Zwaarder dan water?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Zwaarder dan water?

Weet er iemand welke vloeistof zwaarder is dan water maar niet mengt met water?

Het moet dus op de bodem blijven van mijn pot, bokaal, vaas, iets in die aard en het moet te vinden zijn in de kruidenierswinkel, hobbywinkel of dergelijke.

Liefst zo vlug mogelijk antwoord.

THX.

Berichten: 311

Re: Zwaarder dan water?

Hoi!

Hier vind je 't een en 't ander!

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...p?showtopic=825

groeten
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 3

Re: Zwaarder dan water?

kwik ! :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: Zwaarder dan water?

kwik ja, maar dat zou ik niet durven.

Ik heb thuis een ongevaarlijke (tenminste als je geen gekke dingen doet, zoals opdrinken) "waterzandloper". Er zit lucht water en een paarse rode vloeistof in en die is zwaarder dan het water.

Volgens mij is het ecoline...

Olie werkt ook, maar dat is helaas lichter dan water.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Zwaarder dan water?

Sommige aardolieen zijn ook zwaarder dan water (lange C-ketens).
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Zwaarder dan water?

ether

Re: Zwaarder dan water?

Het laatste antwoord is m.i. fout. Ether heeft een dichtheid van 0.7. Dus drijft op water. Maar een gemakkelijke en niet zo'n dure mogelijkheid is misschien de vloeistof "perchloorethyleen". De dichtheid is 1.6. Dit wordt gebruikt als reinigingsvloeistof in de stomerij. Er is vast wel een stomerij die je een hele of halve liter wil verkopen. De oplosbaarheid in water is 0.02%. Het kookpunt is 121C. Het oplosmiddel is volgens ed EU regels ingedeeld als "schadelijk" (voor de gezondheid) en "milieugevarlijk". Als je het dus weg wilt gooien moet het als chemisch afval naar het afval depot van de gemeente

Re: Zwaarder dan water?

Juist, als we het over diethylether hebben.Van de tientallen soorten zijn er maar enkele met een sg groter dan 1.Onder de naam ether vind men een hele waslijst van producten.Ik had wat beter moeten nadenken,alvorens de naam "ether" de wereld in te sturen.

Reageer