[Optica] Mengen van licht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 50

[Optica] Mengen van licht

Hallo ik ben nieuw op dit forum, en ik heb al gelijk een vraag.

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over logische poorten die

met licht werken. De essentie hierbij is dat in de electronische versie

electronenstromen, electronenstromen kunnen beinvloeden, (denk aan een transistor) Maar hoe kan licht licht beinvloeden? Ik dacht zelf aan kleur, of warmte. Maar mijn

vraag gaat over het mengen van verschillende kleuren licht: Zie

het plaatje:

Afbeelding

In dit geval wordt rood licht gemengd met groen licht. Ik weet dat het mengen

van kleuren licht iets anders is dan het mengen van verf. Is er een soort

kleurencirkel voor het mengen van licht? Kan uit dit menglicht weer

de oorspronkelijke kleur(en) worden gedestileerd? Welke kleur ontstaat

er in dit geval??

Alvast bedankt voor de antwoorden, ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: [Optica] Mengen van licht

De kleur lijkt mij een vrij lastig in de praktijk.

Ik zou persoonlijk eerder denken aan de fase of de polarisatie van licht...

Hoe werkt de codering? Is het binary of ternary of ....?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: [Optica] Mengen van licht

Daar licht bestaat uit golven, is het mengen van twee kleuren het zelfde als het superponeren van twee golven. En middels een Fourier analyse kun je ook weer de oorspronkelijke kleuren terug krijgen.

Wanneer je rood en groen licht mengt, lijkt dit voor het oog geel te zijn. Het is echter anders dan wanneer je licht hebt met de golflengte van geel licht, je hebt hier licht met een golfpatroon met twee verschillende golflengtes.

Welke kleuren je krijgt (voor ons oog) kun je aflezen aan de hand van twee coordinaten. Op Wikipedia wordt dit verder uitgelegd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Optica] Mengen van licht

Wanneer je rood en groen licht mengt, lijkt dit voor het oog geel te zijn. Het is echter anders dan wanneer je licht hebt met de golflengte van geel licht, je hebt hier licht met een golfpatroon met twee verschillende golflengtes.
óf het staat hier anders dan bedoeld, óf het is fout. Er is wel degelijk licht in dat elektromagnetisch spectrum met één discrete frequentie/golflengte dat door ons oog wordt waargenomen als geel licht. Dat komt omdat die ene frequentie binnen de gevoeligheidsgebieden van zowel onze rode als groene kegeltjes valt, daardoor beide stimuleert, en wel elk in die mate dat onze hersenen denken dat ze geel licht zien. Alleen is het in dat geval ook zo....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: [Optica] Mengen van licht

Het scheiden van licht kan je met een prisma doen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: [Optica] Mengen van licht

Er is wel degelijk licht in dat elektromagnetisch spectrum met één discrete frequentie/golflengte dat door ons oog wordt waargenomen als geel licht. Dat komt omdat die ene frequentie binnen de gevoeligheidsgebieden van zowel onze rode als groene kegeltjes valt, daardoor beide stimuleert, en wel elk in die mate dat onze hersenen denken dat ze geel licht zien. Alleen is het in dat geval ook zo....
En dat is nou precies wat ik ook meldde. Ik zei dus dat fysisch gezien een mengsel van rood en groen licht anders is dan geel licht, maar dat het voor het oog het zelfde is vanwege de reden die jij geeft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Optica] Mengen van licht

Jan van de Velde schreef:Er is wel degelijk licht in dat elektromagnetisch spectrum met één discrete frequentie/golflengte dat door ons oog wordt waargenomen als geel licht. Dat komt omdat die ene frequentie binnen de gevoeligheidsgebieden van zowel onze rode als groene kegeltjes valt, daardoor beide stimuleert, en wel elk in die mate dat onze hersenen denken dat ze geel licht zien. Alleen is het in dat geval ook zo....
En dat is nou precies wat ik ook meldde. Ik zei dus dat fysisch gezien een mengsel van rood en groen licht anders is dan geel licht, maar dat het voor het oog het zelfde is vanwege de reden die jij geeft.
Dan heb ik je niet goed begrepen. Ik meende dat jij geel licht omschreef als een optelsom van een groene en een rode golf, supergeponeerd en middels fourier-analyse uiteen te trekken. Vooral dat laatste zie ik met licht niet zitten, omdat in mijn beleving licht nog altijd bestaat uit discrete fotonen met een eigen frequentie.

Bij geluidsgolven worden in de buurt van de bron luchtmoleculen in beweging gebracht, die dan hun buren weer in beweging brengen. Dat kun je mooi simuleren met het opwekken van een longitudonale golf in een spiraalveer.

http://www.walburgcollege.nl/vakken/natuur...aveType_nl.html

De moleculen die uiteindelijk je trommelvlies in beweging brengen, komen niet bij die bron vandaan. Zend je twee frequenties tegelijkertijd uit, dan moet die ver op twee manieren tegelijk gaan trillen, en zie je een rare golf die je met Fourier uit elkaar kan gaan peuteren.

Maar een lichtbron zendt fotonen uit, en voorzover we weten is het foton dat je oog bereikt precies datzelfde foton dat door die bron werd uitgezonden. Die tegelijkertijd uitgezonden frequenties kun je apart opvangen, en je hebt geen Fourier vnodig om zo'n gemengde lichtstraal uit elkaar te gaan peuteren.

Als ik klets zit te verkopen, aub corrigeren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: [Optica] Mengen van licht

Wacht, je hebt gelijk en ik ongelijk, alleen was het niet in je eerste maar in je tweede post waarin je me corrigeert. Geel licht is inderdaad een aantal fotonen met de golflengte van geel licht of een mengsel van fotonen met de golflengte van rood en groen licht en het is geen superpositie van de twee golven. My bad, sorry :roll: .

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: [Optica] Mengen van licht

Ik denk ook dat het in dit geval een mengsel van 2 golflengtes is die inderdaad

met een prisma weer gescheiden kunnen worden. Maar hoe zit het dan met

een licht-sensor in een fotocamera? Als ik een foto maak van een geel scherm

(rood en groen licht gemengd) krijg ik wel die gele kleur.

Berichten: 824

Re: [Optica] Mengen van licht

liquid98 schreef:Ik denk ook dat het in dit geval een mengsel van 2 golflengtes is die inderdaad

met een prisma weer gescheiden kunnen worden. Maar hoe zit het dan met

een licht-sensor in een fotocamera? Als ik een foto maak van een geel scherm

(rood en groen licht gemengd) krijg ik wel die gele kleur.


Dat komt omdat het, volgens mij, niks met het mengen van licht heeft te maken. Het scherm weerkaatst gewoon de kleur die hij is, geel.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: [Optica] Mengen van licht

Dat komt omdat het, volgens mij, niks met het mengen van licht heeft te maken. Het scherm weerkaatst gewoon de kleur die hij is, geel.


Weldegelijk heeft dat er mee te maken, een scherm is opgebouwd uit beeldpunten,

3 beeldpunten (rood groen blauw) vormen een pixel. Een gele pixel bestaat uit

rood=aan groen=aan blauw=uit. Dit mengsel van groen en rood zie je als geel licht. Maar hoe meet een beeldsensor in een camera dit soort gemengd licht?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Optica] Mengen van licht

Ik dacht eerlijk gezegd ook aan een reflecterend scherm, niet aan een beeldscherm. Maar goed, 't is duidelijk nou.
Maar hoe meet een beeldsensor in een camera dit soort gemengd licht?
Die beeldsensor ziet er net zo uit als je scherm, allemaal groepjes van drie (voor rood, blauw en groen) gevoelige pixeltjes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer