spelletje

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

spelletje

Het is mogelijk om door alle getallen van 1 tot 10, 3 maal te gebruiken het getal 6 uit te komen.

Iedere keer ben je verplicht alle 3 de getallen te gebruiken en je mag alle wiskundige bewerkingen gebruiken die er bestaan.

Bv 2+2+2=6

...

Het lukt mij echter niet om met de getallen 8 en 9 aan 6 te geraken, kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: spelletje

9 - 9 / sqrt(9)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: spelletje

9 - 9 / sqrt(9)


hm, ken ik niet sqrt,

kan je even kort uitleggen hoe dat werkt?

thx

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: spelletje

afkorting vierkantswortel
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 1.404

Re: spelletje

Is het niet (9+9) /sqrt(9)?

Berichten: 1.404

Re: spelletje

Is het niet (9+9) /sqrt(9)?


en 8^1/3+8^1/3+8^1/3 = 6

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: spelletje

Is het niet (9+9) /sqrt(9)?


Dat is dan een tweede oplossing.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: spelletje

en 8^1/3+8^1/3+8^1/3 = 6


klopt niet want je mag alleen maar die drie achten gebruiken, geen andere getallen :shock:

Berichten: 718

Re: spelletje

Anonymous schreef:
peterdevis schreef:
en 8^1/3+8^1/3+8^1/3 = 6
klopt niet want je mag alleen maar die drie achten gebruiken, geen andere getallen :shock:
Dat is dan een beetje vreemd want waarom mag je de 2e-machts wortel dan wel gebruiken? Alleen omdat het getal 2 daarin verstopt wordt in de uitdrukking sqrt?

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: spelletje

Dat is dan een beetje vreemd want waarom mag je de 2e-machts wortel dan wel gebruiken? Alleen omdat het getal 2 daarin verstopt wordt in de uitdrukking sqrt?


Inderdaad, als je wortels mag gebruiken bestaande uit een ander getal, waarom dan geen machten? Dat is juist hetzelfde... (vierkantswortel = tot de macht 1/2, en 1 en 2 zijn verschillende cijfers, en dat mag dus sowieso niet.) Wortels zijn dus in geen geval toegelaten.

En hoe doe je dit spelletje trouwens met het getal 1?
You can't predict a fool's behaviour

Berichten: 338

Re: spelletje

1-1+2-2+3-3+4-4+5-5+6-6+7-7+8-8+9-9+10-10+5+3-4*2+10+7-8-9+1*6=6 8)

Reageer