Nieuwe studie UVA: Psychobiologie!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 32

Nieuwe studie UVA: Psychobiologie!

Het lijkt mij echt fantastisch en wil het graag volgend jaar gaan doen.

Het is een combinatie van psychologie en biologie. Je odnerzoekt de anatomie/functie/activiteit van de hersenen en het zenuwstelsel en het menselijk gedrag en de stoornissen ervan. Ik vind het vooral heel interessant omdat het zich concentreert op de hersenen en hoe dit zich uit in gedrag.

Was benieuwd of er hier mensen zijn die dit (willen) studeren of er veel over weten????????

Berichten: 159

Re: Nieuwe studie UVA: Psychobiologie!

Waarom wordt zo'n opleiding pas bedacht als ik al ben afgestudeerd? :shock:

Berichten: 338

Re: Nieuwe studie UVA: Psychobiologie!

Klinkt reuze interessant! Helaas vind ik te veel dingen interessant om er allemaal een studie van te kunnen maken. Ik heb toch maar gekozen voor Technische Natuurkunde, ook geen verkeerde keus, al zeg ik het zelf. :wink:

Re: Nieuwe studie UVA: Psychobiologie!

Hmm, die studie bestond al toen ik zelf in psychologie afstudeerde; inderdaad zeker een van de mooiste richtingen! Destijds heette het vak zelf biopsychologie (had er een 9.3 voor!); in Utrecht is er nog neuropsychologie.

Vincent

Berichten: 159

Re: Nieuwe studie UVA: Psychobiologie!

Ja, er zijn VAKKEN genoeg die de twee vakgebieden verenigen. Maar een echte opleiding was er nog niet!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Nieuwe studie UVA: Psychobiologie!

Klinkt boeiend! Zou dit nou veel overlap hebben met een studie als Kunstmatige Intelligentie?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 159

Re: Nieuwe studie UVA: Psychobiologie!

Ik denk dat een studie als kunstmatige intelligentie meer overlap heeft met een vak als informatica...

Ik vraag me eerder af, of het niet veel overlap heeft met neurobiologie

Berichten: 338

Re: Nieuwe studie UVA: Psychobiologie!

Klinkt boeiend! Zou dit nou veel overlap hebben met een studie als Kunstmatige Intelligentie?


Ik denk het wel, bij KI krijg je toch ook veel neurologie/neuropsychologie?

Berichten: 32

Re: Nieuwe studie UVA: Psychobiologie!

De opleiding bestaat pas 2 jaar en alleen bij de UVA heb ik gehoord...

Is neuropsychologie geen afstudeerrichting?

Ik denk niet dat het veel overlap heeft met kunstmatige intelligentie eigenlijk. Dat heeft toch veel meer met robots en computers te maken?

Techniek en informatica combineren om zo een computer zelf te laten denken... Ik zie de overeenkomst niet met psychologie of biologie.

De studie gaat veel meer over 'echte' mensen...

Re: Nieuwe studie UVA: Psychobiologie!

Hallo. :?:

Ik zit ( nog maar) in 4 vwo ( profiel: natuur en gezondheid met scheikunde 2 en filosofie), maar ik ben er toch al min of meer zeker van dat ik psychobiologie wil studeren. Ik heb alle universiteitenboekjes al bestudeerd en het internet grondig doorzocht ( de open dagen moeten nog komen hoor!). :wink: Het is gewoon echt helemaal wat ik wil. Ik vraag me af of er studenten psychobiologie op dit forum aanwezig zijn? Het lijkt mij goed om eerst wat meer ervaringen van anderen te lezen. Wie weet... :shock:

Re: Nieuwe studie UVA: Psychobiologie!

Enzympje schreef:De opleiding bestaat pas 2 jaar en alleen bij de UVA heb ik gehoord...

Is neuropsychologie geen afstudeerrichting?
Dat mag ik toch hopen ja... Anders zit voor niets al 3 jaar zo hard te studeren! :shock:

Re: Nieuwe studie UVA: Psychobiologie!

Klinkt leuk, maar wat kan je ermee als je klaar bent?

Berichten: 47

Re: Nieuwe studie UVA: Psychobiologie!

Klinkt leuk, maar wat kan je ermee als je klaar bent?


Dat vraag ik me ook af, je werkt op het snijvlak van de Pschylogie en het Moleculair Biologisch onderzoek staat er op de site maar kan me daar niet al teveel van voorstellen.

Re: Nieuwe studie UVA: Psychobiologie!

Oei, ik weet niet meer of ik het me goed herinner... Ik ben 28 januari naar de voorlichtingsdag van psychobiologie geweest, daar vertelden ze waar je allemaal terecht kan komen en het is een stuk breder dan verwacht.

Er werd iig verteld dat er veel vraag naar psychobiologen was, omdat het een combinatie van psychologie en biologie is. Je kon terecht in onderwijs, beleid, onderzoek en nog twee richtingen, geloof ik, maar ik heb helaas geen aantekeningen ervan gemaakt.

Aan een kant lijkt de studie me erg leuk, maar ik twijfel over sommige dingen nog wel een beetje... Gelukkig heb ik nog tijd zat om me te orienteren, ik zit pas in 5vwo. :shock:

Re: Nieuwe studie UVA: Psychobiologie!

Naja, ik wil ook psychologie of geneeskunde studeren, maar psychobiologie is daar geen goede mix van... ik vind dat het zelf weinig met psychologie te maken heeft... het heeft meer met de hersenen te maken, niet met sociaal gedrag of zo dat je onderzoekt... heb het er eens een x met een student ervan gepraat... echt heel anders dan je zou denken... :shock:

Reageer