Cola + mentos in je maag

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Cola + mentos in je maag

Er bestaat een leuk proefje met cola en mentos, waarbij een enorme gasontwikkeling plaatsvindt: gewoon snel een paar mentos in een fles cola gooien. Maar stel dat je cola drinkt en je gelijk daarna mentos eet (of omgekeerd eerst mentos eet en dan cola drinkt), bestaat dan niet het gevaar dat je maag uit elkaar klapt door enorme gasontwikkeling? Moet de consument hier niet van op de hoogte gesteld worden? Of valt die gasontwikkeling wel mee? Zo ja, hoe komt dat dan precies?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 301

Re: Cola + mentos in je maag

Voor zover ik weet heeft het het beste effect als je het goed schud.

Gooide laatst voor de gein ook een mentos in een glas (coca) cola, gebeurde niks totdat ik ging mengen toen begon 't aardig op te schuimen.

En gisteren/vandaag heb ik 4 pack (groene air) mentos naar binnen gewerkt, deels in combinatie met cola en ik zit er nog :roll:

Kreeg geen kramp en kwam m'n neus ook niet uit lopen :wink:
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 3.165

Re: Cola + mentos in je maag

Jouw maag kan dat echt wel hebben hoor :wink:

De maag is 'ontworpen voor grote drukken en kan zich daar ook tot op zekere hoogte op aanpassen.

Als je pech hebt en er zeer veel gasontwikkeling is dan zal je een krampgevoel krijgen en boeren en/of scheten moeten laten, nog geen ramp hé.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Cola + mentos in je maag

De maag is helemaal niet ontworpen om grote drukken te kunnen verdragen. De maag zal rekken totdat deze niet verder kan en dan kan een maagscheuring optreden. Dit is ook in mythbusters laten zien. Door maagzuur te neutraliseren met 'bakingsoda' (vertaling??) is er een zeer grote gasontwikkeling te creeëren. Als je alle gaten afsluit is een scheuring te veroorzaken. In alle normale gevallen zal het overtollige gas je lichaam verlaten op minder explosieve wijze. Denk hierbij aan diffusie, boeren en scheten.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3.165

Re: Cola + mentos in je maag

De maag is helemaal niet ontworpen om grote drukken te kunnen verdragen. De maag zal rekken totdat deze niet verder kan en dan kan een maagscheuring optreden. Dit is ook in mythbusters laten zien. Door maagzuur te neutraliseren met 'bakingsoda' (vertaling??) is er een zeer grote gasontwikkeling te creeëren. Als je alle gaten afsluit is een scheuring te veroorzaken. In alle normale gevallen zal het overtollige gas je lichaam verlaten op minder explosieve wijze. Denk hierbij aan diffusie, boeren en scheten.
Je hebt gelijk Wouter. De maag heeft haar grenzen. De maag zal heus wel tegen een combinatie van cola en Menthos kunnen hoor, zo heftig is dat niet.

Bij nadere constatering heb ik me wat ongelukkig verwoord en verander ik bij deze mijn woordkeuze. Wat ik had moeten zeggen is 'de maag is er voor ontworpen om zich aan hoge drukken aan te passen.

Dat was wat ik bedoelde met deze zin:
De maag is ontworpen voor grote drukken en kan zich daar ook tot op zekere hoogte op aanpassen.
Ik begrijp wel dat dit verkeerd geïnterpreteerd kan worden, dat ligt dan aan mijn verwoording. Met het aanpassen doelde ik op dat mechanisme van uitrekking zoals jij omschrijft. Dat heet adaptieve relaxatie en treedt op zogauw er voedsel in de maag komt.

Natuurlijk kan de maag scheuren bij een extreme uitrekking. De vraag is hoe je dat voor elkaar wilt krijgen.

Ik garandeer jou dat wanneer jouw maag boven een bepaalde grens is uitgerekt dat jij dan al het mogelijke zal doen om verdere druk te voorkomen. Denk maar aan dat rotgevoel wanneer je eens veel te veel geheten hebt.

Berichten: 718

Re: Cola + mentos in je maag

'bakingsoda' (vertaling??)
Bakpoeder.

Berichten: 4.546

Re: Cola + mentos in je maag

klopt, de maag zal echt niet knappen in zo'n geval, maar ik denk wel dat je flink gaat boeren en scheten zal laten :roll: dat gas moet toch ergens heen?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Cola + mentos in je maag

Wouter_Masselink schreef: 'bakingsoda' (vertaling??)
Bakpoeder.
Nee: natriumbicarbonaat ofwel zuiveringszout. Bakpoeder kent een aantal toevoegingen die je in de keuken soms niet wilt hebben..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: Cola + mentos in je maag

ik heb onlangs gehoord dat er zo een scheuring of barsting is voorgekomen bij een meisje.

roddel: ze is er aan dood gegaan

weet hier iemand of dit waar is?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.660

Re: Cola + mentos in je maag

Weten: nee.

Maar gezien de rare streken die ze bij mythbusters moesten uithalen om het voor elkaar te krijgen, lijkt me het dusdanig onwaarschijnlijk dat ik de stelling best aandurf dat het een broodje aap verhaal is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: Cola + mentos in je maag

Met bier kan het wel aardig verkeerd aflopen: http://www.youtube.com/watch?v=MAcc8CPhlO4
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Cola + mentos in je maag

Met bier kan het wel aardig verkeerd aflopen: http://www.youtube.com/watch?v=MAcc8CPhlO4


:eusa_whistle:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 111

Re: Cola + mentos in je maag

margotica schreef:ik heb onlangs gehoord dat er zo een scheuring of barsting is voorgekomen bij een meisje.

roddel: ze is er aan dood gegaan

weet hier iemand of dit waar is?
Dat was laatst op televisie, bij 1000 ways to die. Maar ik geloof dat programma niet op hun woord. Het ging over een model die boulimie had. En toen zeer veel ging eten, ze was echter te laat met kotsen en trad een maagscheuring op. Hieraan is ze vervolgens overleden volgens het tv-programma.

stukje tekst erover: http://www.uzleuven.be/nl/psychiatrie/lich...totaal-onbekend

Wordt in gezegd dat het in zeer uitzonderlijke gevallen inderdaad levensbedreigend is.

Berichten: 128

Re: Cola + mentos in je maag

Terzijde: de formulering "de maag is ontworpen..." vind ik nogal creationistisch klinken.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Berichten: 12.262

Re: Cola + mentos in je maag

Naja, ontworpen of geevolueerd lijkt me hierin een beetje hetzelfde verhaal...

Uiteraard is het wel mogelijk dat de maag scheurt door ingestie van grote hoeveelheden voedsel (of wat je maar doorgelikt krijgt). Evengoed zijn zulke situaties zeldzaam, omdat de mogelijkheid tot overgeven aanwezig blijft - als je bijvoorbeeld een hoeveelheid water snel zou drinken die echt niet in je maag past, dan komt dat er aan de bovenkant weer uit.

Als het een gas betreft, bijvoorbeeld door het innemen van natriumbicarbonaat, komt het eruit als boeren ipv vomeren, maar feit blijft dat het lijf zich red door het overschot via een efficiente weg te verwijderen.
Victory through technology

Reageer