Wat vinden jullie van wat er op dit moment gebeurd in Israël

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3.165

Wat vinden jullie van wat er op dit moment gebeurd in Isra

GJ zei:
Zoals de zaken er nu voor staan zou het voor iedereen het beste zijn als Israel snel van de kaart verdween.
Hij motiveerde dit als volgt:
Nee, het is juist rationeel. Het zou zelfs voor de Israelis het beste zijn zoals voor iedereen in die regio. Het is vrijwel uitgesloten dat het er ooit goedkomt en er zullen dus altijd doden blijven vallen zolang Israel bestaat.  

Dit is een koele konstatering zonder dat ik hiermee een oordeel vel over wie er recht heeft waarop. Iedereen hier weet dat ik geen Israel liefhebber ben maar iedereen heeft het recht om te leven. En op deze manier gaat dat dus nooit lukken.
Purpere wolf (moderator) zei naar mijn mening terecht:
Ontopic blijven, dit onderwerp gaat over de situatie van voor 1947. Niet wat er nu gebeurt. Gelieve een nieuw onderwerp daarover beginnen.
Bij deze dus.

Ik stel voor om dit onderwerp af te trappen met een discussie over GJ zijn statement.

Ik ben het met hem eens. Het beste zou zijn als de staat Israël verdwijnt en

- of het grondgebied op een eerlijke manier wordt verdeeld tussen de Palestijnen en de Israëliërs.

- of de Israëliers en Palestijnen samen één land zouden vormen. Uiteraard zal ook dan de staat Israël moeten verdwijnen omdat er dan een nieuwe staat nodig is met een nieuwe naam en een nieuwe grondwet.

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 2 omdat ik het liefst zie dat mensen verdraagzaam samen leven. Het is beter als mensen constructief zijn en samenwerken dan dat ze erkaar proberen tegen te werken. Nu kan er in theorie zo'n dynamiek ontstaan tussen 2 buurlanden. Duitsland en Nederland hebben bijvoorbeeld een voortreffelijke relatie met elkaar. Maar ik zie dat helaas in het Midden-Oosten minder snel gebeuren. Daarom zou het volgens mij goed zijn als de Israëliers en de Palestijnen samen één land zouden runnen als volwaardig gelijkwaardige partners.

Ik weet dat ik nu wat aan het dromen ben; hoop doet leven.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Wat vinden jullie van wat er op dit moment gebeurd in Isra

Daarom zou het volgens mij goed zijn als de Israëliers en de Palestijnen samen één land zouden runnen als volwaardig gelijkwaardige partners.
Zoals het hier in Belgie ozo vlekkeloos verloopt :roll:

(en dat zittte we nog redelijk verdeeld)
Ik weet dat ik nu wat aan het dromen ben; hoop doet leven.
Ind. :wink:

Berichten: 118

Re: Wat vinden jullie van wat er op dit moment gebeurd in Isra

De huidige staat Israel heeft mijns inzicht oorlog nodig om de interne spannningen te ventileren. Teveel kasten/lagen/apartheid in de bevolking: arabiers, europese joden, russische, ethiopische.. en allemaal kijken ze op een andere 'groep' neer. Vandaar dat ik (al jaren) van mening ben dat Israel zoals het nu geografisch bestaat geen gezonde situatie is en beter vervangen kan worden door een land dat (a) door een internationaal bestuur geregeerd wordt a-la Bosnie, and (b) dat de grenzen aangepast worden tot een gebied dat het huidige Israel en de Palesteinse gebieden omvat.

Berichten: 718

Re: Wat vinden jullie van wat er op dit moment gebeurd in Isra

albert davinci schreef:Het beste zou zijn als de staat Israël verdwijnt en  

- of het grondgebied op een eerlijke manier wordt verdeeld tussen de Palestijnen en de Israëliërs.

- of de Israëliers en Palestijnen samen één land zouden vormen. Uiteraard zal ook dan de staat Israël moeten verdwijnen omdat er dan een nieuwe staat nodig is met een nieuwe naam en een nieuwe grondwet.  

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 2 omdat ik het liefst zie dat mensen verdraagzaam samen leven. Het is beter als mensen constructief zijn en samenwerken dan dat ze erkaar proberen tegen te werken. Nu kan er in theorie zo'n dynamiek ontstaan tussen 2 buurlanden. Duitsland en Nederland hebben bijvoorbeeld een voortreffelijke relatie met elkaar. Maar ik zie dat helaas in het Midden-Oosten minder snel gebeuren. Daarom zou het volgens mij goed zijn als de Israëliers en de Palestijnen samen één land zouden runnen als volwaardig gelijkwaardige partners.

Ik weet dat ik nu wat aan het dromen ben; hoop doet leven.
Je bevindt je daarmee in het gezelschap van de Israelische historicus Ilan Pappé (ook heel erg de moeite waard als je wilt dicussieren over de situatie rond 1948). Zijn mening is dat dat de enige oplossing is. Zie bijvoorbeeld de volgend site http://users.skynet.be/bk291253/geschieden...s/IlanPappe.htm

Het is een minderheid maar er zijn dus zelfs Israeliers die er zo over denken.

Berichten: 4.546

Re: Wat vinden jullie van wat er op dit moment gebeurd in Isra

als ik eerlijk ben: vind het totaaaaaale bullsh*t, ze knokken als een stelletje kleuters om een lolly, gewoon verdelen naar aantal inwoners en verwachte groei en de heilige plekken delen (versterkt ook nog eens onderlinge banden en begrip voor elkaar)

ik snap de moeite niet, maja de mens is kennelijk nog zeer primitief...
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 30

Re: Wat vinden jullie van wat er op dit moment gebeurd in Isra

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 2 omdat ik het liefst zie dat mensen verdraagzaam samen leven. Het is beter als mensen constructief zijn en samenwerken dan dat ze erkaar proberen tegen te werken.


Dit kan kloppen, maar het probleem is dat als er nu zo'n ontzettende haat is tussen de twee volken, dan is dat met het veranderen van de naam Israel en de grondwet heus niet voorbij. Het beste lijkt mij dat het eerlijk wordt verdeeld. Bekijk de grote van de bevolking van elke groep en bepaal zo hoeveel land ze verdienen. Ik denk dat het zo het best opgelost is, zo hebben de joden hun "beloofde land" en hoeven de palestijnen niet te worden weg gestuurd en het is natuurlijk beter dan deze eeuwig durende oorlog. De VN moet ingrijpen om zoveel mogenlijk mensen levens te sparen. Natuurlijk blijft er ook haat tussen de buurlanden, maar ik denk dat dat sneller zal overgaan dan als je ze samen laat wonen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Wat vinden jullie van wat er op dit moment gebeurd in Isra

Hoewel onwerkbaar... een atoombom op Jeruzalem; Natuurlijk met een vroegtijdige waarschuwing en een royale verhuiskosten vergoeding voor wie verhuist voor de deadline... Het zou een aantal problemen wellicht makkelijker maken om op te lossen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wat vinden jullie van wat er op dit moment gebeurd in Isra

Hoewel onwerkbaar... een atoombom op Jeruzalem
Dat meen je toch niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat vinden jullie van wat er op dit moment gebeurd in Isra

Zo kwam het op mij niet over, anders had het er echt niet meer gestaan pi.gif

Volgens mij bedoelt hij dat als ze het toch niet eens kunnen/willen worden over fatsoenlijk samenleven als volwassen mensen, dat ze dan maar vrolijk allemaal op moeten rotten, even plat gezegd. Desnoods onder dwang.

@qrnlk: correct me if I'm wrong.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Wat vinden jullie van wat er op dit moment gebeurd in Isra

Het was bedoeld als een waarheid verpakt in humor met een hele grote hamer.

Het grootste deel van het probleem is dat hier minimaal twee verschillende bevolkingsgroepen zijn die alle de macht over Jerusalem (en een aantal andere unieke zaken) willen hebben maar deze macht beslist niet willen delen. Door het object van conflict een eeuw of zo te verwijderen zou wellicht het conflict kunnen doen ophouden.

Merk op dat er ook een vraag verstopt zit in mijn opmerking. Wat vind je waardevoller: Een stad, in wezen niet meer dan haar gebouwen en infrastructuur OF de mensenlevens die door het voortslepen van dit conflict verloren zullen gaan?

@Ger: Je hebt ook gelijk hoor.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer