Springen naar inhoud

[WISKUNDE] Voorbereiden voor colloquium doctum...


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Etudiant

    Etudiant


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 19:41

Momenteel ben ik bezig met een voorbereiding voor een zogeheten colloquium doctum(toelatingsexamen).
Er is een studie aan de universiteit waaraan ik graag wil deelnemen, helaas voldoe ik niet aan de eisen als het gaat om een vooropleiding.

Echter wordt ik wel toegelaten als ik een examen Wiskunde A1,2 en B1 succesvol afrond. Ik hoop dat ik deze topic kan gebruiken en hierin
mijn problemen kan plaatsen. Ik hoop dat er gelegenheid voor mij is om al mijn problemen hierin kwijt te kunnen. Op deze manier voorkom
ik dat er mogelijk 5 (of meer) topics door mij geopend worden. Als het niet kan hoor ik het graag van een moderator. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Etudiant

    Etudiant


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 19:42

Ik heb nu een vraag over vierkantsvergelijkingen, namelijk de volgende opgave:

LaTeX

antwoord:

LaTeX

Het antwoord is mij niet duidelijk, bij deze volgende opgave LaTeX is de discriminant -3, hierdoor kan deze vergelijking niet ontbonden worden in factoren.

Ik begrijp de methode en manier niet waardoor deze vergelijking LaTeX wel ontbonden kan worden, alvast bedankt voor het antwoord!

#3

Bert F

    Bert F


  • >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 19:57

gegeven is LaTeX

de discriminat LaTeX dus LaTeX dus wordt de discriminant 5 niet 3

dusLaTeX dus zowel de positieve als negatieve wortel.

Kun je dit berekenen?

#4

Etudiant

    Etudiant


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 20:39

Hallo Bert,

LaTeX
Dit was een andere opgave, waarbij de D -3 is, dus -3<0 is dan onontbindbaar. Hierbij was het +1, de volgende heeft -1.

LaTeX =
LaTeX en LaTeX
dus het antwoord is(?):

LaTeX

#5

Bert F

    Bert F


  • >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 21:00

nee het antwoord is hier dan ook niet reel heb je al met complexe getallen gewerkt?

Zo nee dan kun je dit gewoon niet oplossen je hebt immers LaTeX

en een vierkants wortel in het reele veld bestaat niet.

kun je, je opgave eens beter geven en dan net aangeven waar het probleem zit? want ik ben hier in de war aan het geraken.je geeft de formule voor het bereken van de oplossingen zonder de eigenlijke vierkantsvergelijking erbij te geven.

Groeten.

#6

Etudiant

    Etudiant


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 21:07

Sorry, het is geen vierkantsvergelijking ik het iets verward.
De opgave luidt:"Ontbind in zoveel mogelijk factoren:"

LaTeX

Ik wist niet precies hoe ik dit moest aanpakken, maar de D is wel een 5, mijn antwoord heb ik in mijn vorige post staan. Ik twijfel of dit de juiste antwoord, het wijkt namelijk af van hetgeen ik in het boek heb staan.

#7

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juli 2006 - 21:45

De discriminant van die laatste opgave is inderdaad positief, misschien lopen verschillende oefeningen door elkaar hier?

LaTeX
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#8

Etudiant

    Etudiant


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2006 - 21:50

De discriminant van die laatste opgave is inderdaad positief, misschien lopen verschillende oefeningen door elkaar hier?

LaTeX


Bedankt!! :roll:
Verbazend vind ik toch dat het antwoord in het boek niet overeen komt met deze, in het boek staat het namelijk als volgt:

LaTeX

#9

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juli 2006 - 21:53

Maar x+x-1 is ook niet hetzelfde als x/2+x-2....
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#10

Etudiant

    Etudiant


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2006 - 14:30

Nog een probleem, er zijn een aantal breuken die vereenvoudigd moeten worden.

Opgave I
LaTeX

Opgave II
LaTeX is niet te vereenvoudigen

Ik was bezig met oefenopgaves, opgave I vind ik een logische antwoord hebben, ik paste hetzelfde toe aan opgave II. Dit is onjuist, waarom kan opgave II niet vereenvoudigd worden?

Alvast bedankt voor uw tijd en reactie.

#11

Bert F

    Bert F


  • >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2006 - 15:13

ik kan bij het eerste volgende proberen LaTeX

en dus heb ik LaTeX aldus bekom ik LaTeX

bij het tweede zie ik niet direct een nulp versta je dat? twee strikt positieve getallen leveren onmogelijk een nulpunt dus ook niet te splitsen.
Want bij dat splitsen ga je net opzoek naar nulpunten.

Ok?

#12

Etudiant

    Etudiant


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2006 - 15:16

Bedankt Bert, u helpt mij wederom goed op weg!

#13

Etudiant

    Etudiant


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2006 - 13:58

Er zijn een aantal opgaven waarmee ik wederom in de knoop zit, voor het gemak heb ik de antwoorden erbij gezet.
Bereken:
Opgave A
LaTeX

Opgave B
LaTeX

Opgave C
LaTeX

Opgave D
LaTeX

Opgave E
LaTeX

Ik kom helaas niet verder dan...
Opgave A
LaTeX Wordt dit nul? Welke bewerking moet ik hier uitvoeren?

Opgave B
LaTeX

Opgave C
Kruis links vermenigvuldigen is geen oplossing, ik weet niet hoe ik de volgende stap moet maken.

Opgave D
LaTeX

Opgave E
LaTeX

Alvast bedankt voor uw reacties en tijd!

#14

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juli 2006 - 14:02

Het komt er bij A en B op neer om je rechterlid op gelijke noemer te zetten zodat je het geheel in n breuk kan brengen, vervolgens vereenvoudig je dan de teller. Om verschillende breuken op n breuk te brengen, moet je de noemers gelijk maken. Hiervoor kan je de noemers best ontbinden in factoren, dan zie je gemakkelijker wat de gemeenschappelijke noemer zal zijn.

Voor A is a-4 = (a-2)(a+2) en de andere noemers zijn (a-2) en (a+2). Vermenigvuldig deze twee breuken dus respectievelijk in teller en noemer met (a+2) en (a-2) zodat de drie noemers allemaal (a-2)(a+2) zijn. Dan kan je alle tellers samennemen op diezelfde noemer en de teller vereenvoudigen.

Voor de andere opgaven: ontbind ook in factoren; in een product mag je in teller en noemer gemeenschappelijke factoren schrappen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#15

Rov

    Rov


  • >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2006 - 14:13

Ik kom helaas niet verder dan...
Opgave A
LaTeX

Wordt dit nul?

Je mag nooit zeggen dat zoiets nul is als er maar een tekentje verschillend is. Als je toch twijfelt, wat iedereen wel eens doet, vul dat gewoon een willekeurig getal in.
Neem de makkelijkste a: a = 0
1/2 - 1/(-2) = 1/2 + 1/2 = 1
Of stel het hele gedoe gelijk aan 0 om het te controleren:
LaTeX
Moest het nog niet duidelijk zijn, spiek dan op je GRM en merk dat deze twee hyperbolen nooit snijden.

Wegens gebrek aan zin (sorry) door de vakantie heb ik de andere niet bekeken. Misschien als ik me straks eens verveel zal ik eens zien of ik je kan helpen.

[/tex]





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures