Springen naar inhoud

[Mechanica] "veerconstante" gasgevulde cilinder

• Log in om te kunnen reageren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44835 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juli 2006 - 12:20

Als je een veer 1 cm indrukt, krijg je een veerkracht F. Druk je hem 2 cm in, dan krijg je een veerkracht 2.F Het lineaire verband tussen uitrekking "u" en kracht wordt voor elke veer gegeven door zijn veerconstante cv, F=cv.u .

nou loopt er in het huiswerkforum een topic met een vraagje waar ik zo gauw niet uitkom, en ik heb even weinig tijd om het uit te gaan zoeken. Hulp welkom zogezegd.

Het gaat om vraag d. in het topic:
http://www.wetenscha...showtopic=35513
waarin de arbeid moet worden berekend die wordt uitgeoefend door de wrijvingskracht op de zuiger van een gasgevulde cilinder. De cilinder wordt ingedrukt, en dan plots losgelaten zodat hij "uitveert", doorveert tot voorbij de evenwichtsstand, terugveert etc. Met W=F.s komen we er niet, want F is niet constant.

Ik heb het gevoel dat de oplossing ligt in een toestand van potentiŽle energie bij volledig ingedrukte toestand, maximale kinetische energie van de zuiger bij het passeren van de evewichtsstand, en potentiŽle energie in uitgeveerde toestand. Voor een (spiraal)veer ken ik dat verband wel.

Iemand zal dit ongetwijfeld weten, en kan me veel tijd en moeite besparen aan uitzoekerij. Bij voorbaat dank voor de assistentie. Misschien is het wel siompeler dan ik denk, het is "maar" een examenvraagje......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2006 - 12:30

Om het centraal te houden alle antwoorden svp in dat topic plaatsen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures