speciale tekens in BBcode

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

speciale tekens in BBcode

zo af en toe worden er in BBcode formules getypt die zo goed als onleesbaar worden, zoals "pie.r^2". Nou bestaan er natuurlijk superscripttags en zo, maar die kent blijkbaar niet iedereen hier op het forum. En verder hebben we nog wat .GIF symbooltjes onder de link: "meer emoticons", maar die lijst is noch compleet, noch fraai.


Als er echt zware formules moeten worden getypt hebben we natuurlijk LaTeX, wat fantastisch is voor het "grotere" werk, maar wat omslachtig voor simpele dingetjes.


Met "hekje-ampersand" codes kan dat een stuk knapper. We willen de codes van vaak gebruikte tekens in een lijst beschikbaar maken, zodat je met knippen uit die lijst en plakken in je bericht relatief eenvoudig beschikking krijgt over bijvoorbeeld: ‰ ∑ ≤ ∫

2∙3 = 6 wat vind je van dit vermenigvuldigingspuntje ‼


hier kun je beschikbare zaken vinden.

http://www.tntluoma.com/sidebars/codes/


http://www.pemberley.com/janeinfo/latin1.html


de bedoeling is dat je relatief eenvoudig bijvoorbeeld zult kunnen typen:


3 ∙ sin(α) ≤ cos(β)

we maken de grote en kleine Griekse alfabetten beschikbaar, en wat vaker gebruikte eenvoudige (wiskundige) tekens. Heb je nog speciale wensen, laat het dan aub op korte termijn weten, liefst in dit topic.


groet, Jan
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: speciale tekens in BBcode

voorlopige lijst:

(waar vierkantjes staan gaat het om tekens die niet automatisch worden weergegeven op dit forum. Onderzocht wordt of hier wat aan gedaan kan worden)


diversen


x subscript x (kies tekst voor x)

x superscript x (kies tekst voor x)


¼ fraction one quarter

½ fraction one half

¾ fraction three quarters


° degree sign

¹ superscript one = superscript digit one

² superscript two = superscript digit two = squared

³ superscript three = superscript digit three = cubed


¯ macron = spacing macron = overline = APL overbar

◊ lozenge

♠ black spade suit

♣ black club suit = shamrock

♥ black heart suit = valentine

♦ black diamond suit

™ trade mark sign

® registered sign = registered trade mark sign

© copyright sign

€ euro sign

ß Small sharp s, German (sz ligature)


wiskundige operatoren


· middle dot = Georgian comma = Greek middle dot

÷ division sign

∗ asterisk operator

√ square root = radical sign

∞ infinity


wiskunde comparatoren


∝ proportional to

≅ approximately equal to

≈ almost equal to = asymptotic to

≠ not equal to

≡ identical to

≤ less-than or equal to

≥ greater-than or equal to

± plus-minus sign = plus-or-minus sign


pijltjes


← leftwards arrow

↑ upwards arrow

→ rightwards arrow

↓ downwards arrow

↔ left right arrow


⇐ leftwards double arrow

⇑ upwards double arrow

⇒ rightwards double arrow

⇓ downwards double arrow

⇔ left right double arrow


Grieks klein


α greek small letter alpha

β greek small letter beta

γ greek small letter gamma

δ greek small letter delta

ε greek small letter epsilon

ζ greek small letter zeta

η greek small letter eta

θ greek small letter theta

ι greek small letter iota

κ greek small letter kappa

λ greek small letter lambda

μ greek small letter mu

ν greek small letter nu

ξ greek small letter xi

ο greek small letter omicron

π greek small letter pi

ρ greek small letter rho

ς greek small letter final sigma

σ greek small letter sigma

τ greek small letter tau

υ greek small letter upsilon

φ greek small letter phi

χ greek small letter chi

ψ greek small letter psi

ω greek small letter omega


Grieks groot


Α greek capital letter alpha

Β greek capital letter beta

Γ greek capital letter gamma

Δ greek capital letter delta

Ε greek capital letter epsilon

Ζ greek capital letter zeta

Η greek capital letter eta

Θ greek capital letter theta

Ι greek capital letter iota

Κ greek capital letter kappa

Λ greek capital letter lambda

Μ greek capital letter mu

Ν greek capital letter nu

Ξ greek capital letter xi

Ο greek capital letter omicron

Π greek capital letter pi

Ρ greek capital letter rho

Σ greek capital letter sigma

Τ greek capital letter tau

Υ greek capital letter upsilon

Φ greek capital letter phi

Χ greek capital letter chi

Ψ greek capital letter psi

Ω greek capital letter omega
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: speciale tekens in BBcode

Leuk idee, maar ik heb evensnel op de [ tex ] knoppen geduwd als naar deze pagina te gaan, en bij latex weet je onmiddellijk wat je nodig hebt. Iedere letter is een met zijn naam. Hier moet je nog uit de hele waslijst zoeken :roll: .

Trouwens, dat subscribt kan je niet van een andere pagina kopiëren, je moet als de codes gebruiken.


Misschien iets voor de oude rotten, die niet toegeven aan latex en alles handmatig willen doen :P .

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: speciale tekens in BBcode

Rov, je hebt gelijk, met LaTeX kun je alles. Maar als je een simpel sommetje wilt weergeven is LaTeX natuurlijk nogal omslachtig. LaTeX is ook vooral bedoeld voor de ingewikkelder vergelijkingen en formules. Wat we nu gaan doen is puur een extraatje voor het gemak.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: speciale tekens in BBcode

Bovendien is niet iedereen zo snel weg met LaTeX en dan is dit een handig alternatief voor relatief kleine formules en berekeningen, of tekens in een tekst.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: speciale tekens in BBcode

Leuk idee, maar ik heb evensnel op de [ tex ] knoppen geduwd als naar deze pagina te gaan, en bij latex weet je onmiddellijk wat je nodig hebt. Iedere letter is een met zijn naam. Hier moet je nog uit de hele waslijst zoeken . Trouwens, dat subscribt kan je niet van een andere pagina kopiëren, je moet als de codes gebruiken.
Ik heb die waslijst in een word-bestandje staan, overzichtelijker dan ik hem hierboven kon afdrukken, en met nog een kolommetje voor de te kopiëren codes ertussen. Dat zet ik open naast het WSF.

Dan werkt dat superscript typen bijvoorbeeld ineens ook veel vlotter.

Misschien iets voor de oude rotten, die niet toegeven aan latex en alles handmatig willen doen.
:P "oude rot" is een complimenteuze term (dank je) gebruikt voor mensen in een groep (bijv. soldaten, wegwerkers, etc.) die in de door de groep uit te voeren werkzaamheden al alle ervaring hebben en overal de makkelijkste en vlotste weggetjes weten om met de minste inspanning het maximale resultaat te behalen. :P

Ze spenderen maar half zoveel energie als de groentjes en halen daarmee toch het dubbele resultaat.

sin(30°) ≤ √x heb ik veel sneller met behulp van zo'n tabelletje unicodes hier getypt dan via LaTeX. En natuurlijk is het beperkt. Er zijn ook gelegenheden dat ik graag naar LaTeX pak.

De oude rot kiest het handigste gereedschap. En indien er een mug dient te sterven, is het kanon niet het aangewezen gereedschap...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: speciale tekens in BBcode

En indien er een mug dient te sterven, is het kanon niet het aangewezen gereedschap...... :P

Ach, het kan wel een enorm bevredigend gevoel geven als zo'n kanon die irritante mug doodt.. 8)


Sorry, heel erg offtopic.. :roll:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: speciale tekens in BBcode

Zo, hij staat erbij. Veel plezier ermee!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: speciale tekens in BBcode

Mijn grote dank voor de speciale tekens.


Dit vergemakkelijkt mijn leven op het huiswerkforum al enorm. Ik heb nog wel een paar kleine suggesties voor aanpassingen of toevoegingen, c.q. overbrengingen uit de emoticonhoek, maar we hebben iets heel werkbaars. Nou hopen dat velen hem gauw vinden, zodat we niet langer gek hoeven te worden van

SO42- en 24,2.10^-23,

maar dat we lezen

SO42-

en 24,2·10-23


nou kost dat écht maar een klein beetje moeite meer.


I ♥ technisch team :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: speciale tekens in BBcode

Mooie realisatie, al zal ik er door \(LaTeX\) niet zo veel gebruik van maken - toch een dikke pluim :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: speciale tekens in BBcode

(daar is'tie weer.....)

die nieuwe speciale tekens, waarvoor ik nog steeds innig dankbaar ben, behoeven een kleine aanpassing. Ik heb nog lang niet alle tekens geprobeerd, maar bijvoorbeeld de middle dot · : Als je die kopieert, dan kopieer je blijkbaar automatisch een feedback-carriage-return (enter) mee. Of anders vindt BBcode misschien dat je na die kopieer-plakactie maar aan een nieuwe regel moet beginnen, wat precies de oorzaak is weet ik natuurlijk niet.


Handig is dat niet. [rr]


Geen haast, maar als je het op de "te doen" lijst zou kunnen zetten, graag.


Oh ja, en hoe moeilijk is het om er nog wat andere dingetjes in te wijzigen c.q. toe te voegen?? Er zijn best wel tekens uit de emoticon-hoek die beter overkomen dan sommige unicode-tekens dat doen in het forum-lettertype. En in de emoticon-hoek staan nog handigerds die in de speciale tekenslijst ontbreken. Als ik een lijstje met suggesties maak, kan dat dan ook nog op een "te doen" lijstje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: speciale tekens in BBcode

Ik heb nog lang niet alle tekens geprobeerd, maar bijvoorbeeld de middle dot · : Als je die kopieert, dan kopieer je blijkbaar automatisch een feedback-carriage-return (enter) mee.

Dit komt omdat jij net iets teveel kopieert (je kopieert namelijk de enter van die pagina mee zeg maar). Ik heb het net even uitgetest en als je enkel de middle dot selecteert (geen omringende spaties etc) en dan kopieert dan heb je hier normaal geen last van (alleeja, ik toch niet [rr] )


Edit: Als je zegt welke tekens er nog bij kunnen dan kan dat wel aangepast worden. Dat lijkt me niet zo'n enorm werk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: speciale tekens in BBcode

·

boven middle dot als puntje gekopieerd. Zó smal aangesleept dat het streepje op mijn scherm nauwelijks te zien was (maar goed, ik heb een leesbril). Ik kreeg automatisch een enter. Ik kan hem inderdaad breder aanslepen (inclusief zo te zien één of twee spaties erachter) en krijg dan precies hetzelfde resultaat op mijn scherm. Als ik de zo smal mogelijk aangesleepte punt nu in mijn berichtvenster aansleep, staat daar een puntje met twee spaties erachter. Die twee spaties krijg ik niet apart aangesleept.

·

en hierboven als unicode-sequentie gekopieerd. Weer zo smal mogelijk, wéér die enter.


Ik zie echt niet wat ik fout doe. Zeker weten dat ik geen lege ruimte meeneem!


En voorstellen tot aanpassing komen eraan. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: speciale tekens in BBcode

· bij mij doet ie het wel. Trouwens, als de middel dot niet direct is te copiëren dan kan je ook gewoon de code gebruiken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: speciale tekens in BBcode

als de middel dot niet direct is te copiëren dan kan je ook gewoon de code gebruiken.
dat doet er bij mij niet toe. Of ik nou teken kopieer of de codesequentie, in beide gevallen krijg ik gratis die enter mee. Hoe krap ik ook aansleep, of van voor naar achter of van achter naar voor aansleep, het maakt allemaal niks uit.


ik kopieer krap, dus zonder spaties, plak op het einde van mijn bericht, dwz naar een plaats waar niks meer achter staat. Op die plaats wordt de code geplakt, en tevens mijn cursor automatisch op een nieuwe lege regel geplaatst. Als ik nu in mijn bericht het laatste stuk aansleep, kleurt de code blauw, plus zo te zien twee spaties die ik zekerweten niet heb meegekopieerd


Ik heb de volledige lijst ook in een word document (tabel) staan. De technici hebben op basis van dat document de speciale-tekenslijst gemaakt, ook qua opmaak lijken beide dingen als twee druppels water op elkaar. Als ik daaruit naar mijn bericht kopieer heb ik dat probleem niet. Geen extra entertje mee, geen extra spaties....... :?:


Heb ik ergens afwijkende instellingen in mijn computer staan?? [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer