Makelaar in koffie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 283

Makelaar in koffie

Het is mij bekend dat wanneer een Nederlands bedrijf grondstoffen in bulk koopt (bijvoorbeeld koffie of rijst het hiervoor geen BTW (of amper?) hoeft te betalen. Een afrikaans, Aziatisch of Amerikaans bedrijf dat Koffie zou branden en verpakken en dat dan naar hier zou exporteren betaald BTW over de totale prijs van het eindprodukt en dus ook over de grondstofprijs. De BTW werkt hier dus als een - min of meer verkapte - ordinaire importheffing.

Maar ik heb een paar vragen met betrekking tot invoerrechten.

Als een klein Nederlands bedrijf een produkt laat maken in India, bijvoorbeeld een fietsframe, dan moeten importrechten betaald worden. Zijn die importrechten dan lager dan wanneer het indiase bedrijf dat de frames maakt die frames zelf exporteerd vanuit India naar hier en dan hier verkoopt?

Een derde mogelijkheid is dat de frames niet gebouwd worden door een Indiaas bedrijf maar dat een multinational, holding een eigen fabriek opstart in India. Wanneer dan een Nederlandse fietsenfabriek, onderdeel van deze holding de frames koopt, is dat in feite een transactie binnen het bedrijf. Is het dan ook zo dat er geen (of minder) importbelasting betaald hoeft te worden?

In hoeverre vormen dit soort - eventuele - economische voordelen waarbij de multinational een soort sluis is (en de construktie daarmee bijna een soort smokkelroute geeft die andere partijen op de markt ontberen) de ontstaanskracht achter steeds grotere bedrijven en holdings omdat deze taxtechnisch bevoordeeld worden?

Berichten: 1.425

Re: Makelaar in koffie

Nee, BTW wordt alleen betaald door de consument. de BTW die een bedrijf aan een leverancier betaald trekt hij af op zijn aangifte. Binnen de EU hoeft een bedrijf, als hij levert aan een ander bedrijf, geen BTW in rekening te brengen en bij invoer van buiten de EU hebben veel bedrijven een ontheffingsvergunning en hoeven geen BTW aan de douane af te dragen. Mochten ze dit niet hebben, kunnen ze de BTW toch weer aftrekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Makelaar in koffie

Indien er invoerrechten op een bepaald product gelden dan geldt dat altijd en voor iedereen, dus in alle gevallen die je noemde zijn de invoerrechten gelijk.

Wel zijn er soms mazen in deze systemen in geval van import en export via een bepaalde route. Zo hoeven bepaalde ex-kolonien van Europese landen minder invoerrechten te betalen dan andere landen. Stel dat je je Frame uit India exporteert naar Angola (er van uitgaande dat Angola zo'n land met minder invoerrechten is), en vervolgens vanuit Angola naar Nederland exporteert, dan zou je in totaal minder invoerrechten kunnen hebben dan bij directe export.

Maar in de praktijk komt dit weinig voor: de verdragen op dit punt zijn meestal dichtgetimmerd.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 283

Re: Makelaar in koffie

en bij invoer van buiten de EU hebben veel bedrijven een ontheffingsvergunning en hoeven geen BTW aan de douane af te dragen.
Dat bedoel ik eigenlijk dat bedrijven binnen de eu voor import een ontheffing hebben maar bedrijven er buiten (voor export) niet.
Indien er invoerrechten op een bepaald product gelden dan geldt dat altijd en voor iedereen, dus in alle gevallen die je noemde zijn de invoerrechten gelijk.
Mijn andere vraag is of het wel gerekend wordt als invoer wanneer een westers bedrijf een eigen fabriek heeft in een niet westers land. Ik zou me kunnen voorstellen dat wanneer een of andere holding een stuk land koopt in India en daar een schoenenfabriek opzet dat de produkten dan als eigendom van de holding beschouwd worden en het vervoer van India naar Amerika niet als import maar als vervoer binnen de holding wordt beschouwd.

Het kan heel goed dat dit niet zo werkt (of dat het in Nederland niet zo werkt maar voor Amerika wel?) Maar ik vraag het me af en uit de reacties is het me nog niet helemaal duidelijk.

Berichten: 1.425

Re: Makelaar in koffie

Je eerste opmerking snap ik niet goed. Er is geen exportbelasting in Europa wel exportsubsidie. Die ontheffing is trouwens niet zo belangrijk, zoals ik aangaf, en kun je makkelijk krijgen.

Het antwoord op de tweede vraag is ja, dat wordt ook als invoer gezien.

Berichten: 283

Re: Makelaar in koffie

Het antwoord op de tweede vraag is ja, dat wordt ook als invoer gezien.
Ok bedankt dat wilde ik weten.

Met de eerste opmerking bedoelde ik export van elders naar hier komt op t zelfde neer maar nu is het produkt bij de grenspassage nog in bezit van degene die exporteerd.

Wat ik ook nog enigszins eigenaardig vind is dat sprake is van belasting toegevoegde waarde maar dat als die waarde voor een deel elders wordt toegevoegd de geheven belasting toch hier terecht komt. Nu wordt die belasting wel betaald door de consument hier maar die betaald eigenlijk zichzelf natuurlijk maar dan in collective zin; de staat.

Reageer