pH-waarden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

pH-waarden

Hallo,

Wij hebben met scheikunde een proef gedaan waarbij we de pH-waarden van water moesten meten. Deze waarden hebben we ook moeten schatten.

Nu is de vraag: verklaar de verschillen tussen de verwachte en gemeten waarden.

De waarde van kraanwater hebben wij geschat op >7, water 7 en gedestilleerd water 7. De gemeten pH-waarden zijn kraanwater 7, water 6 en gedestilleerd water ook 6.

Kan iemand ons hierbij helpen?

Alvast bedankt,

Jacqueline, Demelza en Kim

Berichten: 30

Re: pH-waarden

Een zure stof heeft veel H+ ionen, een basische OH-.

je kraantjeswater is net neutraal, je water en gedestilleerd water zijn licht basisch. Ik zou denken dat het hiermee te maken heeft:

CO2 + H2O <-> H2CO3 <-> H+ + HCO3- <-> CO32- + 2H+

Dat is de enige vergelijking die mij enigszins logisch lijkt. in het water en het gedestilleerd water is minder CO2 aanwezig waardoor je een basische stof krijgt.

Om eerlijk te zijn lijkt mij dit geen goeie verklaring :shock:

maar het is het beste wat ik voor het moment geven kan :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: pH-waarden

Draw.Stick schreef:Een zure stof heeft veel H+ ionen, een basische OH-.

je kraantjeswater is net neutraal, je water en gedestilleerd water zijn licht basisch. Ik zou denken dat het hiermee te maken heeft:

CO2  +  H2O <-> H2CO3    <->  H+  + HCO3-  <->   CO32-  + 2H+

Dat is de enige vergelijking die mij enigszins logisch lijkt. in het water en het gedestilleerd water is minder CO2 aanwezig waardoor je een basische stof krijgt.

Om eerlijk te zijn lijkt mij dit geen goeie verklaring :shock:

maar het is het beste wat ik voor het moment geven kan  :wink:
pH 6 is niet basische, maar licht zuur.

doordat CO2 oplost in het water, wordt het licht zuur.

Berichten: 30

Re: pH-waarden

hahah...

inderdaad, ik dacht al dat er iets flink mis was met wat ik zei :shock:

Re: pH-waarden

Water is H2O

Soms is het zo dat er meer H+ ionen dan OH- ionen in water zitten.

Als dit het geval is dan heb je een zuur (acid) water.

Als er meer OH- ionen aanwezig zijn dan H+ ionen spreekt men over basisch (alkaline) water.

Als er evenveel H+ als OH- ionen aanwezig zijn dan spreekt men van neutraal water.

Bij normale temperatuur (22°C) en bij neutraal water, is de verhouding van de H+ ionen tot de totale water molecule 1 tot 10+7 (10tot de zevende).



Stel dat we 1 eenheid watermolecules hebben dan zijn er op die eenheid een totaal aantal van 1x10-7 van deze H+ ionen. Het aantal OH- ionen is dan ook 1x10-7 daar we met neutraal water te maken hebben.

Als zure mineralen zoals zwavel of chloor bijgevoegd worden dan stijgt het aantal H+ ionen omdat de OH- atomen, electronen weggeven aan deze zure mineralen. Als het aantal H+ ionen vergroot tot 1x10-6 eenheden ofwel 10x meer H+ ionen dan bij neutraal water, dan is het zo dat het aantal OH- ionen vermindert tot 1x10-8 eenheden. De pH van dit water is dan 6.

Je zou je de volgende vragen kunnen stellen:

1. Hebben jullie het gedistilleerd water bij 22°C getest op de pH waarde? 2. Hoe werd dit water gedistilleerd?

Gedistilleerd water zou een pH van 7 moeten hebben.

Water uit de fles, bvb Evian heeft een pH van 7,2 (staat op de fles ten minste)

Cola heeft een pH van 2.5 en Diet coke 3.2.

3. Zit er een water verzachter op jullie leiding?

Hardheid van water wordt bepaald door de kalkinhoud. Een waterverzachter vervangt de calcium ionen met natrium ionen. De Natrium komt met chloor en het resultaat is meer zuur water!

Groetjes en hopelijk hebben jullie hier iets aan!

Elisabeth

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: pH-waarden

Als zure mineralen zoals zwavel of chloor bijgevoegd worden
Zwavel en chloor zijn geen mineralen. Daarbij komt dat zwavel niet zuur reageert.

Dat gedistilleerd water zuur is, ligt eraan (zoals Draw.Stick uitgelegd heeft) dat er CO2 in het water is opgelost.
dan stijgt het aantal H+ ionen omdat de OH- atomen, electronen weggeven aan deze zure mineralen
OH--atomen bestaan niet, wel OH--ionen. Daarbij komt dat deze ionen geen electronen weggeven (het is immer een zuur-base-reactie en geen redoxreactie), maar door vrijgekomen H+-ionen worden geneutraliseerd (hoe deze H+-ionen vrijkomen staat al in deze thread beschreven).

Het product uit H+-concentratie en OH--concentratie in water is bij kamertemperatuur altijd 1*10-14 mol2/L2.
De Natrium komt met chloor en het resultaat is meer zuur water!
Dit is niet waar, want zowel Na+- als Cl--ionen hebben geen invloed op de pH-waarde. Bovendien zijn de Cl--ionen al in het water, zodat een waterontharder op deze manier geen effect op de pH-waarde zou kunnen hebben.

Reageer