aardwarmte

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 215

aardwarmte

Ik weet nou niet of dit hier of bij natuurkunde hoort maar de Aarde is ook een planeet dan maar hier.

Wat zorgt ervoor of heeft ervoor gezorgd dat de aarde vanbinnen warm is en hoe wordt die warmte vastgehouden?
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Berichten: 30

Re: aardwarmte

Red BoriZ schreef:Ik weet nou niet of dit hier of bij natuurkunde hoort maar de Aarde is ook een planeet dan maar hier.

Wat zorgt ervoor of heeft ervoor gezorgd dat de aarde vanbinnen warm is en hoe wordt die warmte vastgehouden?
de aarde is o.a. zo warm geworden door de zon. en doordat de atmosfeer dat vasthoudt. vergelijk het met een auto als de zon erop heeft geschenen. en je gaat erin zittten dan is het heel warm omdat de autoruit(vergelijkbaar met de atmosfeer) de zonlicht+warmte doorlaat en vasthoudt.

Re: aardwarmte

Alleen de bovenste laag van de de aarde staat qua warmte onder invloed van de zon. Enkele meters onder de grond is het constant 10C, hier heeft de zon geen enkele invloed meer. Ga je dieper dan worst het steeds warmer, totdat gesteente op een gegeven moment vloeibaat wordt. De warmte die hier verantwoordelijk voor is komt van radioactief verval van elementen op deze diepte.

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: aardwarmte

Alleen de bovenste laag van de de aarde staat qua warmte onder invloed van de zon. Enkele meters onder de grond is het constant 10C, hier heeft de zon geen enkele invloed meer. Ga je dieper dan worst het steeds warmer, totdat gesteente op een gegeven moment vloeibaat wordt. De warmte die hier verantwoordelijk voor is komt van radioactief verval van elementen op deze diepte.
Zal de aarde dan op een dag "doven"?
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Re: aardwarmte

Hoe dieper je gaat in de aardkorst hoe groter de druk. hoe groter de druk hoe groter de temperatuur. Ik geloof dat bij iedere 1000 meter je dieper gaat in de aarde de temperatuur stijgt met 1°C

Het diepste gat ooit geboord is 13km, dieper ging niet want dan worden de diamanten boorkoppen plastisch door de druk

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: aardwarmte

Anonymous schreef:Hoe dieper je gaat in de aardkorst hoe groter de druk. hoe groter de druk hoe groter de temperatuur.  Ik geloof dat bij iedere 1000 meter je dieper gaat in de aarde de temperatuur stijgt met 1°C

Het diepste gat ooit geboord is 13km, dieper ging niet want dan worden de diamanten boorkoppen plastisch door de druk
Het wordt elke 100m dieper maar liefts 3 graden warmer! Dat gaat dus behoorlijk snel.

Hoe zit het eigenlijk met zwaartekracht. Is die er nog in het midden van de aarde? Ik zou haast denken van niet. Als dat werkelijk zo is, zou er dus ergens een bepaalde diepte moeten zijn waar de druk maximaal is, en daarna (dieper in de aarde) weer afneemt. Weet iemand daar iets meer van?
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: aardwarmte

Hoe zit het eigenlijk met zwaartekracht. Is die er nog in het midden van de aarde? Ik zou haast denken van niet. Als dat werkelijk zo is, zou er dus ergens een bepaalde diepte moeten zijn waar de druk maximaal is, en daarna (dieper in de aarde) weer afneemt. Weet iemand daar iets meer van?
Inderdaad: middenin de aarde is de zwaartekracht (bij benadering) 0. Dat betekent dus dat als jij daar zou zijn, je gewichtloos zou zijn.

Het lijkt me niet dat er een plek is binnenin de aarde waar de druk maximaal is en dat deze daarna weer zal afnemen. Immers: de zwaartekracht die je daar voelt is een resultante en neemt af omdat alle verschillende componenten elkaar opheffen. Anders gezegd: er is wel een hoge druk binnenin, maar de druk-vectoren vanuit alle richtingen zijn even groot zodat hun gravitatie-effecten elkaar opheffen.

Voor een mooie uitleg met formules, raad ik dit aan (300 kb/pagina): pagina 1, pagina 2 en pagina 3.

Het komt uit "University Physics" geschreven door Young.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: aardwarmte

Als ik er wat beter over nadenk zal er inderdaad niet ergens een punt zijn waar de zwaartekracht het sterkst is. Het zal gewoon afnemen naar mate je dieper in de aarde komt.

Ik had persoonlijk gedacht dat de zwaartekracht het sterkst is ergens op een zekere afstand van de aarde. Maar dat blijkt niet zo te zijn volgens het artikel. (Toch?)

Ik ben te lui om het na te rekenen, maar wat in de een na laatste allinea staat: "Instead of having ... must be zero" volg ik niet. Want daar zeggen ze toch feitelijk dat als een massa m binnen in de bol zit al geen zwaartekracht meer ondervindt?? En dat klopt natuurlijk niet.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: aardwarmte

Ik had persoonlijk gedacht dat de zwaartekracht het sterkst is ergens op veen zekere afstand van de aarde. Maar dat blijkt niet zo te zijn volgens het artikel. (Toch?)
Het zwaartekrachtsveld van de aarde is het grootste direct op het oppervlak van de aarde.
Ik ben te lui om het na te rekenen, maar wat in de een na laatste allinea staat: "Instead of having ... must be zero" volg ik niet. Want daar zeggen ze toch feitelijk dat als een massa m binnen in de bol zit al geen zwaartekracht meer ondervindt?? En dat klopt natuurlijk niet.
Het is inderdaad zeer tegen-intuitief, maar het klopt wel degelijk!

Als je een massa m binnenin een holle bol (met willekeurige massa voor de bolschil) plaatst, dan is deze massa altijd gewichtsloos zolang deze binnenin de bolschil blijft.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: aardwarmte

Op een diepte van 70 m is het nagenoeg over de hele aarde, winter en zomer even warm.15°C.Per 30 m dat men dieper gaat stijgt de temp. met 1°C.Zo is er een goudmijn(de diepste) in Zuid Afrika met een diepte van 3600 m.Alleen met enorme ventilatoren die koude lucht inblazen en de warme lucht uit de diepte naar boven blazen is leven voor de mens daar mogelijk.Het is net of het grondwater zo uit een stoomketel komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: aardwarmte

Het zwaartekrachtsveld van de aarde is het grootste direct op het oppervlak van de aarde.
Je, dat is feitelijk ook zeer logisch als ik er nu over na denk. Dat is namelijk gewoon het punt waar alle krachten richting aarde trekken. Zit je dieper dan beginnen de krachten elkaar tegen te werken. En zit je verder weg, dan is het 'signaal' gewoon zwakker.
suyver schreef:Het is inderdaad zeer tegen-intuitief, maar het klopt wel degelijk!

Als je een massa m binnenin een holle bol (met willekeurige massa voor de bolschil) plaatst, dan is deze massa altijd gewichtsloos zolang deze binnenin de bolschil blijft.
Oja, ik was even vergeten dat het hier een holle bol (schil) betreft... :shock:
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Reageer