[biologie] van gen naar eiwit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 120

[biologie] van gen naar eiwit

Hallo,

Ik begrijp heel de overgang van een gen naar een eiwit wel, dus transriptie en translatie. Ik snap alleen niet waarom dit moet gebeuren!!! Kan iemand me dit uitleggen? Wat is ons lichaam meer met eiwitten dan met genen?

Berichten: 56

Re: [biologie] van gen naar eiwit

De taak van de eiwitten bestaat erin, het lichaam op te bouwen en te zorgen voor de goede werking ervan. Er bestaan verschillende soorten eiwitten. Er zijn de enzymen die de chemische reacties in ons lichaam sturen. Het feit dat we bijvoorbeeld suiker kunnen omzetten in energie, is het werk van enzymen. Er zijn ook transporteiwitten, zoals hemoglobine, dat zuurstofmoleculen van de longen naar de andere delen van het lichaam vervoert. Er zijn eiwitten die zich samentrekken, waardoor we kunnen bewegen. Sommige hormonen zijn ook eiwitten en zij spelen de rol van boodschappers en regelaars. Structuureiwitten geven de cellen, weefsels en organen vorm. De afweereiwitten, zoals de antilichamen, zijn belast met de bescherming en verdediging van het organisme...

Berichten: 120

Re: [biologie] van gen naar eiwit

Maar waarom wordt dan een gen omgezet in de taal van een eiwit? dat begrijp ik niet. Geven genen misschien informatie waar we vb. een open wonde hebben en zet die dat dan om naar de taal van eiwitten zodat deze die wonde kunnen herstellen?

Berichten: 20

Re: [biologie] van gen naar eiwit

Maar waarom wordt dan een gen omgezet in de taal van een eiwit? dat begrijp ik niet.  Geven genen misschien informatie waar we vb. een open wonde hebben en zet die dat dan om naar de taal van eiwitten zodat deze die wonde kunnen herstellen?
Eiwitten bestaan uit bouwblokken de aminozuren.

In de genen staat simpel gezegt gecodeerd hoe de eiwitten eruit moeten zien in welke volgorde de aminozuren geplaatst moeten worden.

Genen geven geen informatie door over 'openwonden' dit doen andere reactiemechanismes die bijv. uit eiwitten of enzymen bestaan.

En die dingen zijn dus gemaakt met behulp van de 'taal' van je erfelijk materiaal je DNA en dit ligt weer op een gen.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [biologie] van gen naar eiwit

Eiwitten doen al het werk.

Heel simplistich komt het hier op neer:

Een eiwit op het celmembraan (receptor) registreerd dat er te weinig hemoglobine aanwezig is. Vervolgens zet hij een ander eiwit aan het werk om dit op te lossen.

Die gaat naar het DNA en opend het hemoglobine gen. Dit gen wordt vervolgens afgelezen en er worden nieuwe hemoglobine eiwitten gemaakt.

Op het DNA staat alleen het recept hoe de nieuwe hemoglobine gemaakt moet worden. De eiwitten bepalen wanneer dit moet gebeuren.

Berichten: 120

Re: [biologie] van gen naar eiwit

Bedankt!!! eindelijk snap ik het!!

Reageer