[wiskunde]normaal verdeelde grootheid.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.589

[wiskunde]normaal verdeelde grootheid.

Gegeven is volgende opgave:

Afbeelding

Ik zou volgende redenering toepassen om dat opgelost te krijgen.

plus min sigma geeft 86 procent dus alleen plus 34 maw het interval 385 tot 400 zou mij 34 procent van de treffers opleveren als ik 15 nu deel daar 150 dan krijg ik 0.1 sigma en krijg ik ook 34/150 =0.226666667 dit eventueel van procenten naar onbenoemd door reken en ik krijg 0.00226 .

Mijn vraag klopt mijn redenering? hij bekomt iets anders en dat zou goed moeten zijn waar bega ik een fout?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde]normaal verdeelde grootheid.

Met de bekende schattingen voor zoveel keer
\(\sigma\)
om het gemiddelde kun je inderdaad een aantal antwoorden (ongeveer) bepalen, maar hoe je die eerste 3 moet doen zonder tabel of benadering is mij een raadsel.

Het zou zonder tabel kunnen, door de dichtheidsfunctie op een willekeurig punt in zo'n klein intervalletje uit te rekenen en dat maal 0.1 (de breedte van het interval) te doen, maar dat lijkt me niet bepaald handiger of beter dan de tabel gebruiken.

Je redenering klopt in ieder geval niet, het is geen lineaire functie.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 2.589

Re: [wiskunde]normaal verdeelde grootheid.

jup ik heb het gevonden.

Het gaat als volgt je neemt de normaal verdeelde functie stop daar alles in dus micro en sigma eens dit gedaan vermenigvuldig je de waarde met 0.1 voor de eerste opgave enz...

Toch bedankt Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [wiskunde]normaal verdeelde grootheid.

Het is trouwens 'Mu' en niet micro :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde]normaal verdeelde grootheid.

Bert F schreef:jup ik heb het gevonden.

Het gaat als volgt je neemt de normaal verdeelde functie stop daar alles in dus micro en sigma eens dit gedaan vermenigvuldig je de waarde met 0.1 voor de eerste opgave enz...
Ja, dat werkt min of meer voor die kleine intervalletjes omdat de kansdichtheidsfunctie op zo'n klein gebiedje overal ongeveer hetzelfde is. Voor die grotere gebieden werkt dat niet (maar die kon je al schatten met de bekende uitkomsten voor zoveel maal
\(\sigma\)
).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer