Springen naar inhoud

[Fysica]elekriciteit:weerstandwaarde R

• Log in om te kunnen reageren

miss science

miss science

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2006 - 18:42

Na het sluiten van een schakelaar S, waarin 2 keer 8 ohm in parallel staan en dit geheel bovendien in serie met R, wordt de stroom geleverd door de ideale spanningsbron E, anderhalve (1.5) keer groter.

Wat is de weerstandwaarde R?

A) 2ohm
B) 4ohm
C) 6ohm

Oorspronkelijk is de schakelaar open, maar wanneer men het gaat sluiten wordt de spanning anderhalve keer groter.
Belangrijk om te weten, want dat is niet zo duidelijk in de opgave, is dat de schakelaar S zich naast één van de twee 8 ohm's bevindt.

Weet er iemand hoe het moet?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juli 2006 - 18:50

Wanneer die schakelaar open is, zal er enkel de weerstand van 8 in serie staan met R; dus:

LaTeX

Met de schakelaar gesloten heb je 8 // 8 = 1/(1/8+1/8) = 4 in serie met R, maar de nieuwe I' is 1.5*I; dus:

LaTeX

Gelijkstellen van de U's en schrappen van de gelijke I's levert een vergelijking in R.

Het komt erop neer de gegevens (die in woorden en/of schema staan) te 'vertalen' naar vergelijkingen. Je hebt hier duidelijk twee situaties (schakelaar open en gesloten), schrijf de situatie dus in beide gevallen uit. Het betreft spanning, stroom en weerstand; de wet van Ohm ligt dus voor de hand.

Edit: een poging tot het weergeven van je circuit; / is de schakelaar.

|-/-[8]---|

|--|         |--[R]--|

|  |---[8]---|       |

|                    |

|-------E------------|

Met de schakelaar open vervalt de bovenste 8 en krijg je gewoon -[8]--[R]- = -[8+R]-.
Met de schakelaar dicht is de 8//8 = 4; dus: -[4]--[R]- = -[4+R]-.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 juli 2006 - 23:11

Na het sluiten van een schakelaar S, waarin 2 keer 8 ohm in parallel staan......

Dit is nou niet bepaald een heldere beschrijving van hoe het geschakeld staat.
Ziet iemand kans om dit concreter te formuleren?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juli 2006 - 12:01

Ik denk zoals in het schema hierboven, zo voldoende duidelijk?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 juli 2006 - 12:35

Nee, niet duidelijk. Ik kan de beschrijving nog niet direct rijmen met dat schema. Met hetzelfde gemak kun je lezen dat het contact en de 2 weerstanden van 8 ohm parallel aan elkaar staan.
Anders gezegd: ik vind de oorspronkelijke beschrijving zo krom dat je er van alles van kunt maken.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juli 2006 - 12:38

Dat klopt, met dat blauwe alleen was het me ook niet duidelijk maar mijn interpretatie (zoals het schema hierboven) komt ook van de toelichting eronder:

Oorspronkelijk is de schakelaar open, maar wanneer men het gaat sluiten wordt de spanning anderhalve keer groter.
Belangrijk om te weten, want dat is niet zo duidelijk in de opgave, is dat de schakelaar S zich naast één van de twee 8 ohm's bevindt.

Dat werd waarschijnlijk verduidelijkt door een figuur dat bij de opgave hoorde.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures