proefje met spoel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 647

proefje met spoel

Ik dacht in deze vakantietijd wat creatief te zijn, en knutselde met een multimeter, een meter of vijf elektriciteitsdraad een spoel met meetmogelijkheid in elkaar.

Nu blijkt dat ik geen aflezing krijg, noch bij het bewegen van een magneet in de spoel, noch door het plaatsen van de spoel naast een elektriciteitsleiding.

Ligt dit aan het aantal windingen (13 :roll: ), of zie ik iets over het hoofd?
???

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: proefje met spoel

Ik neem aan dat je de stroom probeert te meten (en niet de spanning)?

Kun je eens de dimensies van de spoel en de sterkte van de magneet geven?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: proefje met spoel

Kun je eens de dimensies van de spoel en de sterkte van de magneet geven?
spoel

opgewonden rond PET-fles, 13 windingen in enkele draad (cfr. boxendraad)

magneet

kleine, huis-en-tuin magneet (grootste die ik vond)
???

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: proefje met spoel

Ik denk dat de stroom te klein is om te meten. Neem eens een garenklosje en wikkel daar je 5m draad omheen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: proefje met spoel

Ik vermoed zelfs dat de meter niet gevoelig genoeg is. Dit proefje laat ik regelmatig voor de klas zien, en daarvoor gebruiken we een heel gevoelige oude analoge amperemeter, en overigens een vrij forse magneet....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: proefje met spoel

Je kunt inderdaad beter een kleine spoel maken met veel windingen, b.v. om een garenklosje of een stukje elektriciteitspijp.

En dan de multimeter op het laagste stroombereik. Het effect is overigens het best te zien met een ouderwetse wijzermeter.

Een ander leuk proefje zag ik laatst in het programma Hoe?Zo!

Neem een stuk elektriciteitssnoer als springtouw en verbind de beide uiteinden met draad aan een fietslampje. Als je dan het springtouw gaat draaien zal er elektriciteit ontstaan, genoeg om het lampje te laten opflitsen als het "springtouw" de veldlijnen van het aardmagnetisch veld doorsnijdt.

Reageer