T=9735K dat is 9462*C.

De oppervlakte is 2 x de oppervlakte van de dwarsdoorsnede van de laselektrode, omdat de elektrode ook hetzelfde oppervlak aanraakt op het werkstuk.

Maar mijn vraag is als je het zo zou uitrekenen klopt het dan wel? Zo nee, is er dan een formule voor hoe je zoiets kunt uitrekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Hoe bereken je de temperatuur van een vlamboog?

Als je die formule uit een boek hebt, en als er bij staat dat het geschikt is voor vlambogen, dan mag je er van uitgaan dat de oplossing klopt.

Mijn gevoel zegt dat die ±9500 wel aardig in de buurt komt.

Reageer